شمارش معکوس برای مجازات قاتل فلوید

به گزارش لنجان بلاگ، پس از بیش از 9 ماه از قتل فجیع جورج فلوید سیاهپوست، به دست افسر پلیس مینه سوتای امریکا که زمینه ساز اعتراضات گسترده علیه نژادپرستی در ایالات متحده و بسیاری از نقاط جهان شد، تاریخی ترین و یکی از مهمترین محاکمه های تاریخ افسران خاطی پلیس امریکا از دیروز کلید خورد.

شمارش معکوس برای مجازات قاتل فلوید

به گزارش نیویوک تایمز، 25 مه سال گذشته میلادی تصاویر تکان دهنده ویدئوی دستگیری فلوید 46 ساله توسط درک چاوین به اتهام سرقت در حالی در شبکه های مجازی منتشر شد که چاوین، مرد سیاهپوست را روی زمین خوابانده و در حالی که دستان او را از پشت دستبند زده بود زانویش را روی گلوی او می فشرد. فشار بی امان و التماس های فلوید نزدیک به 9 دقیقه ادامه داشت و انتها مرد سیاهپوست نفس هایش به شماره افتاد و لحظاتی بعد جان داد.

گرچه خشونت علیه سیاهپوستان در امریکا و بویژه در مینه سوتا موضوع تازه ای نبود اما آخرین کلمات فلوید برای رهایی، آنچنان ولوله ای در جهان به وجود آورد که در کمتر از یک روز معترضان به این خشونت ها در سراسر امریکا و در بسیاری از کشورهای جهان به خیابان ها آمدند و پیام زندگی سیاهپوستان مهم است را فریاد زدند.

به نوشته گاردین، درک چاوین افسر سفیدپوست خاطی با افزایش اعتراضات اخراج شد و به جرم قتل از نوع درجه دوم و کشتار از نوع درجه دوم محکوم اما با قرار وثیقه آزاد و در مکانی نامعلوم پنهان شد. سه افسر همراه او نیز به جرم مشارکت در این قتل محکوم و قرار است در ماه آگوست محاکمه شوند. اما در این میان آنچه فعالان حقوق بشری و خانواده های قربانیان سیاهپوست و بویژه نزدیکان فلوید را نگران کرده است، اجرا نشدن عدالت در این پرونده است. براساس قانون امریکا در صورتی که اقدام چاوین قتل از نوع درجه دوم محسوب شود، او با 40 سال زندان به شرط وثیقه روبه رو می شود و اگر اتهام قتل نفس از نوع درجه دوم و اتهام قتل درجه سوم او نیز تأیید شود مجموعاً 25 سال زندان در انتظارش خواهد بود. زاریه گریوز یکی از فعالان مینیاپولیس معتقد است: ما در کنار دیگر معترضان همان طور که سراسر تابستان گذشته تظاهرات کردیم در خیابان ها می مانیم. اما اگر افسران خاطی تبرئه شده یا مجازات سبک بگیرند بدون شک ناامید خواهیم شد. دادگاه رسیدگی به این پرونده تحت تدابیر پیشگیرانه کرونایی و تنها با دو شاهد؛ یک نفر از خانواده فلوید و یک نفر از خانواده چاوین برگزار می شود. از طرفی پیش بینی می شود وکلای مدافع برای تبرئه متهم به بدنام کردن مقتول به خاطر استفاده از مواد مخدر رو آورند.

به همین دلیل کارشناسان نیویورک تایمز معتقدند تنوع نژادی هیأت منصفه در این پرونده بسیار مهم است. چراکه تحقیقات نشان می دهد این چیدمان متنوع عملکرد هیأت ژوری را از همه ابعاد مورد توجه قرار داده و قضاوتی عادلانه تر را در نتیجه خواهد داشت. ضمن اینکه این تنوع نژادی مآغازیت حکم صادره را نیز بیشتر می کند.

با وجود این تحلیل ها، همزمان با آغاز فرایند انتخاب هیأت منصفه، نیروهای پلیس مینه سوتا در اطراف ساختمان دادگستری در آماده باش قرار گرفتند و به نوشته شبکه آناتولی، مقامات این شهر برای تأمین امنیت مقامات قضایی با صرف میلیون ها دلار، حصارهای بلند فلزی نیز برای پیشگیری از مخاطرات هر نوع شورشی در اطراف ساختمان نصب کردند. این در شرایطی است که لایحه اصلاح رفتار خشونت آمیز پلیس و ممنوعیت فشار زانو بر گردن همچنان در سنا در انتظار تأیید واقع شده است و رئیس جمهوری امریکا نیز اعلام کرده که در صورت تأیید سنا آن را تصویب خواهد کرد. در واقع این موضوع از آن جهت که نخستین آزمون رئیس جمهوری امریکا برای عمل به وعده هایش در مبارزه با نژادپرستی خواهد بود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 905

به "شمارش معکوس برای مجازات قاتل فلوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمارش معکوس برای مجازات قاتل فلوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید