وحشت در انگلیس و فرار دسته جمعی مردم از لندن

به گزارش لنجان بلاگ، خبرنگاران : شیوع گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس و اعلام محدودیت های شدید توسط دولت باعث شد مردم پایتخت این کشور قبل از عملی شدن این محدودیت ها به شکل دسته جمعی از لندن فرار کنند.

وحشت در انگلیس و فرار دسته جمعی مردم از لندن

به گزارش خبرنگاران به نقل از جماران، ساکنان لندن پایتخت انگلیس در پی تصمیم دولت این کشور برای تشدید محدودیت رفت و آمدها پس از کشف گونه جدیدی از ویروس کرونا به شکل دسته جمعی از پایتخت فرار کردند.

بنابر گزارش دیلی میل، ایستگاه های اصلی قطار در لندن قبل از آن تدابیر جدید عملی شود، مملو از جمعیت شد.

ترافیک شدید و خفه کننده در بزرگراه های اصلی که لندن را به دیگر بخش های انگلیس مرتبط می کند نیز به وجود آمده است.

انتشار گزارش هایی مبنی بر مشاهده یک نوع مسری تر ویروس کرونا در انگلیس باعث شده که کشورهای اروپایی پروازها به این کشور را متوقف کنند.

آلمان، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، فرانسه و هلند تمام پروازهایشان و به طور کل مسافرت به انگلیس و از این کشور را متوقف کرده اند. این محدودیت موقتی است.

روز دوشنبه قرار است سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیداری داشته باشند تا تصمیمی متحد در این زمینه اتخاذ کنند.

این گونه جدید از ویروس کرونا به سرعت در حال شیوع در لندن و جنوب شرقی انگلستان است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، روز شنبه ممنوعیت های جدیدی برای این مناطق اتخاذ کرد. او همچنین برنامه آزادسازی محدودیت های تدریجی در تعطیلات کریسمس را کنار می گذارد.

این گونه جدید نخستین بار در ماه سپتامبر مشاهده شد و حالا در ماه نوامبر حدود یک چهارم از مبتلایان در لندن به این نوع جدید مبتلا شده اند.

مقام های بهداشتی می گویند که شواهدی در دست نیست که نشان دهد این گونه جدید ویروس کرونا کشنده تر از قبلی است یا واکسن بر آن عمل نمی کند. تنها فرقی که دارد این است که نسبت به نوع قبلی هفتاد درصد بیشتر احتمال انتقال آن وجود دارد.

وزیر بهداشت انگلیس گفته که این گونه جدید غیرقابل مهار بوده و ما باید آن را افسار بزنیم.

تنها چند ساعت بعد از آنکه در روز شنبه انگلیس درباره این گونه جدید از ویروس کرونا اطلاع رسانی کرد، هلند همه پروازهای مسافری از این کشور را تا اول ژانویه به تعلیق درآورد.

دولت هلند گفت تا زمانی که درباره این گونه جدید و خطرش اطلاعات بیشتری در دسترس نباشد هلند تصمیم گرفته احتمال ابتلای مردمش به این ویروس را کاهش دهد.

با اینکه هلند، قوانین سفت و سختی برای مهار همه گیری وضع کرده اما روز یکشنبه ابتلای بیش از 13 هزار نفر به این ویروس در کشور به ثبت رسید که به نسبت آنچه در هلند می گذشت بیشتر است.

بلژیک پروازها و قطارهایی که از انگلیس می آیند را از نیمه شب یک شنبه متوقف کرده است. نخست وزیر این کشور گفته که این تصمیم فقط برای یک شبانه روز اتخاذ شده و درباره ادامه این ممنوعیت بعدا تصمیم گرفته می شود.

نخست وزیر ایتالیا در صفحه فیس بوکی خود گفته که دولت آماده اعلام تصمیمی برای لغو همه پروازها از انگلیس است.

روز یکشنبه نخستین کسی که خارج از انگلیس به این ویروس مبتلا شده بود در ایتالیا شناسایی شد. او حالا در رم در قرنطینه است.

در ایرلند، دولت اعلام کرده که از نیمه شب به مدت دو شبانه روز پروازها از انگلیس لغو می شود. دولت ایرلند گفته که کشتی های باری همچنان بین دو کشور در تردد خواهند بود.

وزارت ترابری آلمان هم نشستن پروازهای انگلیس را از نیمه شب یکشنبه متوقف کرده است. این کشورها پروازهای باری را همچنان به مقصد انگلیس انجام می دهد. آلمان می گوید که هنوز این گونه از ویروس در این کشور دیده نشده است.

فرانسه همه مسیرهای پروازی به انگلیس را به مدت دو شبانه روز ممنوع کرده است. یعنی نه آدم و نه بار بین دو کشور نباید جابه جا شود. محدودیت فرانسه تا زمانی است که اتحادیه اروپا تصمیمی واحد برای سفر به انگلیس اتخاذ کند.

اتریش هم می خواهد پروازها از انگلیس را محدود کند.

بلغارستان پیشتر پروازها از انگلیس را محدود کرده است. برخلاف کشورهای دیگر که محدودیتشان کوتاه مدت است، محدودیت بلغارستان تا یک ماه و نیم آینده را در بر می گیرد.

ترکیه هم به صورت محدود پرواز ها از انگلیس را لغو کرده است.

ایران هم پروازهایش به این کشور را به مدت دو هفته به حال تعلیق در آورده است.

یورونیوز نیز در گزارشی نوشت که نوع جدیدی از ویروس کرونا که تا کنون در مناطق مختلف انگلیس به جز ایرلند شمالی شناسایی شده به گفته مقام های دولت این کشور 70 درصد مُسری تر از نوع اولیه و رایج این ویروس است که بیماری کووید-19 را عالم گیر کرده است.

با وجود آغاز اجرای تدابیر تازه کشورهای اروپایی از هلند گرفته تا بلژیک و ایتالیا برای قطع رفت و آمد با انگلیس، این نگرانی و پرسش عمومی به وجود آمده که آیا نوع جهش یافته ویروس کرونا افزون بر مسری تر بودن، موجب بروز نوع شدیدتر بیماری کووید-19 در مبتلایان می شود؟ و گذشته از این، آیا جهش رخ داده به معنای ناکارآمدی واکسن های کشف شده علیه کووید-19 است؟

سوزان هاپکینز از جمله متخصصان فعال در مرکز بهداشت عمومی بریتانیا در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت که ویروس جدید با نام VUI-202012/01 دارای یک ترکیب ژنتیکی کاملا واضح و روشن است که تا کنون افزون بر انگلیس در کشورهای دانمارک و استرالیا نیز شناسایی شده است. به گفته او این ویروس بسیار شبیه انواع جهش یافته ویروس کروناست که وجود آن در آفریقای جنوبی و هلند نیز گزارش شده است.

خانم هاپکینز توضیح داده که این نوع از ویروس کرونا برای نخستین بار در سپتامبر گذشته در بدن بیماری مشاهده شد ولی توالی کامل ژنوم آن در نوامبر شناسایی شد. به گفته او این نوع ویروس کرونا در ابتدا ویژگی خاصی از خود بروز نداد و به همین دلیل محققان آن را در زمره جهش های متعددی که یک ویروس به طور عادی انجام می دهد و بعدها هم از میان می رود، در نظر گرفتند.

متخصص مرکز بهداشت عمومی انگلیس افزود:اما اواخر نوامبر گذشته این مساله برای محققان به وجود آمد که چرا با وجود افزایش محدودیت های عمومی، سرایت ویروس کرونا در برخی مناطق کاهش پیدا نمی کند؛ همین امر موجب انجام تحقیقات دقیق بالینی، رفتاری و اپیدمیولوژیک و معین توالی ژنوم ویروس کرنا شد و معین شد که خوشه ای از نوع جدید ویروس کرونا در آن مناطق در حال گسترش است.

به گفته خانم هاپکینز نتایج این تحقیقات که 18 دسامبر در اختیار دولت بریتانیا قرار گرفته، نشان می دهد که نوع جدید ویروس کرونا بسیار مسری تر شده است.

او افزود که مدل سازی امپریال کالج لندن امکان مقایسه میزان مسری تر بودن این نوع را با انواع قبلی فراهم کرد که به نظر می رسد، 70 درصد عدم مناسبی برای بیان میزان افزایش سرعت سرایت آن باشد؛ هر چند که این سرعت در جنوب شرقی انگلیس 43 درصد و در لندن و شرق انگلیس به ترتیب 62 و 59 درصد بوده است.

خانم هاپکینز خاطر نشان کرده که با توجه به عدم افزایش معنی دار میزان مرگ و میز ناشی از بیماری کووید-19 طی هفته های اخیر، به نظر نمی رسد که ویروس جدید خطرناک تر و یا مرگبارتر شده باشد. همچنین هنوز شواهد قطعی در خصوص دشوارتر شدن درمان و یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است.

او با وجود تاکید بر این که معمولا واکسن ها موجب تحریک سطحی از سیستم ایمنی بدن می شوند که با نوع جهش یافته ویروس ها نیز مقابله می کند، یاد آور شد که نتایج قطعی در خصوص آثار واقعی ویروس مسری تر کرونا ظرف دو هفته آینده و به دست آمدن نتایج تحقیقات تازه امپریال کالج لندن و چند موسسه همکار این دانشگاه معین خواهد شد.

در همین حال، یوان بِرنی معاون مدیر آزمایشگاه شناسایی زیست مولکولی اروپا به نشریه گاردین گفت که اگر نوع جدید ویروس کرونا تأثیر زیادی بر شدت بیماری داشت، تا به امروز شواهدی در خصوص آن به دست می آمد. آقای برنی افزود که با وجود رشد چشمگیر سرایت ویروس، میزان بیماران بستری شده در بیمارستان ها افزایش چشمگیری پیدا نکرده است.

او هم خاطر نشان کرده که واکسن ها علیه انواع مختلف یک ویروس آزمایش می شوند و فعلا دلیلی برای ناکارآمد شدن واکسن کووید-19 وجود ندارد.

همچنین پروفسور کریس ویتی مشاور ارشد دولت انگلیس در امور بهداشت و درمان نیز به شبکه اسکای نیوز گفته که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر افزایش مرگ و میر ناشی از سرایت ویروس جدید کرونا یا بی تاثیری واکسن ها و درمان های تایید شده بر آن وجود ندارد.

فدریکو جورجی محقق دانشگاه بولونیا که تحقیقات خود را طی یکسال گذشته بر انواع جهش یافته ویروس کرونا متمرکز کرده به نشریه ساینس دیلی گفته که درمان هایی فعلی بیماری کووید-19، از جمله واکسن، احتمالا در برابر تمام گونه های ویروس موثر است.

این نخستین باری نیست که ویروس کرونا از زمان آغاز همه گیری آن دچار جهش می شود. تا به امروز حداقل هفت نوع جهش یافته این ویروس در سراسر جهان شناسایی شده اند اما آن چه که نوع جدید آن را حائز اهمیت کرده، سرعت بالای سرایت آن است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 759

به "وحشت در انگلیس و فرار دسته جمعی مردم از لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحشت در انگلیس و فرار دسته جمعی مردم از لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید