یکشنبه سرنوشت ساز آمریکای جنوبی؛ انتخابات مهم سه کشور

به گزارش لنجان بلاگ، طبق نظر تحلیلگران، فردا یکشنبه (22 فروردین) با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در پرو و اکوادور و انتخابات محلی در بولیوی، روزی سرنوشت ساز در نقشه سیاسی آمریکای لاتین و رویدادی بسیار مهم برای کشورهای یادشده رقم خواهد خورد.

یکشنبه سرنوشت ساز آمریکای جنوبی؛ انتخابات مهم سه کشور

از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، پرو پس از تحولات بسیار در طول پنج سال گذشته، چشم امید به انتخابات ریاست جمهوری و مجلسی فردا یکشنبه دوخته تا به وسیله فرآیند رأی دهی، با روی کار آمدن دولتی پایدار و باثبات به بحران سیاسی ناشی از برکناری و استعفای سه رئیس جمهور در این کشور انتها دهد.

نارضایتی عمومی نسبت به مدیریت ناکارآمد و رسوایی های فساد مالی روسای جمهور قبلی در طول این دوره پنج ساله، بارها مردم را در جهت مطالبه راهکارهای مالی به خیابان ها کشاند. اعتراضاتی که به دولت پدرو پابلو کوزینسکی، مارتین ویسکارا و یک هفته پس از آن به ریاست جانشین وی مانوئل مرینو انتها داد.

به این ترتیب، پس از اعتراضات گسترده، پایان مردم پرو فردا یکشنبه (11 آوریل برابر با 22 فروردین) برای انتخاب رئیس جمهور آینده خود از میان 18 نامزد انتخاباتی که سودای ریاست جمهوری 5 سال آینده را در سر می پرورانند، به پای صندوق های رأی خواهند رفت تا او را به جای فرانسیسکو ساگاستی رئیس جمهوری موقت پرو بنشانند.

فرانسیسکو ساگاستی در 27 آبان 1399، پس از گذشت یک هفته از تظاهرات خیابانی و بحران سیاسی در پرو، پایان به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور انتخاب شد تا در میان کشمکش های کنگره برای انتخاب رئیس دولت موقت، قدرت این کشور را تا 28 ژوئیه 2021 (ششم مرداد 1400) و روی کارآمدن دولت جدید به دست بگیرد.

در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرو، نام ورونیکا مندوزا و پدرو کاستیّو از دو حزب چپگرای ترقی خواهان با هم برای پرو و پروی آزاد برجسته است که رویکرد سیاسی هر دو در مقابل بقیه نامزدهای راستی و حامی سیاست های نئولیبرالیستی مانند کِیکو فوجیموری، رافائل لوپز آلیاگا و هرناندو د سوتو قرار می گیرد.

همچنین 25 میلیون شهروند دارای حق رأی پرویی روز یکشنبه همزمان با انتخاب رئیس جمهوری آینده، 128 نماینده مجلس آینده را برای مجلس تک مجلسی این کشور برمی گزینند.

چشم آمریکای لاتین به انتخابات ریاست جمهوری اکوادور دوخته شده است

مردم اکودور نیز روز یک شنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، بین آندرس آرائوس از حزب امید ترقی خواهان و گیرمو لاسو از حزب میانه راستگرا رئیس جمهور آینده خود را انتخاب می نمایند.

اگرچه رافائل کورّه آ رئیس جمهوری اثرگذار سابق اکوادور در این دور از انتخابات حضور ندارد، اما حمایت او از آرائوس اقتصاددان چپگرا که به دنبال یکپارچه سازی آمریکای لاتین و حفظ حاکمیت کشورهاست، سیل آراء بسیاری از مردم را به سوی آرائوس گسیل داشته است.

در طرف دیگر کارزار ریاست جمهوری، لاسو پس از تجربه سه بار حضور در رقابت های انتخاباتی واقع شده است که برنامه های سیاسی حزب راست سنتی را پیش خواهد برد.

با وجود اینکه تمامی نظر سنجی ها آندرس آرائوس را برنده آینده انتخابات پیش رو می دانند، اما بعضی با اقدامات جناحی و استفاده از شیوه های غیر دمکراتیک برآنند تا از ورود یک کاندیدای چپ گرا به کاخ ریاست جمهوری جلوگیری نمایند.

در پی اقدامات تحریک آمیز جریان مخالف در اکوادور، بعضی مقامات از جمله رافائل کورّه آ و همچنین سازمان های بین المللی ضمن هشدار درباره احتمال وقوع کودتا، فراخوان مداخله نظامی در انتخابات این کشور را محکوم کردند.

یاکو پرز یکی از نامزدهای دور پیشین انتخابات اکوادور که در پی بازشماری مجدد آراء از راهیابی به دور دوم انتخابات بازماند، با ادعای تقلب، خواست که نتیجه دور اول انتخابات باطل اعلام شود و همزمان از کمیسیون مبارزه با فساد این کشور خواسته تا نیروهای نظامی نیز در پای صندوق های رأی حضور یابند.

اما شاید جدی ترین تهدید برای جلوگیری از انتخاب آندرس آرائوس، اتخاذ همان شیوه اتهام زنی است که با سوء استفاده از قانون، از ورود لولا داسیلوا رئیس جمهوری چپگرای سابق برزیل به انتخابات برای مدت چهار سال جلوگیری کرد. اگرچه تبرئه وی از تمام اتهامات در ماه گذشته، راستا ورود او به انتخابات سال آینده (2022) برزیل را هموار کرد.

به تازگی در اکوادور طی یک اتهام مسخره اما خطرناک مدعی شده اند که کمپین آرائوس یاری های مالی قابل توجه از ارتش آزادیبخش کلمبیا دریافت نموده است. این اتهام واهی برای اولین بار در یک هفته نامه دست راستی کلمبیایی به نام سمانا انتشار یافت. این اتهام کوتاه مدتی پس از انتشار دیگر مورد توجه قرار نگرفت اما به دنبال آن ویدیویی انتشار یافت که در آن یک نفر با ماسک ادعا می نماید که عضو چریک های کلمبیا است و خواهان حمایت از آندرس آرائوس در انتخابات آینده می شود. این ویدیو در سطح ملی و بین المللی نتیجه ای جز استهزا و خنده نداشت. روزنامه گاردین در گزارشی، به نقل از یک پرنده شناس، گفت که صدای شنیده شده از یک پرنده در این ویدیو متعلق به یک نوع کمیابی است که در اکوادور است و در کلمبیا این نوع پرنده وجود ندارد.

با این همه، به گفته کارشناسان پیروز انتخابات هر کسی که باشد، با چالش های سخت و پیچیده ای برای خارج کردن کشور از رکود مالی روبرو خواهد شد.

اِمیر سادر جامعه شناس و کارشناس سیاسی برزیلی می گوید: پس از لنین مورنو رئیس جمهوری فعلی اکوادور که با حمایت کورّه آ برای تداوم رویکرد مقاومت در برابر سلطه طلبی ایالات متحده بر سر کار آمد، اما با خیانت به حزب چپ، به سیاست های شکست خورده راستگرا روی آورد، در حال حاضر چشمان قاره آمریکا به سمت اکوادور دوخته شده است.

پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات که در هفتم فوریه (19 بهمن) برگزار گردید، به دلیل اختلاف بسیار اندک نسبت آراء میان دو کاندیدای دوم و سوم گیرمو لاسو و یاکو پرز، شورای انتخابات اقدام به بازشماری مجدد آرا کرد و به این ترتیب برخلاف اعلام نتایج قبلی، این بار لاسو به عنوان برنده دوم دور نخست و رقیب آندرس آرائوز، به دور دوم انتخابات راه یافت و همین موضوع جنجال بسیاری در کشور به راه انداخت. زیرا پرز و لاسو به پیشنهاد گروه اپوزیسیون، حاضر به ائتلاف نشده و به این ترتیب کشور را با خطر مخالفت های هواداران دو نامزد با نتایج اعلام شده روبرو کردند.

آمریکای لاتین متاثر از کودتاهای بسیار در پی انتخابات سال های گذشته، که اغلب با مداخلات بعضی دولت های خارجی از جمله آمریکا روی داده است، به طور معمول در پی برگزاری انتخابات، در حالت هشدار از وقوع مجدد کودتا به سر می برد؛ چرا که طبق تجربه تاریخی، طرح کودتاها اغلب پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، با ادعای تقلب در انتخابات از سوی گروه مخالف و به تحریک بیگانگان در این کشورها اجرا شده است.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکوادور، 13 میلیون شهروند این کشور روز هفتم فوریه (19 بهمن) برای انتخاب رئیس جمهوری، معاون ریاست جمهوری و 137 عضو مجلس این کشور آمریکای لاتین برای یک دوره پنج ساله (2021 تا 2025) در شرایط شیوع ویروس کرونا در مراکز رای گیری حاضر شدند.

شبکه تلویزیونی فرانسه هفته گذشته با اشاره به اهمیت انتخابات آینده اکوادور نوشت: در کنار پیروزی لوئیس آرسه رئیس جمهوری بولیوی همسو با اوو مورالس رئیس جمهوری چپگرای سابق این کشور، وجود آلبرتو فرناندز چپگرا بر مسند ریاست جمهوری آرژانتین و تثبیت قدرت چاویسم (هواداران هوگو چاوز رهبر فقید چپگرای ونزوئلا) با پیروزی مجلسی حزب حامی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور، پیروزی آندرس آرائوس در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکوادور که حاکی از بازگشت رافائل کورّه آ رئیس جمهور چپگرای پیشین این کشور است، حزب چپ آمریکای جنوبی بازگشت به عصر طلایی قدرت خود را انتظار می کشد. حال باید دید آیا برزیل هم در سال 2022 به جرگه آنها خواهد پیوست یا نه.

در بولیوی قدرت حزب مورالس تقویت می شود

بولیوی نیز فردا به استقبال دور دوم انتخابات محلی برای انتخاب می رود. پس از برگزاری انتخابات محلی 7 مارس (18 اسفند) با وجود پیشتازی جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS) طبق نظرسنجی های صورت گرفته از میان 340 نامزد انتخابات شورا و شهرداری، اما به دلیل نزدیکی آراء، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

جنبش به سوی سوسیالیسم (ماس) حزبی سوسیالیستی در بولیوی است که در سال 1977میلادی تاسیس شده و تحت رهبری اوو مورالس رهبر حزب چپگراست. این حزب از سال 2006 پس از انتخابات ریاست جمهوری 2005 قدرت را در این کشور آمریکای لاتین در دست گرفته و فقط با کودتای 2019 و استعفای اوو مورالس، رئیس جمهوری سابق بولیوی وقفه ای در حاکمیت آن ایجاد شد.

اوو مورالس رهبر حزب سوسیالیسم پس از انتخابات دور اول، ضمن قدردانی از مردم برای حمایت از نامزدهای فراملی این نهاد سیاسی گفت: نتایج آراء کسب شده تنها فزونی کاندیداها را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده این است که بولیوی همچنان به سیاست های اجتماعی جنبش ماس امیدوار است.

پیروزی لوئیس آرسه در انتخابات ریاست جمهوری 18 اکتبر 2020(27 مهر)، نشان از اعتماد دوباره مردم بولیوی به جنبش به سوی سوسیالیسم و حاکمیت دوباره این حزب تحت رهبری اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بود که آینده بولیوی را از نفوذ و مداخلات ایالات متحده آمریکا در این کشور نجات داد.

اوو مورالس رهبر جنبش به سوی سوسیالیسم و رئیس جمهوری پیشین بولیوی، پیشتر درباره تاثیر پیروزی لوئیس آرسه در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و آندرس آرائوس کاندیدای انتخابات 2021 اکوادور، ابراز امیدواری کرد که دوران انسجام و همبستگی کامل گذشته (در دوره ریاست چاوز در ونزوئلا، همزمان با کریشنر در آرژانتین و لولا داسیلوا و رافائل کورّه آ به ترتیب در برزیل و اکوادور) به آمریکای لاتین بازخواهد گشت.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 948

به "یکشنبه سرنوشت ساز آمریکای جنوبی؛ انتخابات مهم سه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکشنبه سرنوشت ساز آمریکای جنوبی؛ انتخابات مهم سه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید