ساده ترین دستور تهیه خمیر پیراشکی در خانه

به گزارش لنجان بلاگ، برای درست کردن پیراشکی، بهتر است خمیر آن را در منزل درست کنید! اگر این کار را طبق دستور زیر انجام دهید، بسیار آسان خواهد بود؛ بعلاوه درست کردن خمیر پیراشکی در خانه سالم تر است چون خمیر های بازاری حاوی مواد نگه دارنده است و چون بچه ها از هواداران این غذا هستن، بهتر است آن را به صورت سالم و لذیذ در خانه تهیه کنیم. در ادامه در دسته آشپزی از مجله اینترنتی خبرنگاران به این دستور پخت میپردازم.

ساده ترین دستور تهیه خمیر پیراشکی در خانه

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی خانگی

آرد2 لیوان (مقدار آرد به دلیل تفاوت جنس آرد تقریبی است)
شکر1 قاشق غذاخوری
نمک1/2 قاشق غذا خوری
خمیرمایه (لوازم قنادی فروشی و سوپرمارکت ها)1 قاشق غذاخوری سرصاف
تخم مرغ1 عدد
ماست5 قاشق غذاخوری
روغن مایعنصف لیوان
آب ولرم1 لیوان

چطور خمیر پیراشکی درست کنیم؟

1- 2 لیوان آرد، شکر، نمک و خمیر مایه رو داخل ظرفی با هم مخلوط میکنیم. (قبل از این کار از سالم بودن خمیر مایه اطمینان حاصل کنین؛ با چک کردن تاریخ انقضا و اگه خمیر مایه رو به صورت فله ای خریده بودین، یک قاشق چایخوری خمیر مایه و یک قاشق چایخوری شکر رو داخل ظرفی با آب ولرم که دست رو نسوزونه اما حرارتش حس بشه مخلوط کنین و زمان بدین! اگه پف کرد و حباب زد، یعنی خمیر مایه شما سالمه و با خیال راحت میتونین استفاده کنین)

2- وسط آرد رو گود کنین و یک عدد تخم مرغ و ماست بهش اضافه کنین.

3- روغن و آب ولرم رو هم به ترتیب اضافه کنید؛ دمای آب باید جوری باشه که وقتی به آب دست میزنین، دستتون نسوزه و بتونید دستتون رو داخل آب نگه دارین اما گرما و حرارت آب رو کاملا حس میکنین. با لیسک یا قاشق چوبی مخلوط کنین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ (آموزش مرحله به مرحله)

4- آغاز به اضافه کردن آرد کنین(حالا خمیر شلی بدست اومده و مجدد باید آرد اضافه کنیم تا خمیر نچسبی حاصل بشه)؛ چون کیفیت آردها متفاوته، مقدار آرد مشخص نیست. قاشق قاشق آرد اضافه کنین و مخلوط کنین تا خمیری شکل بشه.

5- در مرحله بعدی، کم کم آرد اضافه کنین و با دست مخلوط کنین تا خمیر نرم و لطیفی به دست بیاد؛ اگه خمیر کمی چسبندگی داشت، آرد زیادی اضافه نکنین چون کیفیت کارتون پایین میاد. با زدن کف دست به آرد و ورز دادن چسبندگی خمیر رو بگیرین و حدود 10 دقیقه خمیر رو ورز بدید.

6- اگه خمیر در نهایت کمی چسبندگی داشت، دستتون رو چرب کنید و خمیر رو به داخل ظرف مناسبی انتقال بدین و روی ظرف رو با سلفون بپوشونید و روی اون رو با دستمال بپوشونین و حدود یک ساعت داخل فضای محیط استراحت بدین؛ تا حجمش دو برابر بشه و پف کنه.

7- بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، سلفون رو بردارین و پف خمیر رو با دست بگیرین و روی میز کار ورز بدین؛ تا هوای داخل خمیر خارج بشه. خمیر رو چند قسمت کنین و تخته رو کمی آرد پاشی کنین و هر قسمت رو با وردنه به ضخامت نیم سانت (ضخامت خمیر دلخواهه بستگی به این داره دوست دارین خمیر پیراشکی شما نازک باشه یا ضخیم) باز کنید.

8- با یه قالب گرد قالب بزنین.

9- خمیر پیراشکی شما آمادست و میتونید با مواد دلخواه پرش کنید.

برای انتخاب مواد داخلی پیراشکی، طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ را مشاهده کنید.

نحوه پیچاندن خمیر پیراشکی:

10- مواد میانی پیراشکی رو مثل عکس زیر روی خمیر قالب زده شده بریزید و طرف دیگه خمیر رو روی مواد میانی برگردونید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی با شکلات؛ عکس مرحله به مرحله

11- کناره های خمیر رو کمی فشار بدین تا بهم بچسبن؛ بعد یا با دست کناره های خمیر رو شکل بدین و بپیچین یا با چنگال کناره ها رو به هم وصل کنین. توجه کنین که اگه خمیرتون رو خیلی چرب نموده باشین، یا زیاد آرد پاشی نموده باشین، ممکنه داخل فر کناره های خمیر از هم جدا بشن و کارتون خراب بشه.

ما توی این مطلب، طرز تهیه خمیر پیراشکی رو آموزش دادیم تا کسایی که به هر دلیلی نمیتونن از خمیرهای آماده پیراشکی استفاده کنن، بتونن به راحتی این خمیر رو در منزل درست کنن و پیراشکی های خوشمزه رو باهاش آماده کنن. برای انتخاب مواد میانی، دستتون خیلی بازه! مثلا میتونید از دستور مواد میانی بورک مرغ و قارچ بهره ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1263

به "ساده ترین دستور تهیه خمیر پیراشکی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساده ترین دستور تهیه خمیر پیراشکی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید