سفر به ارمنستان، سفر به مهد فرهنگ و تمدن (تور ارمنستان)

به گزارش لنجان بلاگ، کشور ارمنستان، یکی از کوچکترین کشورهای موجود در قاره آسیا بوده که در منطقه قفقاز جنوبی قرار گرفته و مرکز آن نیز شهر ایروان بحساب می آید. کشور ارمنستان به لحاظ جغرافیایی از جنوب با کشورمان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با کشور ترکیه و از شمال نیز با سرزمین گرجستان هم مرز است. مردم ارمنستان در تمامی طول این سال ها به علت وجود جاذبه های طبیعی و اماکن باستانی متعددی که در اقصی نقاط کشور کوچکشان واقع شده، همواره با استقبال باشکوهی از سوی عموم گردشگران و جهانگرد های مختلف روبرو بوده اند و به همین دلیل، خیلی خوب آداب معاشرت و برخورد با مسافران خارجی که صرفا جهت گشت و گذار پای به سرزمینشان گذاشته اند را می دانند. سفر به ارمنستان به خودی خود از جذابیت های بسیار بالایی برخوردار است، منتهی پیشنهاد می کنیم اگر خیلی زود قصد سفر برای تماشا جاهای تماشای ارمنستان را دارید، حتما در ادامه این مطلب همراه ما شوید تا شما را با نکاتی حائز اهمیت جهت سرگرمی در ارمنستان آشنا نماییم. بعلاوه لازم هست بدانید که از سفر به این کشور تماشای دست خالی باز نخواهید گشت، چون سوغات ارمنستان به کمکتان می آید و راه گشای شما خواهد بود.

سفر به ارمنستان، سفر به مهد فرهنگ و تمدن (تور ارمنستان)

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

معاشرت با مردم ارمنستان

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کوچکی به آن داشتیم، مردم ارمنستان بسیار میهمان نواز و خونگرم هستند و با توجه به رونق صنعت توریسم داخلی در طول یکی دوهه اخیر، خیلی خوب یاد گرفته اند که چگونه بایستی با یک گردشگر و یا گردشگر خارجی که به قصد سرگرمی در ارمنستان آمده، ارتباط برقرار نمایند و رفتار محترمانه ای را نسبت به او از خود نشان دهند. مردم این کشور همواره و در تمام طول سال با ارائه برترین سوغات ارمنستان آماده استقبال و پذیرایی از کسانی هستند که برای سرگرمی در ارمنستان آمده اند و از جهت ایجاد ارتباط کلامی نیز تا حد زیادی می توان گفت در سفر به ارمنستان خیلی دچار مشکل نخواهید شد! واقعیت این است که به غیر از مردم مرکز ارمنستان که به خوبی به زبان روسی تسلط دارند و بخش زیادی از آنان نیز اشراف کاملی به زبان بین المللی انگلیسی پیدا کرده اند، در سایر نقاط این سرزمین کوچک آسیایی شما با مشکل ایجاد ارتباط کلامی روبرو هستید، چرا که سایر اهالی شهرهای دیگر این کشور خیلی با زبان انگلیسی آشنایی ندارند و همین مسئله ممکن است کمی برای گردشگران و گردشگر ها حتی در زمان تهیه سوغات ارمنستان در بازارها نیز مشکل ایجاد نماید.

سرگرمی در ارمنستان

سرگرمی در ارمنستان ساده و راحت هست، اما یادتان باشد که در ارمنستان درست به میزان جاذبه های مجذوب کننده و دیدنی، یکسری امکانات فوق العاده برای سرگرمی در ارمنستان نیز وجود دارند که نباید به راحتی از کنار آنان بگذرید که از جمله این موقعیت های سرگرمیی می توان به کوهپیمایی، صخره نوردی، اسکی، اسنوبرد، کوهنوردی، پاراگلایدر اشاره نمود. برای آن دسته از گردشگران و گردشگر های کشور ارمنستان که علاقمند به کسب تجربه هستند، باید بگوییم که برای اسکی کردن در سرزمین کوچک ارمنستان برترین جا پیست اسکی Tsaghkadzor بوده که واقعا از تاپ ترین پیست های اسکی کل قاره آسیا به شمار میرود. برای صخره نوردی یا کوهنوردی نیز بهتر است به سراغ دامنه کوه Teghenis بروید که بستر لازم و کاملا ایمن در حین انجام فعالیت های مذکور برایتان مهیا شده و طناب های قطوری نیز به این جهت در این دامنه کوهستانی وصل شده اند. اگر هم از جمله افرادی هستید که تمایل شدیدی به گشت و گذارهای کوهستانی و حس ناب تازگی در چنین اقلیم هایی را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به مرتفع ترین کوه ارمنستان یعنی کوه Aragats بزنید که از بلندی 4090 متری برخوردار است. پاراگلایدر یکی از انواع زمینه های سرگرمیی ایجاد شده در ارمنستان است که اتفاقا از جایگاه قابل قبولی در بین تمامی مجذوب کنندهیت های نهفته در این سرزمین کوچک آسیایی نیز بهره مند شده است. برای انجام یک پرواز دلنشین با پاراگلایدرهای کاملا زیبا توصیه می کنیم سری به روستایی در حوالی کوه Hatis و دریاچه سوان به نام روستای Covagyugh بزنید که قطعا از حضور در این نقطه به هیج عنوان پشیمان نخواهید شد!

سوغات ارمنستان

خرید سنتی هر کشور که در طول تمامی تاریخ به عنوان یک میراث گران بها همچنان به جای مانده، می تواند برترین گزینه برای خرید سوغات و تقدیم کردن آن ها به نزدیکترین دوستان و آشنایان به حساب آید. از مهمترین سوغات ارمنستان می توان به فرش، دودک، جواهرات و زردآلوی کوه های آرارات اشاره نمود. جالب است بدانید به جای اینکه در کشور ارمنستان شما در پی یک مرکز خرید لوکس و مجلل جهت خرید سوغات ارمنستان بگردید، باید منتظر بازار دست فروشانی باشید که عمدتان در روزهای پایانی هفته و با نام مشترک Vernissage اجناس خود را در معرض دید و فروش قرار می دهند. در بین وسایل این دست فروشان مجرب و فوق العاده محبوب شما به راحتی می توانید به سوغات ارمنستان شامل آهنربا، فرش، سنگ ها قیمتی و جواهرات، تابلوهای نقاشی، وسایل چوبی و سازهای مختلف موسیقی دست پیدا نمایید و مطابق میل و سلیقه خود یکی و یا چند تا از آن ها را به عنوان سوغات ارمنستان برای عزیزانتان خریداری نمائید. بعلاوه از قلم باز نماند که سوغات ارمنستان تنها وسایل سنتی و کالاهای ارزشمند نیستند و می توان به عنوان سوغات برای نزدیکانتان از میوه جات و شیرینی های خشک شده آن خریداری نمایید که فوق العاده نیز خوشمزه و خوش طعم قلمداد می شوند. برای خرید سوغات ارمنستان نیز بهتر است سری به فروشگاه GUM که درست در تقاطع خیابان های Khorenatsi و Manshtots واقع در شهر ایروان واقع شده، بزنید تا با طیف بسیار وسیعی از سوغات ارمنستان در رنگ و طرح های مختلف روبرو شوید.

جاذبه های گردشگری ارمنستان

با توجه به تاریخچه پر فراز و نشیب سرزمین کوچک ارمنستان و قدمت بیش از 3500 ساله مرکز یعنی شهر ایروان خیلی دور از انتظار نیست اگر در تمامی بخش ها و نواحی مختلف این کشور متمدن و تاریخی با جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی فراوانی رو به رو شوید که رنگ و بویی از معماری عصر باستان، فرهنگ قدیمی مردم و بعلاوه پیشینه ای چند صد ساله تاریخی را به خود گرفته اند. در ارمنستان تا دلتان بخواهد جاذبه هایی مرتبط با فرهنگ و مذهب مسیحیت به چشم می آیند و به علت وجود کلی جاذبه تاریخی و فرهنگی در کنار سبک های مختلف معماری که در ساختار هر کدام از آن ها به کار بسته شده، به آن لقب موزه ای وسیع تحت آسمان را اعطا کرده اند. در ادامه توجه شما را به تعدادی از جاهای دیدنی ارمنستان جلب می نماییم.

عبادتگاه خور ویراپ | Khor Virap

این مکان یکی از پربازدید ترین جاهای دیدنی ارمنستان بوده که در حوالی مرز مشترک این کشور با ترکیه و بر روی دامنه کوه های آرارات واقع شده است. عبادتگاه خور ویراپ در سده هفتم میلادی ساخته شده و به علت موقعیت مکانی کوهستانی آن می توان گفت از تخریب ناشی از لرزش زمین در طول تاریخ بارها و بارها مصون مانده است. گفتنی است این جاذبه تاریخی و مذهبی از منظره فوق العاده دیدنی برخودار بوده و بازدید از آن نیز در سفر به ارمنستان کاملا رایگان محسوب می گردد.

صومعه گغارد | Geghard

صومعه گغارد نیز یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان بوده که در حدفاصل 35 کیلومتری از مرکز این کشور یعنی شهر ایروان قرار گرفته است. محراب صومعه گغارد در سال 1215 میلادی ساخته شده و قسمت اعظمی از آن نیز حاصل تراشیدگی صخره های کناری این مکان مذهبی است. ناگفته نماند که کلمه گغارد به معنی سر نیزه بوده و این صومعه در لیست میرث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

کلیسای تاتو | Tatev

کلیسای تاتو از جمله دیدنی ترین جاهای دیدنی ارمنستان بوده و فاصله آن از شهر ایروان نزدیک به 250 کیلومتر تخمین زده شده است. این کلیسا در قرن 9 میلادی ساحته شده و متشکل از سه کلیسای مهم دیگر به نام های کلیسای گریگور مقدس، کلیسای پتروس مقدس و کلیسای مریم مقدس هست. بد نیست بدانید این کلیسا هم به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارمنستان در لیست آثار فرهنگی برجسته سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

صومعه های هاقپات (Haghpat) و ساناهین (Sanahin)

هر دو صومعه نام برده شده نیز از جمله جاهای دیدنی ارمنستان هستند که اتفاقا نام آن ها در لیست میراث جهانی یونسکو نیز درج شده و هر دو نیز در سده دهم میلادی با معماری منحصر به فرد ساخته شده اند. شایان ذکر است که صومعه هاقپات در روستای لوری که از روستاهای شمالی ارمنستان بحساب می آید، واقع شده و صومعه ساناهین نیز در روستایی به همین نام یعنی روستای ساناهین قرار گرفته و مورد توجه علاقمندان به جاهای دیدنی ارمنستان هست.

کلیسای جامع اچمیادزین | Echmiadzin

نام اچمیادزین را به احتمال قوی بایستی به عنوان نخستین کلیسای جامع کل جهان بر زبان جاری کنیم، چرا که هیچ سند و مدرک معتبر و قابل استناد تاریخی مبنی بر وجود کلیسای جامعه دیگری پیش از این مکان در جهان وجود ندارد! این کلیسا در سال 301 ساخته شده و در دل خود دارای یک موزه بسیار دیدنی با اشیایی برجای مانده از کشتی نوح و یحیی ابن زکریا هست. بعلاوه از قلم باز نماند که کلیسای جامع اچمیادزین که یکی از جالب ترین مکان ها برای سرگرمی در ارمنستان بوده، در سال 2000 میلادی تحت پوشش سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته است.

دریاچه سوان | Sevan

به علاقمندان به سرگرمی در ارمنستان پیشنهاد می کنیم که حتما در سفر به ارمنستان از بزرگترین دریاچه موجود در منطقه قفقاز یعنی دریاچه سوان نیز بازدید بعمل بیاورند که قطعا برای آن ها خالی از لطف نخواهد بود. دریاچه سوان دارای یکی از برترین جریانات آبی جهان بوده که منشا تامین نماینده آب موجود 28 رود جاری در سرزمین ارمنستان نیز بحساب می آید. این دریاچه در ارتفاع 1900 متری قرار گرفته و تقریبا میزان آن نزدیک به یک ششم مساحت کل ارمنستان است که می گردد چیزی حدودا 5 هزار کیلومتر مربع! دور تا دور این دریاچه را سواحل فوق العاده زیبا و منحصر به فردی تشکیل داده که می توانید بصورت کاملا آزادانه بر روی این خطوط ساحلی قدم بزنید، حمام آفتاب بگیرد و به انواع و اقسام سرگرمیات آبی همانند قایق سواری، جت اسکی، شنا، بادسواری مشغول شوید. گفتنی است درست در مرکز این دریاچه جزیره ای از آب بیرون زده که در داخل آن یک کلیسای تاریخی به سبک و سیاق قرون وسطایی که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی ارمنستان بوده، نیز ساخته شده است.

روستای جرموک | Jermuk

جرموک نام یک روستا در بخش جنوبی کشور ارمنستان بوده که البته با توجه به ساختمان های مسکونی مدرنی که در آن ساخته شده، خیلی نباید بر روی کلمه روستا پیش از آوردن نام این منطقه اصرار ورزید. در شهر یا همان روستای جرموک شما می توانید به یک موقعیت فوق العاده استثنایی و دنج دست پیدا کنید و برای دقایقی در کمال آرامش عجیب و دوست داشتنی حاکم در این منطقه تنها به فکر لذت بردن از سفر به ارمنستان فرو بروید. ضروری است بدانید در منطقه جرموک تا دلتان بخواهد چشمه های مخصوص آب درمانی موجود بوده که شما می توانید تمام روز خود را با گشت و گذار در بین این چشمه ها و طبیعت بکر سپری نمایید و با تاریک شدن هوا سری به اقامتگاه فوق العاده لوکس خود در این روستای کاملا مدرن و امروزی بزنید.

ایروان | Yerevan

مهمترین مقصد برای سرگرمی در ارمنستان، مرکز و بزرگترین شهر آن یعنی ایروان بحساب می آید. ایروان مرکز فرهنگ و صنعت کشور ارمنستان محسوب می گردد و به نسبت سایر شهرهای موجود در سرزمین ارمنی ها، از تراکم جمعیتی بیشتری برخوردار است. این شهر در کنار تمام اهمیت های سیاسی خود دارای جاذبه های گردشگری مختلف و اماکن دیدنی بسیاری بوده که قطعا بازدید از آنان می توان برای هر گردشگر و مسافری که به این نقطه از کشور ارمنستان سفر کرده، بسیار جالب و مجذوب کننده تلقی گردد. در ایروان شما می توانید با موزه های تاریخی، سازه هایی با معماری شگفت انگیز، مغازه هایی برای تهیه سوغات ارمنستان و البته رستوران های فوق العاده شیک روبرو شوید و حتی یک لحظه هم حس پشیمانی از سفر به ارمنستان نکنید! در مرکز ارمنستان شما می توانید کاملا آزادانه به گشت و گذارهای روزانه و حتی شبانه خود مشغول شوید و در این میان با اماکن آرام و بسیار دنج روبرو بشوید. پیشنهاد می کنیم در سفر به قلب ارمنستان و بازدید از مجذوب کنندهیت های مختلف موجود، حتما از رستوران های سنتی ایروان نیز بازدید نمایید و تعدادی از وعده های غذایی خود را با اینکه ممکن است کمی در هزینه های مسافرت تاثیر گذار باشد، میل نمایید، خصوصا غذاهای ملی این کشور همانند Khorovats (نوی غذای کبابی) و Tolma (دلمه) و Harissa (یک نوع خوراک خوشمزه و سنتی است). لازم هست بدانید که می توانید کتاب آشپزی ارمنی را به عنوان سوغات ارمنستان برای خانم های خانه تهیه و همراه ببرید که قطعا برایشان مجذوب کننده خواهد بود.

مناسب ترین زمان سفر به ارمنستان

ارمنستان نیز همانند ایران، دارای آب و هوایی 4 فصل بوده که در هر کدام از فصل های خود نیز دارای یکسری مجذوب کنندهیت های بصری خاص هست. معمولا آژانس های مسافرتی اقصی نقاط جهان برترین زمان سفر به ارمنستان را فصل بهار و پاییز اعلام می نمایند. در بهار ارمنستان شما با شرایط آب و هوایی کاملا مختلف و در عین حال جالبی روبرو خواهید شد، مثلا ممکن است روز خود را با آفتابی تابان آغاز کنید و در انتهای شب با رگبارهای پراکنده اما شدیدی غافلگیر شوید و به همین دلیل همواره توصیه می گردد که گردشگران و مسافران کشور ارمنستان فارغ از نام فصلی که در آن برنامه مسافرتی خود را ترتیب داده اند، از داشتن لباس های گرم و خنک بصورت توام برخوردار باشند. در فصل بهار طبیعت چشم نواز و بکر موجود در بخش های مختلف ارمنستان حس و حال تازه ای به خود می گیرند و کاملا تماشایی می شوند. تابستان در ارمنستان با تغییر شرایط جوی حس می گردد و میانگین میانه دما را بین 18 تا 35 درجه سانتیگراد قرار می دهد. معمولا در ارمنستان شما شاهد روزهای بسیار داغ و شب های گرمی نخواهید بود و با اینکه آب و هوا در این فصل سال در ارمنستان سبب گرما و خشکی می گردد، اما ممکن است حتی در این فصل نیز شما گردشگران و مسافران عزیز سفر کرده به این کشور با بارش باران روبرو شوید و شب های بسیار خنکی را نیز تجربه نمایید. گفتنی است در بین تمامی شهرهای کشور ارمنستان این مرکز نشینان هستند که با گرما و خشکی بیشتری در فصل تابستان رو به رو می شوند. با تغییر فصل ها در این کشور، نوبت به یکی دیگر از گردشگری ترین و گردشگر پسندترین فصل های سال یعنی فصل پاییز در ارمنستان می رسد که مثل همواره همراه است با دگرگون شدن رنگ طبیعت و بارش های پراکنده و یا متمرکز در نواحی مختلفی از آن! بعد از پاییز هم که فصل زمستان خود را چیره بر سرزمین ارمنی ها می نماید و همراه است با سرمای نه چندان طاقت فرسا که البته دمای هوا ممکن است به 2 تا 10 درجه سانتیگراد نیز برسد. توجه داشته باشید درک حس سرما و ویژگی های منحصر به فرد فصل زمستان همانند بارش برف و کولاک در بین شهرهای مختلف کشور ارمنستان کاملا فرق دارد و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که اگر از جمله کسانی هستید که سفر به ارمنستان را در فصل سرد سال انجام می دهید، حتما از البسه مناسب برای جلوگیری از مسائل مختلف موجود در این فصل برخودار باشید. گفتنی است که پوشش مردم ارمنستان کاملا به سبک و سیاق اروپایی ها بوده و خیلی لازم نیست برای ست کردن لباس ها سخت گیرانه رفتار کنید!

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1555

به "سفر به ارمنستان، سفر به مهد فرهنگ و تمدن (تور ارمنستان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به ارمنستان، سفر به مهد فرهنگ و تمدن (تور ارمنستان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید