کنترل میگرن با تغذیه مناسب

به گزارش لنجان بلاگ، سردرد میگرنی نوع خاصی از سردرد است که به نظر می رسد ناشی از پدیده های عروقی غیر طبیعی باشد.عوامل محرک سردردهای میگرنی:

کنترل میگرن با تغذیه مناسب

کنترل میگرن با تغذیه مناسب

نویسنده: فرشاد امیر خیزی

سردرد میگرنی نوع خاصی از سردرد است که به نظر می رسد ناشی از پدیده های عروقی غیر طبیعی باشد.

عوامل محرک سردردهای میگرنی:

عوامل متعددی باعث تحریک و تشدید سردرد در افراد مبتلا به میگرن می شوند. که بعضی از این عوامل عبارتند از: تغییرات هورمونی، استرس، نور شدید، بوی تند و زننده، فعالیت شدید بدنی، تغییرات فصل، آب و هوا و بعضی از ترکیبات غذایی.

ترکیبات غذایی محرک سردردهای میگرنی

تیرامین: تیرامین نوعی ترکیب آمینی است که در پنیر کهنه، باقلا و کلم پخته وجود دارد. به طور طبیعی، تیرامین خورده شده به وسیله آنزیم مونو آمین اکسیداز در روده و کبد متابولیزه می گردد. تصور می گردد افرادی که با خوردن این ماده دچار سردرد می شوند، دچار کمبود این آنزیم می باشند.

مونوسدیم گلوتامات: این ماده که باعث انقباض عروق می گردد، به بسیاری از غذاهای شرقی به اسم طعم دهنده افزوده می گردد. بعلاوه بسیاری از غذاهای منجمد، انواع سوپ های کنسرو شده، گوشت های فرآینده شده وانواع سس ها، حاوی مقادیری از آن ماده می باشند.

آسپارتام: آسپارتام نوعی قند مصنوعی است که به بسیاری از مواد غذایی که با اسم رژیمی (مانند نوشابه رژیمی، شکلات رژیمی و...) به بازار عرضه می شوند، افزوده می گردد. مصرف آسپارتام دفعات، شدید و مدت سردردهای میگرنی را در افراد مستعد افزایش می دهد.

نیتریت ها: نیتریت ها با تغییراتی که روی نیترات ها در بزاق و روده صورت می گیرد، در بدن تشکیل می شوند و می توانند عامل سردرد در افراد میگرنی باشند. نیترات ها به سوسیس، کالباس، هات داگ و بعضی از انواع کنسروها به اسم نگهدارنده افزوده می شوند که با مصرف آنها نیترات موجود در این مواد غذایی در بدن به نیتریت تبدیل می گردد. بعلاوه گوشت های نمک سود دارای مقادیری نیتریت می باشند که مصرف آنها توصیه نمی گردد.

کافئین: مصرف مداوم مقادیر زیاد مواد غذایی کافئین دار (قهوه و نوشیدنی های کولادار) حتی ترک ناگهانی مصرف آنها باعث تحریک سردرد می گردد که سردرد اغلب 48-24 ساعت پس از قطع مصرف کافئین آغاز می گردد وشاید 6-1 روز طول بکشد.

شکلات ها: مواد محرک موجود در شکلات ها با تغییر جریان خون مغزی وآزاد کردن نوراپی نفرین از سلول های عصبی سمپاتیک باعث آغاز سردرد در افراد میگرنی می شوند.

مواد غذایی آلرژی زا: بعضی از مواد غذایی نظیر شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی و گندم به علت داشتن پروتئین های آلرژی زا مانند IG-E(ایمونوگلبولین نوع E) و کازئین به اسم مواد غذایی آلرژی زا شناخته شده اند که در بعضی از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی باعث تحریک سردرد می شوند. اما به دلایل تغذیه ای، حذف آنها از رژیم غذایی توصیه نمی گردد، بلکه هدف باید حفظ تعادل در مصرف آنها باشد.

غذاهای پرچرب: اسیدهای چرب، به ویژه اسید لینولیئک واسید لینوئیک و اسید اولئیک در تحریک سردردهای میگرنی نقش دارند، بنابراین افراد مبتلا به سردردهای میگرنی باید تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخکرده و پرچرب خودداری کنند.

مواد غذایی سرد و منجمد: بعضی از افراد مبتلا به میگرن با خوردن بستنی یا غذاهای منجمد دچار سردرد می شوند.

گرسنگی و کاهش قند خون: گرسنگی موجب تغییر وآزاد شدن هورمون استرس و کاهش قند خون می گردد که تمام این عوامل محرک سردرد می باشند.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1177

به "کنترل میگرن با تغذیه مناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل میگرن با تغذیه مناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید