دیدگاه پوتین درباره فعالیت شورای امنیت و نقش سازمان ملل در دنیا

به گزارش لنجان بلاگ، رئیس جمهوری روسیه در مقاله ای درباره تاریخ جنگ جهانی دوم، درخواست برای حذف حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت را نادرست خواند و در عین حال گفت: سازمان ملل آنطور که باید نمی تواند بر فرایند اوضاع جهانی تاثیرگذار باشد.

دیدگاه پوتین درباره فعالیت شورای امنیت و نقش سازمان ملل در دنیا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، روزنامه راسیسکایا گازیتا امروز نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مقاله ای در رابطه با تاریخ جنگ دنیای دوم، درخواست برای حذف حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا) را بسیار غیرمسئولانه دانست.

نسخه روسی مقاله ولادیمیر پوتین درباره جنگ دنیای دوم به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد انتها آن، امروز آدینه در وب سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شده و نسخه زبان انگلیسی آن نیز در مجله نشنال اینترست آمریکا منتشر شده است.

رئیس جمهوری روسیه در بخشی از مقاله خود می نویسد: طی سالهای اخیر تقریباً بطور مرتب درخواستهایی برای ممنوعیت حق وتو و محرومیت اعضای دائم شورای امنیت از فرصتهای ویژه شنیده می گردد که به عقیده من، برخوردی بسیار غیرمسئولانه است. برای اینکه انتها، اگر چنین اتفاقی بیفتد، سازمان ملل متحد اساساً به یک اتحادیه ملل و نشست های آن نیز، جایی برای گفت وگوی خالی و بدون هیچ گونه تأثیر در جیانات دنیای تبدیل می گردد. و این واقعیت که نتیجه چنین وضعیتی چه خواهد شد، به خوبی تعیین است.

طبق گفته پوتین، کشورهایی که در جنگ دنیای دوم پیروز شده اند، با جدیت یک سیستم جدید نظم دنیای را شکل داده و سعی کردند از تکرار اشتباهات پیشینیان خود جلوگیری نمایند. هرچند به عقیده رئیس جمهوری روسیه، فعالیت سازمان ملل متحد در حال حاضر در حال سپری کردن تنش خاصی بوده و به اندازه لازم و آنطور که باید، مؤثر نیست.

پوتین تأکید کرد: البته سازمان ملل همچنان به عملکرد اصلی خود ادامه می دهد. اصول اساسی شورای امنیت سازمان ملل مکانیزم بی نظیری برای جلوگیری از بروز جنگ های تمام عیار یا یک درگیری دنیای دارد و باید به شیوه کار خود در این زمینه، البته با تاثیرگذاری بیشتر، ادامه دهد

رئیس جمهوری روسیه همچنین پیشنهاد می نماید که در نشست سران پنج کشور شکل دهنده اصلی سازمان ملل متحد - روسیه ، چین، فرانسه، ایالات متحده و انگلیس که مسکو به تازگی پیشنهاد برگزاری آن را داده است، اصول جمعی در حل و فصل چالش های پیش روی جامعه دنیای، کنترل تسلیحات و سایر موضوعات امنیتی و همچنین غلبه بر پیامدهای بیماری همه گیر ویروس کرونا برای اقتصاد دنیای، مورد آنالیز قرار بگیرد.

به عقیده وی، بدون تردید برگزاری نشست سران این پنج می تواند نقش مهمی در یافتن پاسخ های مشترک به چالش ها و تهدیدات دنیا حاضر ایفا نموده و پایبندی مشترک آنها به روح اتحاد، آرمان ها و ارزش های انسانی که پدران و پدربزرگ های ما شانه به شانه هم در زمان جنگ دنیای دوم جنگیدند، را به خوبی نشان دهد.

پوتین نوشته است: به عقیده ما، قبل از هر چیز، بسیار مفید خواهد بود اگر مراحل توسعه اصول جمعی در مسائل دنیای مورد بحث گذاشته گردد. همچنین می توان درباره صلح، تقویت امنیت دنیای و منطقه ای ، کنترل تسلیحات راهبردی و همچنین مقابله با تروریسم، افراط گرایی و سایر چالش ها و تهدیدات دنیای تبادل نظر کرد.

به گفته وی، در دستور کار این نشست می توان یک صندلی ویژه نیز به اوضاع کنونی در اقتصاد دنیای و قبل از هر چیز غلبه بر بحران مالی ناشی از همه گیر ویروس کرونا در دنیا اختصاص داد.

پوتین در این باره نوشته است: کشورهای ما اقدامات بی سابقه ای را برای محافظت از سلامتی و جان مردم و حمایت از شهروندان خود در شرایط سخت کنونی انجام داده اند . توانایی ما در کار مشترک و هماهنگی اقدامات، به عنوان شرکای واقعی، نشان خواهد داد که شیوع بیماری کرونا تا چه اندازه جدی بوده و چقدر سریع می توان بر رکود اقتصاد دنیا غلبه کرد.

رئیس جمهوری روسیه در عین حال استفاده از اقتصاد بعنوان ابزاری برای فشار و رویارویی با سایر کشورها را غیرقابل قبول نامید و یادآور شد که طرف روسی پیشنهادات جدی برای موضوعات مهم بین المللی، از جمله حمایت از محیط زیست، مبارزه با تغییرات آب و هوایی و همچنین تضمین امنیت فضای اطلاعاتی دارد که میخواهد با شرکای دیگر خود در میان بگذارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 437

به "دیدگاه پوتین درباره فعالیت شورای امنیت و نقش سازمان ملل در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدگاه پوتین درباره فعالیت شورای امنیت و نقش سازمان ملل در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید