طبع غوره، مصلحات و خواص غوره از نظر طب سنتی

به گزارش لنجان بلاگ، غوره همان انگور نارس است، که به اسم چاشنی در انواع سالاد و سوپ استفاده می گردد. این چاشنی ترش مزه در بین غذاهای اصیل ایرانی مثل انواع آش ها دارای کاربرد ویژه و هواداران بسیار زیادی است. طبع غوره و ترکیبات آن، این میوه بسیار ترش را به یک داروی طبیعی در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع غوره، مصلحات و خواص غوره از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع غوره از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز مزایای سلامتی این میوه لذیذ می پردازیم.

طبع غوره سرد است یا گرم؟

مزاج غوره از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلح آن عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکعسل

برترین خواص غوره برای بدن

1. پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان

غوره سرشار از ویتامین C است، که قادر است انواع بیماری های مربوط به دهان و دندان مثل التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه ها که به علت کمبود ویتامین C اتفاق می افتد را درمان کند. همچنین این میوه ترش دارای خواص ضدعفونی نماینده برای کل بدن هم هست.

2. یاری به جذب آهن غذا

نوع آهن موجود در انواع غذاهایی که حاوی این ماده معدنی هستند فرق دارد. به طوری که در برخی غذاها آهن به طور طبیعی جذب می گردد، اما در برخی غذاها جذب بهتر آهن احتیاج به یک مکمل غذایی مثل غوره دارد. افزودن میزان کمی آب غوره به غذا علاوه بر ایجاد یک طعم دلپذیر و مطلوب جذب کلیه املاح معدنی بخصوص آهن را افزایش می دهد.

3. غوره، یک ضد سرطان قوی

یکی از انواع ترکیبات دارویی که توانایی مبارزه با تومورهای سرطانی را دارد، بالا بودن سطح ماده ای به نام فیتواسترول است. دانشمندان پس از تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که این ماده به میزان فراوان در انگور و فراورده های آن مثل آبغوره یافت می گردد و از سرطان جلوگیری می نماید.

4. کاهش فشار خون با آبغوره

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند باید روزانه از میزان کمی آبغوره استفاده نمایند. مصرف آبغوره یکی از راه های پایین آوردن فشار خون است. البته این به این معنی نیست که فشار خون افراد مبتلا با استفاده از این ماده طبیعی حتما به سطح نرمال می رسد، اما می تواند بعنوان یک مکمل دارویی طبیعی برای این افراد کاربرد داشته باشد.

5. نابودکردن کرم گوارشی با مصرف غوره

روش های خانگی از بین بردن کرم روده و معده علاوه بر ارزان بودن احساس بهتری را در فرد مبتلا ایجاد می نماید. آبغوره به علت داشتن ترکیبات ضد عفونی نماینده، یک پاک نماینده طبیعی برای دستگاه گوارش محسوب می گردد. استفاده منظم از آن به تنهایی یا بعنوان چاشنی غذا همه کرم های روده و معده را به راحتی از بین می برد.

6. تنظیم عادت ماهیانه

یکی از معضلات شایع در بین خانم ها تغییر در هورمون ها و نامنظم شدن قاعدگی یا عادت ماهیانه است. استفاده منظم از آبغوره می تواند این عارضه را رفع نموده و پریود فرد را تنظیم کند. اگر فردی هم به دلایل نامشخص در زمان مقرر پریود نگردد می تواند از این چاشنی لذیذ بعنوان یک قاعده آور طبیعی استفاده کند.

7. مبارزه با کلسترول بد خون

اگر در رژیم غذایی خود از مواردی مثل گوشت گوسفند که دارای کلسترول بالاست استفاده می کنید، بهتر است آن را همراه با کمی آبغوره بهره ببرید، تا کلسترول بالا را مهار کند. همچنین آبغوره تاثیرات آتروژنیک در بدن را از بین می برد. پدیده آتروژنیک در بدن به معنی ذخیره انواع چربی ها و تجمع کلسیم در عروق خونی است.

8. راهی ارزان برای چاق شدن افراد لاغر

آبغوره خود خاصیت اسیدی دارد و به همین علت باعث افزایش ترشحات معده هم می گردد. افرادی که دچار کم اشتهایی و وزن پایین هستند، با مصرف روزانه از این میوه ترش مزه می توانند اشتهای خود را تحریک نموده و میزان کالری بیشتری استفاده نمایند.

همچنین افرادی که از مواد چرب و سنگین در رژیم غذایی خود استفاده می نمایند حتما باید از آبغوره بعنوان چاشنی سالاد یا به تنهایی استفاده نمایند تا هضم آن غذا برای معده راحت تر گردد.

9. یک درمان طبیعی برای دردهای سیاتیک و کمردرد

غوره سرشار از ماده معدنی پتاسیم است. این ماده معدنی به طور طبیعی در بدن دردهای ناشی از سیاتیک یا ناراحتی های رماتیسمی و کمردرد را از بین می برد. همچنین این چاشنی خوشمزه می تواند ناراحتی های ناشی از دردهای عضلانی و مفصلی را هم از بین ببرد.

چه افرادی نباید از غوره یا آبغوره استفاده نمایند؟

  • افراد دارای کبد چرب: طبع کبد به طور طبیعی گرم و مرطوب است، اما طبع غوره سرد و خشک است. بنابراین استفاده بیش از حد از آبغوره تحلیل و متابولیزه کردن چربی ها به وسیله کبد را کاهش داده و باعث افزایش چربی کبد می گردد.
  • افراد داری زخم معده: به علت اینکه آبغوره معده را در فراوری مخاط و اسید معده تحریک می نماید، افرادی که دارای زخم معده هستند، نسبت به این چاشنی آلرژی نشادن داده و نباید از آن استفاده نمایند.
  • افراد دارای فشار خون پایین: برخی افراد به دلایل مختلف مثل کم خونی دارای فشار خون پایین هستند. آبغوره به شدت فشار خون را کاهش می دهد. بنابراین افراد دارای فشار خون پایین باید میزان بسیار کمی از این چاشنی را آن هم همراه با مصلحش عسل استفاده نمایند.

سخن آخر

افراد سرد مزاج باید در میزان مصرف این چاشنی خوشمزه احتیاط نمایند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از غوره چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

شما همراهان عزیز می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مانند طبع تمشک و طبع ازگیل و خواص و مصلحات آن ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1094

به "طبع غوره، مصلحات و خواص غوره از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع غوره، مصلحات و خواص غوره از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید