موج جهانی بازگشت به مدرسه در سال کرونا

به گزارش لنجان بلاگ، 9 ماه پس از شیوع ویروس جان سخت کرونا در دنیا، کشورها مجبور به پذیرش هم زیستی با آن شده اند و پس از گشایش کسب وکارها، اکنون نوبت به حضور دانش آموزان در کلاس های درس رسیده تا رفته رفته زندگی به جوامع باز شود.

موج جهانی بازگشت به مدرسه در سال کرونا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

براساس گزارش های سازمان ملل متحد، طی این مدت بیش از 1.5 میلیارد نفر به دلیل شرایط ویژه پیش آمده به خاطر شیوع ویروس و تعطیلی های گسترده از درس و بحث جا ماندند. کرونا تا به اینجا حدود 26 میلیون نفر را در دنیا آلوده نموده و جان بیش از 850 هزار نفر را هم گرفته است. در سراسر دنیا اما اکنون نظر دولت ها و سازمان های بین المللی حوزه بهداشت این است که تا ریشه کنی ویروس کرونا فاصله زیاد است و نمی توان بیش از این به تعطیلی ها ادامه داد. راه چاره، بازگشایی گسترده در همه حوزه ها ازجمله حوزه آموزش با حفظ پروتکل های بهداشتی با هدف جلوگیری از انتقال ویروس است.

در کشورهای مختلف، باتوجه به وجود زیرساخت های لازم و شرایط محیطی شیوع ویروس، روینمودها از تشکیل کامل کلاس های حضوری تا برگزاری کامل کلاس ها به صورت آنلاین متفاوت است. در این میان تعیین است که کشورهای توسعه یافته، امکانات بهتری برای پیاده سازی برنامه های خود در بازگشایی مدارس دارند. به هرترتیب، بازگشت دانش آموزان به کلاس درس، عظیم ترین نشانه عادی سازی زندگی در کشورهای دنیا در سال کروناست.

چین: در شهر ووهان، یعنی همانجایی که نخستین بار شیوع ویروس کرونا گزارش شد، زندگی به شکل باورنکردنی به حالت عادی بازگشته است. طبق گزارش رسانه های دولتی چین، 2840 مدرسه در مقاطع مختلف از روز اول سپتامبر یعنی سه شنبه هفته گذشته بازگشایی شده اند تا پذیرای حدود یک میلیون و 400 هزار دانش آموزی باشند که سخت ترین روزها را در شرایط قرنطینه این شهر گذرانده اند. 9 ماه قبل، نام ووهان با نام ویروس برابر بود و کسی نمی دانست چه سرنوشتی در انتظار جمعیت 11 میلیونی آن است. 76 روز قرنطینه سفت و سخت، بی سابقه ترین شرایط را بر مردم این شهر حکم فرما کرد اما همراهی و همکاری مردم باعث شد تا مسئولان بتوانند از یک بحران عظیم عبور نمایند. در ورودی مدارس، تب دانش آموزان سنجیده شده و دست های آنها ضدعفونی می شوند. استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی نیز در کلاس ها اجباری است. دولت چین میخواهد طی روزهای آینده مدارس را در تمامی نقاط این کشور به جز منطقه شینجیانگ که به دلیل شیوع دوباره ویروس به طور کامل تعطیل شده است، راه اندازی کند.

استرالیا: زمانبندی ترم های تحصیلی در استرالیا به دلیل شرایط متفاوت فصلی، با بسیاری از دیگر نقاط دنیا متفاوت است. دانش آموزان مقاطع مختلف اکنون در سرانجام ترم سوم به سر می برند و تا 2 هفته ترم چهارم و سرانجامی سال تحصیلی جاری برای آنها آغاز می گردد. استفاده از تبلت و لپ تاپ همواره بخشی از شیوه آموزش در مدارس استرالیا بوده و تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع کرونا، بحران عظیمی در نظام آموزشی این کشور ایجاد نکرد. با کنترل ویروس در استرالیا، مدارس رفته رفته از چندماه قبل در مناطق مختلف بازگشایی شده و کلاس ها به صورت ترکیبی شامل حضوری و آنلاین برگزار می شوند. هم اکنون، غیر از شهر ملبورن که آمار مبتلایان در آن بار دیگر افزایش یافته، مدارس در سایر نقاط استرالیا باز هستند. مسئولان آموزشی اصرار دارند که 2 گروه از دانش آموزان، یکی دانش آموزان سال اول دبستان و دیگری دانش آموزان سال دوازدهم که در آستانه ورود به دانشگاه هستند در کلاس ها حضور داشته باشند. باقی دانش آموزان می توانند به صورت آنلاین سر کلاس های خود حاضر شوند. به این منظور، مدارس به خانواده هایی که امکان خرید تبلت را ندارند، تبلت امانت داده اند. همچنین با اختصاص بودجه ای به مدارس، هر مدرسه فردی را برای ضدعفونی هر روزه کلاس ها و دیگر فضاهای آموزشی استخدام نموده است. استفاده از ماسک در مدارس اجباری است.

روسیه: مدارس در روسیه نیز از اول سپتامبر بازگشایی شده اند. دولت روسیه رویکردی متفاوت نسبت به دیگر دولت ها داشته است. طبق تصمیم وزارتخانه های آموزش و بهداشت، مدارس همچون سال گذشته، یعنی زمانی که هنوز ویروس کرونا دنیا را به بحرانی این چنینی نکشیده بود، بازگشایی خواهند شد. استفاده از ماسک در مدارس روسیه اجباری نشده است. دولت تصمیم گیری در خصوص پروتکل ها را به شهرداری های مناطق سپرده است. هر منطقه براساس شرایط شیوع کرونا، در این رابطه تصمیم گیری خواهد نمود. با این حال، طبق توافق وزارتخانه های آموزش و بهداشت، یک پزشک به مدت 14 روز در هر مدرسه مستقر خواهد شد. بنابراین تصمیم در خصوص پروتکل ها کاملاً به صورت محلی و موردی اتخاذ خواهد شد. همزمان، برنامه واکسیناسیون معلمان و پزشکان با واکسن اسپوتنیک-5 که ساخته روس هاست آغاز شده است. معلمان بعد از نیروهای نظامی، دومین گروهی هستند که واکسن را دریافت می نمایند.

امارات: بعضی کلاس ها در مدارس امارات از هفته گذشته تشکیل شده و بعضی دیگر نیز طی هفته جاری تشکیل می گردد. طبق پروتکل های اعلام شده، سنجش تب هر روز برای دانش آموزان و معلمان اجباری است، کلاس ها به صورت روزانه ضدعفونی می شوند و والدین اجازه ورود به مدارس را ندارند. معلمان در طول روز اجازه خروج از مدرسه را ندارند. درصورتی که خروج آنها ضروری باشد، پس از بازگشت تمامی لباس های آنها ضدعفونی می گردد. در امارات، شمار مبتلایان به کرونا چندان زیاد نبوده و خانواده ها از بازگشایی مدارس استقبال نموده اند.

ترکیه: مدارس در ترکیه از دوشنبه هفته گذشته بازگشایی شدند. دانش آموزان اما از مقابل لپ تاپ های خود و تلویزیون ها شاهد برگزاری مراسم بازگشایی مدارس بودند. طبق اعلام دولت آنها، از 21 سپتامبر (31 شهریور) با آماده شدن فضاهای آموزشی و در چارچوب پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری سر کلاس ها خواهند نشست. کلاس ها به صورت ترکیبی به شکل آنلاین و حضوری تشکیل خواهند شد. برنامه ریزی در این زمینه و تقسیم کلاس ها به حضوری و آنلاین بر عهده مدارس گذاشته شده است. با توجه به عدم دسترسی بعضی دانش آموزان به کامپیوتر و اینترنت، مراکزی در بعضی شهرها راه اندازی شده تا دانش آموزان با حفظ پروتکل های بهداشتی بتوانند از کامپیوتر و اینترنت استفاده نمایند. برگزاری کلاس های جبرانی نیز در دستور کار قرار گرفته است. دولت یک پروتکل بهداشتی منتشر نموده که اجرای آن اجباری است. استفاده از ماسک نیز برای همه در مدارس اجباری اعلام شده است.

سوئد: ویروس کرونا حدوداً 3 ماه بعد از شیوع در چین، سر از اروپا در آورد. در قاره سبز، کشورها روینمودهای متفاوتی در تقابل با ویروس در پیش گرفتند. یکی از متفاوت ترین روینمودها متعلق به سوئد بود. سوئدی ها برخلاف همسایگان خود، نه کسب وکارها را تعطیل کردند و نه کلاس های درس را. دولت از مردم خواست به صورت مسئولانه و داوطلبانه، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند. با وجود فعالیت کسب وکارها و مدارس در سوئد، آنالیز آماری نشان می دهد شمار مبتلایان در این کشور در مقایسه با فنلاند در همسایگی آن، تفاوت چندانی نداشته است. دولت از مدارس خواسته است محیط های آموزشی را به صورت مرتب ضدعفونی نمایند. همچنین، برنامه های گروهی نیز محدود شده اند و دانش آموزان کمتری در این گونه برنامه ها حضور پیدا می نمایند. درصورت ابتلای معلمان یا دانش آموزان به کرونا، مدیریت شرایط، کاملاً بر عهده مدیران مدارس و مدیران آموزشی مناطق گذاشته شده است.

آلمان: در میان کشورهای اروپایی، آلمان کارنامه بسیار خوبی در مهار کرونا داشته است. حدود 153 هزار دانش آموز آلمانی یک ماه قبل به مدرسه بازگشتند تا سال تحصیلی خود را آغاز نمایند. تاریخ تعطیلات تابستانی و آغاز سال تحصیلی جدید در ایالت های مختلف این کشور متفاوت است؛ بنابراین دانش آموزان طی هفته های اخیر به مرور در مناطق مختلف کلاس های خود را آغاز کردند. در مدارس آلمان، دانش آموزان به گروه های مختلف تقسیم شده اند. دانش آموزان هر گروه، ساعت تفریح، کلاس، غذا خوردن و ورزش متفاوتی نسبت به گروه دیگر دارند. ارتباط بین دانش آموزان گروه های مختلف ممنوع است. معلمان هر گروه هم با گروه دیگر متفاوت هستند. دولت آلمان با کاربرد این روش سعی دارد درصورت مبتلا شدن دانش آموزان در یک گروه، از انتقال ویروس به دیگر گروه ها جلوگیری کند؛ اقدامی که به جلوگیری شیوع دوباره کرونا یاری می نماید و مانع از تکرار تعطیلی گسترده مدارس می گردد. در برلین در همان 2 هفته ابتدایی بازگشایی مدارس، دست کم در 42 مدرسه از میان 825 مدرسه شهر، موارد جدید ابتلا به کرونا ثبت شد. همین باعث شد تا صدها دانش آموز و معلم قرنطینه شوند. امکانات خوب آلمان برای انجام تست رایگان در مدارس، باعث شده است تا ترم جدید تحصیلی ادامه پیدا کند. طبق دستور دولت، استفاده از ماسک برای دانش آموزان و معلمان اجباری است. سیستم تهویه مدارس نیز تقویت شده است و میزها و جایگاه ها با فاصله از هم قرار گرفته اند.

انگلیس: صدها هزار دانش آموز در انگلیس از سه شنبه گذشته در کلاس های درس حاضر شدند. بازگشایی مدارس، مهم ترین و پرحاشیه ترین گام دولت بوریس جانسون به سمت عادی سازی زندگی در انگلیس بوده است. جانسون، بازگشایی مدارس را وظیفه اخلاقی دولت دانسته است. کرونا در انگلیس بیش از دیگر کشورهای اروپایی قربانی گرفته است. 41 هزار و 500 نفر جان خود را از دست داده اند و طرح دولت برای بازگشایی مدارس با مخالفت های بسیار روبه رو بوده است. دولت هیچ قاعده ای حتی در خصوص ماسک زدن برای مدارس وضع ننموده است و همه چیز در اختیار مدیران مدارس است. تنها طرحی که اجرا شده، طرح خوشه بندی دانش آموزان است. آن ها به خوشه های مختلف تقسیم شده اند تا شبیه آنچه در آلمان در جریان است، یک گروه با گروه دیگر کمترین ارتباط را داشته باشد. دولت امیدوار است با بازگشایی مدارس، چرخ اقتصاد کشور هم از حال سکون خارج گردد. هنوز تعیین نیست چه تعداد از والدین، فرزندان خود را به مدرسه فرستاده اند. طی روزهای اخیر، مدارس نسبت به کمبود بودجه برای خرید مواد ضدعفونی شکایت گسترده داشته اند.

آمریکا: علی رغم اعمال فشار دونالد ترامپ به مسئولان در ایالت های مختلف، هنوز مدارس در سراسر این کشور آغاز به کار ننموده اند. ترامپ از ابتدا، شیوع ویروس کرونا را تا سطح یک ویروس آنفلوآنزای معمولی پایین آورده بود و بر همین اساس با تعطیلی کسب وکارها و مدارس مخالف بود. هدف او حفظ اقتصاد آمریکا به هر قیمت بوده است. مرکز کنترل بیماری های آمریکا، استفاده از ماسک در مدارس را توصیه نموده اما ماسک زدن نه برای دانش آموزان و نه معلمان اجباری نیست. در مدارسی که بازگشایی شده اند، والدین می توانند بین کلاس حضوری و آنلاین انتخاب نمایند. حضور در کلاس ها اجباری نیست. با توجه به شرایط وخیم شیوع کرونا در آمریکا، بعضی والدین ترجیح داده اند همچنان فرزندان خود را به مدرسه نفرستند. البته با توجه به بازگشایی گسترده کسب وکارها در آمریکا، این مسئله برای آنهایی که باید سرکار خود حاضر شوند امکان پذیر نیست.

کنیا: دولت کنیا، متفاوت ترین رویکرد را در خصوص آموزش دانش آموزان در پیش گرفته است. برخلاف دیگر کشورهای دنیا، سال جاری در کنیا سال تحصیلی جدید وجود نخواهد داشت. در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کنیا، کلاس ها به صورت آنلاین برگزار شدند، اما عدم دسترسی اغلب دانش آموزان به کامپیوتر و اینترنت، باعث تعطیلی کامل مدارس و کلاس های درس شد. دولت ناتوان از تأمین زیرساخت های لازم، ترجیح داده است به کلی از آغاز سال تحصیلی جدید صرف نظر کند و منتظر فراوری واکسن کرونا بماند.

آموزش در دوره کرونا از زبان آمار

طبق اعلام سازمان ملل، شیوع کرونا باعث دوری 94 درصد دانش آموزان در بیش از 190 کشور از کلاس های درس شده است؛ آماری که بیش از 1.5 میلیارد دانش آموز را شامل می گردد. ادامه این شرایط، آموزش مدارس را به سمت فضای آنلاین سوق داده تا قدری از آسیبی که تعطیلی های گسترده به دانش آموزان وارد نموده، جبران گردد. در عین حال، عدم دسترسی به کامپیوتر و اینترنت در بعضی کشورهای در حال توسعه، به هر حال باعث شده تا دانش آموزان از شرایط بحرانی پیش آمده آسیب جدی ببینند. طبق اعلام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) طی مدتی که از شیوع کرونا می گذرد، حدود نیمی از این 1.5 میلیارد دانش آموز در دنیا به کامپیوتر دسترسی نداشته اند. همزمان بیش از 40 درصد هم به اینترنت دسترسی نداشته اند. دولت ها برای جبران این شرایط به پخش برنامه های آموزشی و کلاس های درس به وسیله شبکه های رادیویی و تلویزیونی رو آورده اند. با این حال، گزارش جدیدی نیز از سوی صندوق حمایت از بچه ها ملل متحد (یونیسف) منتشر شده که نشان می دهد رادیو و تلویزیون هم نتوانسته اند مشکل دانش آموزان در بعضی کشورها و در بعضی مناطق فقیر را حل نمایند. طبق این گزارش که هفته قبل منتشر شده، 463 میلیون دانش آموز، یعنی یک سوم دانش آموزان در دنیا طی ماه های اخیر نتوانسته اند از هیچ یک از انواع آموزش از راه دور بهره بگیرند. این مسئله به 2 دلیل بوده است؛ یکی اینکه یا خانواده های فقیر دسترسی به هیچ یک از ابزارهای دیجیتال را ندارند، یا از فرصت حضور فرزندان شان در خانه استفاده نموده و از آنها برای کار کردن بهره می گیرند. یونیسف از دولت ها خواسته است با توجه به تبعات غیبت دانش آموزان از مدرسه، در مناطقی که دانش آموزان دسترسی مطمئن به ابزارهای دیجیتال ندارند، بازگشایی حضوری و امن مدارس را در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 570

به "موج جهانی بازگشت به مدرسه در سال کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج جهانی بازگشت به مدرسه در سال کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید