پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در سال 2018

به گزارش لنجان بلاگ، پرجمعیت ترین شهرهای جهان

با توسعه جمعیت شهری و پیشرفت های روزافروزن، در سرتاسر جهان با کلان شهرهای بزرگی روبرو هستیم که میلیون ها نفر را در خود جای داده اند. یکی از این شهرها شانگهای چین است که با دارا بودن جمعیتی بیش از 24 میلیون به عنوان پرجمعیت ترین شهر جهان شناخته می گردد. در این مطلب فهرست 10 مورد از پرجمعیت ترین شهرهای جهان را به ترتیب به شما معرفی می کنیم که در نقاط مختلف جهان قرار دارند و جمعیتشان از بسیاری از کشورهای جهان هم حتی بیشتر است. با خبرنگاران همراه باشید تا با بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان آشنا شویم.

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در سال 2018

بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

1- شانگهای | Shanghai

  • جمعیت: 24.1 میلیون نفر

شهر بندری شانگهای با 24.1 میلیون نفر جمعیت در صدر فهرست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا قرار می گیرد. این شهر در شمال چین قرار گرفته و یکی از قطب های اقتصادی-تجاری دنیا به شمار میرود. شهر شانگهای در کنار دلتای رودخانه یانگ تسه قرار گرفته و بندر این شهر به عنوان شلوغ ترین بندر تجاری دنیا معروفیت پیدا نموده است. پتانسیل و ظرفیت بالقوه اقتصادی تجاری شانگهای در قرن 19 استعمارگران بریتانیایی و فرانسوی را به کوشش برای سلطه بر این شهر واداشته بود. امروزه، شهر شانگهای قطب اقتصادی و بازرگانی چین مدرن است و شرکت های غول دنیا در این شهر دفتر دارند. این شهر از نظر تجاری، اقتصادی و اقتصادی اهمیت بالایی دارد و علاوه بر این، جاذبه های گردشگری شانگهای آن را برای گردشگران و جهانگرد ها هم محبوب و مجذوب نماینده نموده اند.

2- پکن | Beijing

  • جمعیت: 18.5 میلیون نفر

دومین شهر در بین پرجمعیت ترین شهرهای دنیا باز هم در کشور چین قرار گرفته است. در واقع، مرکز چین، شهر پکن با 18.5 میلیون نفر جمعیت که در شمال چین قرار گرفته در رده دوم فهرست ما جای می گیرد. پکن که در زبان امروزی چین بیجینگ هم نامیده می گردد از هزاران سال پیش یکی از چند شهر مهم این سرزمین بوده و امروزه نیز به عنوان مرکز چین جایگاه و اهمیت بالایی دارد. امروزه شهر پکن به عنوان یکی از قطب های صنعتی چین و دنیا مطرح است و کارخانجات و صنایع اتومبیل سازی، نساجی، پتروشیمی، هوافضا و … در این شهر و حومه وجود دارند. در شهر پکن 7 میراث دنیای یونسکو قرار گرفته است که باعث مجذوب نمایندهیت بیشتر این کلانشهر برای جهانگرد ها شده است.

3- کراچی | Karachi

  • جمعیت: 18 میلیون نفر

شهر کراچی، مرکز پاکستان با 18 میلیون نفر جمعیت در رتبه سوم پرجمعیت ترین شهرهای دنیا قرار می گیرد. کراچی از موقعیت استراتژیکی در دریای عرب برخوردار است و بندر بن قاسم و بندر کراچی از جمله مهم ترین بنادر پاکستان به شمار می آیند. این شهر در سال 1729 و به عنوان دهکده ای نظامی به نام کولاچی تاسیس شد و به مرور و در زمان حضور استعمارگران بریتانیایی معروفیت و اهمیت زیادی پیدا کرد. امروزه ساکنین این شهر از قومیت ها، نژادها، مذاهب و زبان های مختلفی هستند که در کنار یکدیگر زندگی می نمایند.

4- استانبول | Istanbul

  • جمعیت: 14.6 میلیون نفر

چهارمین رتبه در فهرست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا به شهر زیبا و محبوب استانبول تعلق پیدا می نماید. استانبول تاریخ بسیار پرفراز و نشیبی دارد و در حوالی 660 قبل از میلاد با نام بیزانتیون و در 330 میلادی با نام کنستانتینوپل وجود داشته است. این شهر روزگاری مرکز رمی، بیزانسی، لاتین و امپراتوری عثمانی بوده است و بعدها به یکی از مراکز اسلامی در دنیا تبدیل شد. شهر استانبول در جهت جاده مشهور ابریشم قرار داشته و همین موضوع باعث رونق و توسعه آن شده است. در حال حاضر شهر استانبول 14 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بهترین مقاصد گردشگری در سرتاسر دنیا به شمار میرود. بناها و جاذبه های تاریخی متعددی که از ادوار مختلف به جا مانده اند در کنار آشپزی و غذاهای خوشمزه ترکی و تفریحات مدرن و امروزی شهر استانبول را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل نموده اند.

5- داکا | Dhaka

  • جمعیت: 14.5 میلیون نفر

شهری که امروزه داکا نامیده می گردد از قرن 17 مرکز تجاری مهم و مشهوری بوده و از سال 1971 و استقلال بنگلادش، به عنوان مرکز این کشور انتخاب شده است. داکا با جمعیت 14.5 میلیون نفر جمعیت بزرگ ترین شهر بنگلادش و یکی از شهرهای پرجمعیت و مهم جنوب آسیا به شمار می آید. جمعیت این شهر در دهه های اخیر به طور فراینده ای در حال افزایش بوده و همچنان هم این فرایند رشد ادامه دارد. داکا یکی از مراکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منطقه هم محسوب می گردد.

6- توکیو | Tokyo

  • جمعیت: 13.6 میلیون نفر

شهر توکیو در ساحل شرقی هونشو قرار گرفته و بزرگ ترین جزیره از 4 جزیره ایست که ژاپن را شکل داده است. توکیو که امروزه مرکز ژاپن است سابقا ادو نامیده می شد، اما در سال 1868 و زمانی که خاندان سلطنتی ژاپن از کیوتو به این شهر آمدند به توکیو تغییر نام داد. کلانشهر توکیو امروزه 13.6 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود پنجاه و یک شرکت از فهرست 500 شرکت برتر Fortune Global را در خود جای داده است. جمعیت ساکن در توکیو اغلب ژاپنی هستند، اگرچه شماری از چینی ها و کره ای ها هم در این شهر زندگی می نمایند.

7- مسکو | Moscow

  • جمعیت: 13.1 میلیون نفر

مسکو، مرکز و بزرگ ترین شهر روسیه یکی دیگر از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا است و با 13.1 میلیون نفر هفتمین شهر پرجمعیت دنیا به شمار میرود. این شهر زیبا و بزرگ که در سواحل رود مسکوا قرار گرفته و شاقتصادی ترین کلانشهر دنیا هم محسوب می گردد. امرزه شهر مسکو یکی از مدرن ترین شبکه های حمل و نقل را دارد و با ساختمان های تاریخی و معماری بی نظیرشان سالانه گردشگران زیادی را به این شهر می کشاند.

8- مانیل | Manila

  • جمعیت: 12.8 میلیون نفر

شهر مانیل یا مانیلا، مرکز کشور فیلیپین 12.8 میلیون نفر جمعیت دارد و به این ترتیب در رتبه هشتم پرجمعیت ترین شهرهای دنیا قرار می گیرد. این شهر نخستین بار در سال 1571 و به وسیله اسپانیایی ها تاسیس شده است. به همین علت، ساختمان ها و بناهای تاریخی زیادی از آن موقع به جا مانده که تلفیقی از سبک های معماری اروپایی و آسیایی است. طراحی شهری مانیل با دقت و نظارت بالا به وسیله معمار و طراح شهری آمریکایی به نام دنیل برنهام در سال 1905 اجرا شده است. امروزه مرکز فیلیپین یکی از شهرهای دنیای و کلانشهرهای مهم دنیا به شمار میرود. این شهر که در ساحل بندر مانیل قرار گرفته بیش از هرچیز به خاطر بندر تجاری و مهمش معروفیت پیدا نموده است.

9- تیانجین | Tianjin

  • جمعیت: 12.7 میلیون نفر

برای آن که نهمین شهر پرجمعیت دنیا را به شما معرفی کنیم باز هم باید سری به کشور پهناور و پرجمعیت چین بزنیم. شهر تیانجین در شاقتصادی ترین منطقه ساحلی چین قرار گرفته و با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت یکی از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا به شمار میرود. پس از آن که کانال بزرگ در دوره سلطنت دودمان سویی افتتاح شد این شهر به سرعت توسعه و توسعه پیدا کرد و به عنوان مرکز تجاری بازرگانی اهمیت پیدا کرد.

10- بمبئی | Mumbai

  • جمعیت: 12.4 میلیون نفر

آخرین مورد از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا که به شما معرفی می کنیم شهر بمبئی در کشور هندوستان است. بمبئی که امروزه مومبای نامیده می گردد در ساحل غربی شبه قاره هند قرار گرفته و حدود 12.4 میلیون نفر جمعیت دارد. شهر بمبئی در قرن 17 و در اطراف یک قلعه نظامی توسعه و توسعه پیدا کرد. بندر طبیعی این شهر فرایند رشد و توسعه آن را تسهیل بخشید و در قرن 18 این شهر به یکی از بخش های صنعتی کشور و منطقه تبدیل شده بود. جالب است بدانید که شمار ثروتمندان و میلیونرهای هند که در بمبئی زندگی می نمایند بیش از هر شهر دیگری در هند است. علاوه بر این، بمبئی مرکز هنری هند هم محسوب می گردد و صنعت فیلمسازی بزرگ این کشور، یعنی بالیوود و همین طور صنعت فیلمسازی ماراتی در این شهر قرار گرفته است.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1390

به "پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در سال 2018" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در سال 2018"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید