پیازچه از سکته قلبی پیشگیری می کند

به گزارش لنجان بلاگ، این گیاه، بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه و دارای برگ هایی صاف می باشد که به آسانی رشد می نمایند. پیازچه متعلق به خانواده پیاز و سیر است و به طور معمول تنها بخش های سفید رنگ آن مورد استفاده می باشد، گر چه قسمت های سبز آن هم ارزش غذایی دارد.

پیازچه از سکته قلبی پیشگیری می کند

پیازچه از سکته قلبی پیشگیری می نماید

نویسنده:سیده سارا حکیم*

این گیاه، بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه و دارای برگ هایی صاف می باشد که به آسانی رشد می نمایند. پیازچه متعلق به خانواده پیاز و سیر است و به طور معمول تنها بخش های سفید رنگ آن مورد استفاده می باشد، گر چه قسمت های سبز آن هم ارزش غذایی دارد.

این سبزی جزء خانواده سبزی های آلیوم است و پخت آن در کشورهای فرانسه، بلژیک و هلند بسیار رایج می باشد.

پیازچه برای بیماری های قلبی- عروقی بسیارسودمند است، زیرا تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که این سبزی LDL کلسترول (کلسترول بد) را کاهش و HDL کلسترول (کلسترول خوب) را افزایش می دهد. این عمل پیازچه در رگ ها اهمیت زیادی دارد.

مصرف این سبزی به طور منظم موجب جلوگیری از تولید پلاک در رگ ها و لخته شدن خون و افزایش فشار خون می گردد که همه این عوامل جزء ریسک فاکتورهای ایجاد سکته قلبی می باشند. پیازچه حاوی ترکیباتی به نام آلیل سولفیدها می باشد که بررسی ها نشان داده اند که این ترکیب از ایجاد سلول های سرطانی جلوگیری می نماید و نقش آن در جلوگیری از سرطان کولون تعیین شده است.

این سبزی حاوی میزان کمتری سولفید نسبت به سیر و پیاز می باشد، بنابراین برای ایجاد اثرات مفید آن باید به اندازه بیشتری مصرف گردد.

پیازچه غنی از فلاوونوئیدی به نام کمپفرول است.در مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام گرفت، زنانی که رژیم غذایی آنها غنی از این فلاوونوئید بود، ریسک سرطان تخمدان در آنها به اندازه 40 درصد کمتر بود.

سایر مواد مغذی موجود در پیازچه، شامل مهمیم، آهن، ویتامین B6، C، و فولات می باشند. این ویتامین ها و مواد معدنی به عمل جذب و متابولیسم قند خون کمک می نمایند.

پی نوشت ها:

* کارشناس ارشد تغذیه ازدانشگاه تهران

منبع:دنیای تغذیه ش 93

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1179

به "پیازچه از سکته قلبی پیشگیری می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیازچه از سکته قلبی پیشگیری می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید