عوارض نخوردن صبحانه

به گزارش لنجان بلاگ، شتاب زندگی مدرن باعث شده است که همواره خدا وقت کم بیاوریم. در این بین خیلی ها برای جبران کمبود وقت قید صبحانه را می زنند و احتمالا با نوشیدن یک چای از خانه بیرون می زنند؛ اما باید بدانید که این وعده غذایی خیلی مهم است و چشم پوشی از آن در طولانی مدت آسیب های جدی به سلامتی می زند.در این مقاله شما را با عوارض نخوردن صبحانه بیشتر آشنا می کنیم.

عوارض نخوردن صبحانه
صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که نباید از دست بدهیم. این یک احتیاج برای تمام سنین و برای داشتن بدنی خوب است. به این علت است که بدن به منبع انرژی احتیاج دارد تا کل روز را خوب کار کند.

برترین زمان برای صرف صبحانه یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. خوردن صبحانه به ما انرژی بیشتری می دهد چون ما انرژی زیادی برای انجام فعالیت های خود داریم.

از سوی دیگر همانطور که در این مقاله خواهیم گفت ، اگر ما صبحانه را از دست بدهیم، قادر به انجام برترین کار خود نخواهیم بود و از مسائل مختلف سلامتی رنج می بریم. صرف صبحانه به عنوان بخشی از عادات سالم و سبک زندگی ما در کاهش خطرات سلامتی غیر منتظره به ما یاری خواهد نمود.

اثر جانبی و عوارض صبحانه نخوردن

پایین آمدن درکصبحانه نه تنها برای حمایت از فعالیت های فیزیکی ما لازم است، بلکه برای عملکرد مغز ما نیز لازم است. اساساً مغز ما به تغذیه، مخصوصا به گلوکز احتیاج دارد تا به برترین شکل کار کند. کمبود عرضه مواد مغذی مغز ما می تواند عملکرد مغز ما را کاهش داده و باعث گردد که ما مشکل در تمرکز داشته باشیم.

بنابراین، بچه ها به شدت ملزم به خوردن صبحانه قبل از مدرسه هستند، چون نخوردت صبحانه باعث می گردد که آن ها نتوانند مسائل را به طور موثر حل نمایند. با این حال، ما باید در انتخاب منوی صبحانه خود انتخابی داشته باشیم، چون غذا با کالری بالا گزینه خوبی برای صبحانه نیست.

براساس تحقیقات، مصرف کالری بالا برای صبحانه می تواند عملکرد مغز ما را کاهش دهد. سبزیجات گزینه خوبی برای صبحانه هستند.

کاهش متابولیسمصبحانه ناقص، عادت غذایی بد را ایجاد می نماید. ما اغلب می خواهیم غذای سریع بخوریم تا ما را به سرعت سیر نمایند. علاوه بر آن، سوخت و ساز و ساز ما کاهش می یابد. ما نمی توانیم حداکثر کوشش خود را انجام دهیم، چون هر دو فعالیت فیزیکی و مغزی ما نمی تواند به خوبی کار کند.

کاهش سیستم ایمنیبراساس مطالعه ای، نخوردن صبحانه می تواند سیستم ایمنی ما را کاهش دهد به طوری که ما مستعد بیماری های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه شویم. این به این علت است که هورمونی که سلول های ایمنی مان را فعال می نمایند، کاهش می یابد. بنابراین صبحانه برای مبارزه با ویروس و باکتری ها مهم است.

خلق و خوی بدافراد با الگوی غذایی خوب روحیه خوبی هم دارند. افرادی که اغلب صبحانه شان را نمی خورند، روحیه نوسان داری را تجربه خواهند کرد که به خاطر قند خون پایین آن ها است. این یکی از عوارض جانبی نخوردن صبحانه است.

چاقیصبحانه برای تمام روز گرسنگی ما را کنترل می نماید. صبحانه ناقص به این معنی است که ما روزه هستیم. این امر قطعاً تعادل قند خون و فراوری انسولین را که در نهایت ما را برای رنج بردن از چاقی به ارمغان می آورد، مختل می نماید. در نهایت، ما نیز از مسائل جدی سلامتی مانند دیابت، ناباروری و بیماری های قلبی رنج می بریم.

افرادی که زیاد صبحانه نمی خورند تمایل دارند غذای زیادی را هنگام نهار بخورند چون آن ها احساس گرسنگی بیش از حدی دارند. بنابراین آن ها اندازه زیادی چربی و کالری مصرف می نمایند. حتی جذب کالری افرادی که صبحانه نمی خورند، 100 بیشتر از افرادی است که صبحانه منظمی دارند.

این حقیقت به وسیله چندین مطالعه ثابت شده است که نشان می دهد چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند، 4 برابر بیشتر از افرادی است که به طور منظم صبحانه می خورند.1

کاهش جذب مواد مغذیکسانی که هوادار صبحانه هستند، کلسیم، فیبر، زینک (روی)، آهن و ویتامین های آ، ث و ب 2 بیشتری دریافت می نمایند. در غیر این صورت فرد خود را از تغذیه سالم محروم خواهد نمود.

بی نظمی قاعدگیزنانی که به طور مرتب از صبحانه صرفنظر می نمایند بیشتر در معرض بی نظمی های قاعدگی قرار می گیرند. به عقیده محققان این افراد علاوه بر سندرم پیش از قاعدگی از مشکل یبوست نیز رنج می برند.

احساس گرسنگی دائمزمانیکه روز خود را بدون صبحانه شروع می کنید معده شما سیگنال هایی به مغز فرستاده و اعلام خالی بودن می نماید؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدنتان شکل گرفته و باقی می ماند. صبحانه نخورها در واقع بیشتر در دام تغذیه ناسالم می افتند.2

خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهدگروه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تحقیقی را انجام داد که هدف از آن پیدا کردن رابطه ای میان عادات غذایی و شرایط سلامت افراد بود. در این آزمایش که تقریبا 6 سال به طول انجامید، تعداد 46،289 زن شرکت کردند. نتایج این تحقیق شگفت انگیز بود. طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق، زنانی که عادت به نخوردن صبحانه داشتند در مقایسه با زنانی که بطور روزانه و مرتب صبحانه خود را می خوردند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار داشتند.

بدتر آنکه، خطر بروز دیابت نوع دوم در زنان شاغلی که عادت به حذف وعده غذایی صبحانه خود داشتند نیز 54% بیشتر از سایرین بود.

خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می نمایدحذف کردن صبحانه باعث زیاده روی در مصرف غذا در طول روز می گردد و باین ترتیب زمینه برای افزایش شیوع بیماری چاقی فراهم می گردد. طبق مطالعه ای که به وسیله مرکز مطالعات سرطانی انگلستان انجام شد، دیده شده است که خطر ابتلا به سرطان در فرد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن بیشتر از افراد دیگر است.

موجب بروز میگرن می گرددهیپوگلیسمی یک اصطلاح پزشکی است که برای نشان دادن سطوح پایینی از قند خون به کار می رود. حذف کردن وعده های غذایی کاهش عمده ای در سطوح قند خون را موجب می گردد و در پی آن هورمون هایی آزاد می گردد که می توانند جبران نماینده سطوح پایین گلوکز باشند. از طرف دیگر، در نتیجه این فرآیند، سطوح فشار خون بالا رفته و سردرد و میگرن را به همراه خواهد داشت.

احتمال بروز این اتفاق با حذف صبحانه بیشتر خواهد شد زیرا صبحانه نخستین وعده غذایی است که در روز پس از حدودا 12 ساعت غذا نخوردن مصرف می کنید. بنابراین، اگر می خواهید از اینگونه سردردها در امان باشید، از خوردن صبحانه خود مطمئن شوید.

ریزش مو را تحریک می نمایدریزش مو یکی از تاثیرات عمده و جانبی نخوردن صبحانه است. بله! یک وعده غذایی کم پروتیین خطرناک می تواند سطوح کراتین را تحت تاثیر قرار داده، مانع از رشد مو گردد و ریزش مو را در پی داشته باشد. صبحانه وعده غذایی اصلی و ضروری هر روز است و نقشی مهم درتقویت رشد فولیکول های مو دارد. بنابراین اگر می خواهید از داشتن موهایی محکم، شاداب و فاقد ریزش بهره مند شوید، باید صبحانه روزانه و غنی از پروتیین را در رژیم غذایی خود قرار بدهید.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.beytoote.com

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1236

به "عوارض نخوردن صبحانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض نخوردن صبحانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید