طرز تهیه گراتن بادمجان

به گزارش لنجان بلاگ، گراتن یک نوع غذای فرانسوی است که در ظرف های دیواره کوتاه تهیه می گردد. گراتن به نوعی از تکنیک آشپزی گفته می گردد که در آن غذا زیر لایه ای از نان خرد شده یا پنیر پیتزا قرار می گیرد. در ترکیب گراتن معمولاً از سبزیجات، گوشت، مرغ، پنیر پیتزا و نان استفاده می گردد.

طرز تهیه گراتن بادمجان

گراتن ها انواع گوناگونی دارند، مانند گراتن مرغ، گراتن سیب زمینی، گراتن مارچوبه، گراتن کدو، گراتن اسفناج، گراتن پاستا و... گراتن بادمجان خوشمزه ترین انواع گراتن است که روش پخت آن شباهت زیادی به روش پخت لازانیا دارد.

در ادامه مطلب طرز تهیه این غذای خوشمزه همراه با نکات مهم برای تهیه آن را می خوانید.

مواد لازم برای تهیه گراتن بادمجان

بادمجان دلمه ای: 1 کیلو

گوشت چرخ نموده: 500 گرم

فلفل دلمه ای: یک عدد

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ: 1 عدد

قارچ میانه: 10 عدد

پنیر پیتزای رنده شده: 500 گرم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و پودر آویشن: به مقدار دل خواه

طرز تهیه گراتن بادمجان

مرحله اول

ابتدا بادمجان های دلمه ای را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای برش بزنید. دقت کنید که حلقه ها بیش از میزان نازک یا کلفت نباشند. سپس حلقه های بادمجان را به مدت ده دقیقه داخل آب نمک بگذارید. بعد از اینکه بادمجان ها را آب کش کردید، آن ها را روی یک پارچه تمیز بچینید تا آب اضافی شان خشک گردد؛ سپس روغن مخصوص سرخ کردن را داخل یک ماهی تابه مناسب بریزید و حلقه های بادمجان را داخل آن سرخ کنید. وقتی سرخ کردن بادمجان ها تمام شد، آن ها را داخل یک آبکش فلزی بچینید و کنار بگذارید تا روغن اضافه شان کاملاً گرفته گردد.

مرحله دوم

یک پیاز درشت را که از قبل شسته اید، خرد کنید و داخل یک ماهی تابه مناسب با کمی روغن تفت بدهید. وقتی آب پیاز کشیده شد، به آن کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید و اجازه بدهید رنگ پیاز طلایی گردد. در این مرحله گوشت چرخ نموده را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر نمک و زردچوبه روی آن بریزید.

مرحله سوم

فلفل دلمه ای را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. قارچ ها را خوب بشویید و به صورت ورقه ای خرد کنید. سپس فلفل دلمه ای و قارچ را به مخلوط پیاز و گوشت چرخ نموده اضافه کنید و پودر سیر، فلفل و پودر آویشن را روی آن بریزید. حالا درب ظرف را بگذارید و شعله اجاق گاز را کم کنید و مدت پنج دقیقه زمان بدهید تا قارچ ها آب بیندازند و گوشت کمی پخته گردد. پس از پنج دقیقه رب گوجه فرنگی را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید. باز هم در ظرف را بگذارید تا مواد گوشتی کم کم بپزند. بیست دقیقه بعد مایه گوشتی آماده است.

مرحله چهارم

در این مرحله یک ظرف پیرکس یا ظرفی را که برای قرار گرفتن در فر مناسب باشد، انتخاب کنید. حلقه های بادمجان را که روغن آن ها گرفته شده است، یکی یکی کف ظرف بچینید. حالا یک قاشق از مایه گوشت را بردارید و روی بادمجان ها بریزید و با پشت قاشق خوب صاف کنید تا روی تمام سطح بادمجان پخش گردد.

در مرحله بعد یک لایه پنیر پیتزا روی مایه گوشتی بریزید؛ سپس این مراحل را تا جایی که ظرف مورد نظر شما پر گردد، تکرار کنید. دقت کنید که آخرین لایه ظرف گراتن باید پنیر پیتزا باشد و روی ظرف را با پنیر پیتزا کاملاً بپوشانید. ظرف حاوی گراتن بادمجان را به مدت پانزده دقیقه داخل فر 180 درجه و طبقه وسط بگذارید.

روی گراتن بادمجان را می توانید با سس کچاب، برگ ریحان و جعفری و یا زیتون تزیین کنید.

5 نکته مهم برای پخت گراتن بادمجان

1 ـ برای گرفتن تلخی بادمجان پوست بادمجان ها را بگیرید؛ اما برای اینکه له نشوند، کلاهک بالای آن ها را نکنید. آن ها را تمیز بشویید؛ سپس بین یک ربع تا نیم ساعت داخل ظرف آب نمکی که کمی از حد معمول شورتر است، قرار بدهید. بعد از آب نمک خارج کنید. با دست فشار دهید تا نمک و آب اضافه آن خارج گردد. دیگر نیازی به شستن بادمجان ها نیست با این کار هم تلخی بادمجان گرفته می گردد، هم اینکه موقع سرخ کردن روغن کم تری جذب بادمجان می گردد.

2 ـ می توانید بین لایه های گراتن بادمجان مانند لایه های لازانیا از سس سفید یا بشامل بهره ببرید. ما به شما توصیه می کنیم گراتن بادمجان را بدون سس سفید و سس بشامل تهیه کنید؛ زیرا بادمجان سرخ نموده به میزان کافی در خود روغن جذب می نماید و اگر از سس سفید و بشمال در میان لایه های بادمجان و گوشت بهره ببرید، غذای شما بسیار چرب، سنگین و دیر هضم خواهد شد.

منبع: هشهری

منبع: فرارو
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1582

به "طرز تهیه گراتن بادمجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه گراتن بادمجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید