همه چیز درباره ی عدس ها

به گزارش لنجان بلاگ، شاید عدس در بین حبوبات ویژگی خاصی نداشته باشد و خیلی به چشم نیاید، اما اگر دقت کنیم ردپای این بنشن خوشمزه ، مقوی و زودپز را در غذاهای بسیاری خواهیم یافت . عدس پلو ، عدسی ، انواع آش ، دال عدس و... تنها بخشی از غذاهایی هستند که با انواع رنگارنگ عدس تهیه می شوند.

همه چیز درباره ی عدس ها

همه چیز درباره ی عدس ها

شاید عدس در بین حبوبات ویژگی خاصی نداشته باشد و خیلی به چشم نیاید، اما اگر دقت کنیم ردپای این بنشن خوشمزه ، مقوی و زودپز را در غذاهای بسیاری خواهیم یافت . عدس پلو ، عدسی ، انواع آش ، دال عدس و... تنها بخشی از غذاهایی هستند که با انواع رنگارنگ عدس تهیه می شوند.

وقت آن است که غذاهای جدیدتری را با عدس امتحان کنیم و مزه های جدیدی را با آن کشف کنیم . برخی از مواد غذایی به خاطر ارزش غذایی صندلی ویژه ای دارند. این مواد غذایی ممکن است طعم و قیافه ی خیلی خوبی نداشته باشند ، اما صندلی ویژه ای در برنامه ی غذایی دارند.

از نظر من عدس ها از این دسته هستند. آن ها با این که در مسابقه ی زیبایی حبوبات اول نمی شوند اما در مسابقه ی طعم خوب ، چربی پایین و پروتئین و فیبر بالا مقام بالایی کسب می نمایند.

عدس ها مانند انواع دیگر بنشن ، اما در زمان کوتاه تری پخته می شوند و این ویژگی مهمی است . عدس نیاز به خیس کردن ندارد. عدس قرمز 15 تا 20 دقیقه و عدس سبز و قهوه ای 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز دارند تا بپزند و این به نسبت 2 تا 3 ساعت زمانی که لوبیا نخود نیاز دارند ، یک رکورد دست نیافتنی است . برای پخت عدس سه برابر آب اضافه کنید. یعنی برای یک پیمانه عدس ، 3 پیمانه آب بریزید. عدس را هنگام پخت نمک نزنید. چون پوست آن سفت می گردد. عدس ها در تمام سال در دسترس بوده و به سرعت طعم را از دیگر مواد غذایی و چاشنی ها جذب می نمایند. گیاه عدس در زمین های آهکی و خاک هایی که برای کاشت محصولات دیگر مناسب نیست به راحتی رشد می نماید.

خواص عدس:

عدس کاهش دهنده ی کلسترول و تنظیم نماینده قند خون است و از افزایش قند خون پس از صرف وعده غذایی جلوگیری می نماید. عدس منبع غنی فیبر است و به یاد داشته باشید با مصرف 12 گرم فیبر در روز احتمال سکته و بیماری های قلی و عرقی حدود 12% کمتر می گردد.

عدس در عین حال که اشتها آور است ، ماده ی ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می نماید که سبب دفع صفرا که حاوی کلسترول است می گردد. عدس از چاقی جلوگیری می نماید و 100 گرم عدس تنها حدود 230 کالری دارد.

جدول ارزش غذایی عدس

مواد موجود در 100 گرم عدس

فیبر 15/5 گرم

منگنز 0/98 میلی گرم

آهن 6/59

پروتئین 17/86

فسفر 356/40 میلی گرم

مس 0/5 میلی گرم

ویتامین B1 0/33 میلی گرم

پتاسیم 730/62 میلی گرم

منبع: هنر آشپزی شماره 75منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1184

به "همه چیز درباره ی عدس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ی عدس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید