درمان های خانگی برای سرفه نوپایان ، داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه بی تاثیرند

به گزارش لنجان بلاگ، بسیاری از داروهای سرفه بدون نسخه برای استفاده در بچه ها نوپا ایمن یا مناسب نیستند، والدین به جای این داروها می توانند از درمان های خانگی ملایم برای یاری به تسکین سرفه استفاده نمایند.

درمان های خانگی برای سرفه نوپایان ، داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه بی تاثیرند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ام ان تی سرفه ناشی از سرماخوردگی در بچه ها نوپا (یک تا 3 ساله) ممکن است باعث بی خوابی شبانه و غیبت از مدرسه گردد. بچه ها کم سن به طور میانگین شش بار در سال دچار سرماخوردگی می شوند و در اغلب موارد علائم بیماری 7 تا 10 روز طول می کشد.

دادن عسل به بچه ها بالای یک سال می تواند سرفه را بهبود بخشد. بعضی از شواهد هم نشان می دهند که عصاره خوراکی گزنه می تواند به تسکین سرفه کمک کند.

دادن مایعات کافی به کودک و استفاده از ضماد نعناع روی قفسه سینه هم سودمند است.

شمار زیادی از بچه ها هر سال به علت عوارض جانبی استفاده از داروهای سرفه و سرماخوردگی به اورژانس آورده می شوند. از طرف دیگر شواهد علمی چندانی درباره تأثیربخش بودند داروهای سرفه بدون نسخه وجود ندارد.

  • هشدار: به بچه ها زیر 2 سال داروی سرماخوردگی ندهید

  • بچه ها زیر دو سال و داروهای سرماخوردگی

یک گروه کارشناسی درباره سرفه The Cough Expert Panel)) در آمریکا در سال 2017 در مقاله ای در ژورنال Chest منتشر کرد، خاطرنشان کرد بازبینی آنالیز ها نشان می دهد داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه بدون نسخه مواد آنتی هیستامینی، ضد احتقان و ضد درد تأثیر مشهودی در بچه ها ندارند. این کارشناسان همچنین گفتند که عسل نسبت به دارونما (بدون تأثیر درمانی) تأثیربخشی بیشتری در بهبود سرفه بچه ها ناشی از سرماخوردگی دارد، اما تأثیر عسل بیشتر از داروی ضد سرفه دکسترومتورفان نیست.

یک بازبینی آنالیز های پیشین دراین باره نشان داد داروهای آنتی هیستامینی شدت علائم سرماخوردگی در بچه ها را کاهش نمی دهند.

همچنین باید توجه داشت که عامل تا 95 درصد موارد سرفه مربوط به سرماخوردگی ویروس ها هستند، بنابراین آنتی بیوتیک ها که بر ویروس ها بی اثرند، علائم سرماخوردگی برطرف یا دوره سرماخوردگی را کوتاه نمی نمایند.

  • آنتی بیوتیک دوای درد کودک سرماخورده نیست

در اینجا به چند درمان خانگی مؤثر برای سرفه بچه ها نوپا می پردازیم. البته بید هشدار داد که همه درمان های خانگی برای بچه ها بی خطر نیستند و والدین و مراقبان باید پیش از به کار بردن هر درمان خانگی با دکترشان مشورت نمایند.

1- عسل

عسل در بچه ها نوپا با برطرف کردن پرخونی مخاط و رقیق کردن ترشحات تنفسی به بهبود سرفه کمک می نماید. برای برطرف سرفه در بچه ها بالای یک سال می توان یک قاشق عسل به آن ها بدهید.

درحالی که داروهای سرفه بدون نسخه ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در بچه ها شوند، بچه ها معمولاً عسل را به خوبی تحمل می نمایند. البته در موارد نادری ممکن است عسل ممکن است باعث شکم درد، تهوع یا استفراغ گردد.

به یاد داشته باشید که عسل و فراورده های آن را نباید به بچه ها زیر یک سال داد، زیرا خطر مسمومیت بوتولیسم نوزادان وجود دارد.

  • تاثیر عسل در درمان سرفه بچه ها

2- عصاره گزنه

شربت یا قطره گزنه را می توان برای بهبود سرفه بچه ها نوپا به کار برد. عصاره برگ گزنه با باز کردن راه های هوایی و تحریک ترشحات آبکی در آن ها می تواند سرفه را بهبود بخشد.

توجه داشته باشید که عصاره گزنه را فقط باید به بچه ها بالای 2 سال بدهید.

عوارض جانبی عصاره گزنه شایع نیست، اما این عصاره در مواردی ممکن است باعث تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر، دانه های پوستی و اشکال در تنفس گردد. عصاره برگ گزنه همچنین مزه ناخوشایندی دارد.

3- مایعات و رطوبت هوا

والدین باید کوشش نمایند آب بدن بچه ها را با دادن مایعات کافی حفظ نمایند. این کار ترشحات تنفسی را رقیق می نماید و از شدت سرفه و درد ناشی از آن می کاهد.

دستگاه های رطوبت ساز و دریافت دوش آب گرم هم باعث مرطوب شدن راه های هوایی می گردد و خارج شدن خلط های ناشی از سرفه را راحت تر می نماید. گذاشتن یک دستگاه رطوبت ساز در اتاق کودک هم یک روش ساده و غیرتهاجمی برای کمک به تسکین علائم سرفه است

4- ضمادهای نعناع

والدین می توانند برای بچه ها نوپای 2 ساله و بالاتر از ضمادهای نعناع استفاده نمایند. یک لایه ضخیم ضماد را روی قفسه سینه کودک و جلوی گردنش بمالید.

این دارو با تبخیر شدن به هوا حس خنکی به کودک می دهد و بهبود تنفس و تسکین علائم سرفه کمک می رساند. این ضمادها همچنین ممکن است برای خواب کودک هم سودمند باشند.

ضمادهای نعناع را روی فقط روی پوست بمالید و محفظه حاوی ضماد را از دسترس بچه ها دور نگهدارید.

  • کی باید به نزد دکتر رفت؟

اگر این علائم در کودکتان ظاهر شد، باید او را به نزد متخصص بچه ها ببرید:

- سرفه مداوم و بدون وقفه.

- مشکل در تنفس در هنگامی که کودک سرفه نمی نماید.

- کشیده شدن پوست میان دنده ها به داخل در هر بار تنفس.

- صدای خس خس یا خشن هنگام تنفس.

- کبود شدن صورت یا لب ها هنگام سرفه.

درد شدید قفسه سینه.

- سرفه همراه با بالا آوردن خون

- دمای بدن بالای 40 درجه سلسیوس.

  • مجله سرماخوردگی

  • آشنایی با داروهای ضد سرفه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 24

به "درمان های خانگی برای سرفه نوپایان ، داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه بی تاثیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان های خانگی برای سرفه نوپایان ، داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه بی تاثیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید