استقبال سازمان جهانی بهداشت از ساخت واکسن ایرانی کرونا

به گزارش لنجان بلاگ، خبرنگاران : یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت با استقبال از فراوری واکسن کرونا توسط محققان کشورمان خاطر نشان کرد که این سازمان بی صبرانه منتظر مشاهده نتایج آزمایش های بالینی این دستاورد عظیم ایرانی است.

استقبال سازمان جهانی بهداشت از ساخت واکسن ایرانی کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، تارک یاسارویچ یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه این مطلب را در یادداشتی برای خبرنگار ایرنا در لندن بیان کرد و اضافه کرد که پیروزیت دانشمندان ایرانی گواهی است که در اصل نشان می دهد ما می توانیم برای مقابله با این بیماری واکسن بسازیم و ابزارهایی را که به ما برای انتها دادن به این همه گیری یاری می نماید، در اختیار داریم.

دانشمندان ایرانی به رغم تحریم های همه جانبه دولت واشنگتن پیروز به رونمایی از واکسن جدید کرونا شده اند که اینک به مرحله مطالعات بالینی رسیده است.

سه شنبه (9 دی) اولین تزریق انسانی این واکسن در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام کُوو ایران برکت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

طیبه مخبر فرزند محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، علی عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی و خلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت های زیر مجموعه این ستاد نخستین داوطلبان دریافت این واکسن بودند. این عملیات با پیروزیت و بدون علائمی نظیر شوک و تب پشت سر گذاشته شد.

بیش از 65 هزار ایرانی داوطلب آزمایش واکسن هستند و 56 نفر نیز برای شرکت در مرحله نخست آزمایش انسانی که انتظار می رود 45 تا 60 روز زمان برد، انتخاب شده اند.

خبر فراوری واکسن ایرانی در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشته است.

خبرگزاری رویترز در این مورد نوشت: ایران آزمایش انسانی روی اولین داوطلبان دریافت واکسن کووید - 19 را انجام داد که تهران می گوید به شکست این همه گیری به رغم آنکه تحریم های آمریکا در توان این کشور برای واردات واکسن اخلال ایجاد می نماید، یاری می نماید.

این شبکه خبری اضافه کرد؛ ایران گله مند است که توانش برای خرید واکسن به واسطه تحریم های اقتصادی آمریکا مخدوش شده است. رویترز مدعی شد غذا و دارو مشمول تحریم ها نیستند، اما به این نکته اذعان کرد بانک ها از تامین اقتصادی توافق های ایران بازداشته شده اند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در این زمینه نوشت: ایران روز سه شنبه مرحله نخست آزمایش بالینی واکسن فراوری شده در جمهوری اسلامی را شروع کرد، کشوری در منطقه که بیشترین تاثیر را از همه گیری کووید - 19 متحمل شده است. این شبکه خبری یادآور شد که ایران، آمریکا را به ایجاد مانع در راه دسترسی تهران به واکسن به واسطه رژیم تحریم ها متهم نموده است.

تارنمای دویچه وله آلمان هم خبر آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا را بازتاب داد و با بیان اینکه این واکسن زودتر از زمانی که انتظارش می رفت، تست شده است، نوشت که چند واکسن بطور همزمان در ایران در دست فراوری است اما هنوز اطلاعات کاملی درباره آن منتشر نشده است.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، 6 شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه فراوری واکسن کرونا در کشور فعال هستند.

سورنا ستاری سه شنبه گذشته در حاشیه افتتاح هشت مرکز نوآوری دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران،در مورد کوشش شرکت های دانش بنیان در حوزه فراوری واکسن کرونا اضافه کرد: قرار شده است اطلاعات مربوط به فراوری واکسن کرونا به وسیله وزارت بهداشت اعلام گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن کرونا در جهان با سه روش فراوری می گردد، ادامه داد: امروز یکی از واکسن های فراوری شده مورد حمایت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تزریق انسانی شد. در کوشش هستیم واکسن های فراوری شده از هر سه روش را توسعه دهیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 787

به "استقبال سازمان جهانی بهداشت از ساخت واکسن ایرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال سازمان جهانی بهداشت از ساخت واکسن ایرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید