هفت خان شرکت های دانش بنیان در جنگ با کرونا

به گزارش لنجان بلاگ، شرکت های دانش بنیان در بحران شیوع بیماری کرونا برای برطرف نیازهای بهداشتی و پزشکی کشور به سرعت وارد میدان شدند اما فعالان این بخش اعتقاد دارند که با وجود همه شعارها و حمایت ها، مسائل زیادی برای فعالیت آنها و صدور مجوزها وجود دارد.

هفت خان شرکت های دانش بنیان در جنگ با کرونا

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، شرکت دانش بنیان یا متمرکز بر دانش(Knowledge enterprise) به شرکت هایی گفته می گردد که دانش و فناوری، جزئی جدایی ناپذیر از دارایی اساسی آنهاست و درواقع آنها یکی از محورهای اساسی در اقتصاد دانش بنیان و رشد و توسعه جوامع امروز بشمار می آیند.

این شرکت ها در حدود 2 ماه گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در کشور همگام با سایر بخش ها و برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود وارد میدان مقابله با این بیماری به وسیله فراوری اقلام و محصولات مورد احتیاج به ویژه در بخش های بهداشتی و پزشکی مانند انواع ماسک و محلول های ضدعفونی نماینده شدند.

اصفهان نیز به عنوان دومین استان در زمینه واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان، حضوری قدرتمند و چشمگیر در این زمینه داشت و بسیاری از شرکت های دانش بنیان آن که توانایی و ظرفیت فعالیت در این بخش را داشتند وارد میدان شدند.

محصولات بسیاری از شرکت های دانش بنیان اصفهان برای مقابله با کرونا به کار گرفته شد که از جمله آنها می توان به دوربین حرارتی تشخیص دمای بدن، ماسک های سه لایه، N95، N99 و جراحی، الکل طبی، دستگاه ضدعفونی نماینده، انواع مواد ضدعفونی نماینده، سامانه های آموزش مجازی، تنظیم الکترونیکی بازار و دورکاری، فیلترهای تصفیه هوا و دستگاه اکسیژن ساز اشاره نمود.

این کوشش ها، تمجید استاندار اصفهان را به دنبال داشت به طوریکه عباس رضایی در یادداشتی تاکید نمود که عزم جدی شرکت های دانش بنیان اصفهان در مقابله با ویروس کرونا، بسیار ستودنی است. فراوری انواع فیلترها، دوربین تب سنجی، سامانه رهتاب، استریل باکس، تجهیزات پزشکی، بهداشتی و غیره عظیم زرین دیگری در صیانت از سلامت مردم به ثبت رسید. حمایت ویژه معنوی و مادی از این شرکت ها در دستور ستاد استانی است.

استاندار اصفهان همچنین گفته است که این استان با استفاده از پتانسیل های بالایی که در زمینه صنعتی، علمی و نخبگان و نیروهای جوان دارد، ویروس کرونا را شکست خواهد داد.

رضایی با بیان اینکه ضروری است برای افزایش این کوشش ها، گام های موثری برداشته گردد، توضیح داد: فعالیت شرکت های فناور و دانش بنیان در اصفهان توانست بسیاری از مسائل استان در مورد مقابله با بیماری کرونا همچون مواد شوینده و ماسک را برطرف کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ویدئو کنفرانسی که فروردین سال جاری با مسئولان اصفهان داشت و در جریان اقدامات شرکت های فناور و دانش بنیان این استان در پیشگیری و مقابله با کرونا نهاده شد، تاکید نمود که صنعت و فناوران اصفهان همواره خوش درخشیده اند و ضروری است از این فراوریات حمایت گردد.

با وجود تاکید مسئولان کشور و استان بر ضرورت استفاده هرچه بهتر و بیشتر از توانایی های واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان در جبهه مقابله با کرونا و عزم جدی این شرکت ها اما بعضی از فعالان دانش بنیان تاکید دارند که مسائل و مسائلی پیش روی آنها برای این کار وجود دارد که احتیاجمند توجه و اقدام عاجل برای برطرف آنهاست.

به گفته آنها، بسیاری از این شرکت ها دارای محصولات جدیدی برای مقابله با کرونا در بخش های مختلف هستند که برای عرضه آنها به جامعه احتیاج به مجوز از نهادهای مرتبط است اما به دلیل ناهماهنگی بین بخشی و اِشراف نداشتن بعضی کارشناسان سازمان ها، این کار در فرایند طولانی و اداری گرفتار شده درحالیکه امروز برای شکست دادن بیماری کرونا، جایی برای این فرصت سوزی ها نیست.

تعدادی از شرکت های دانش بنیان اصفهان در صف مجوز هستند

به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، ظرفیت بسیاری در بین شرکت های دانش بنیان این استان برای فراوری کالاهای مقابله با بیماری کرونا وجود دارد اما بعضی از آنها در صف اخذ مجوز برای این کار معطل ماندند.

جعفر قیصری با تاکید بر ضرورت تسریع و تسهیل اعطای مجوز به این شرکت ها برای فراوری کالاهای مقابله با کرونا، اظهار کرد: ضروری است مسئولان دستگاه های اجرایی مختلف همکاری نموده و با اعطای مجوز در چنین شرایطی، امکان استفاده هرچه بیشتر از فراوریات داخلی و بومی را فراهم نمایند.

به گفته وی در حالیکه عده ای سودجو در این شرایط اقدام به فراوری کالاهایی مانند مواد ضدعفونی نماینده به صورت غیرمجاز، غیرقانونی و غیراستاندارد در کارگاه های زیرزمینی و توزیع آنها در سطح بازار نموده اند، نباید شرکت های دانش بنیان پشت صف اخذ مجوز معطل بمانند بلکه باید با اعطای به موقع مجوز به شرکت های معتبر، جلوی چنین سو استفاده هایی را گرفت.

قیصری تاکید نمود که اگر مجوزهای لازم برای شرکت های دانش بنیان صادر گردد، آنها علاوه بر برطرف احتیاج داخل، ظرفیت بالایی برای صادرات اقلام مقابله با کرونا به کشورهای دیگر را هم دارند.

وی با اشاره به اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا در شرق آسیا و کشورمان، تعدادی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در زمینه فراوری مواد و ژِل ضدعفونی نماینده و انواع الکل فعالیت داشتند، اعلام نمود: پس از اعلام احتیاج استان به این مواد، ظرفیت فراوری این واحدها با حمایت های اقتصادی از جمله به وسیله صندوق نوآوری و شکوفایی، افزایش یافت و تعدادی از آنها نیز خط فراوری خود را تغییر دادند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان محصولات شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک برای مقابله با کرونا را در بخش های تجهیزات پزشکی مانند کیت های تشخیصی، ماسک، کپسول ذخیره اکسیژن و تب سنج، مواد ضدعفونی نماینده و سامانه هایی مانند کنترل، رهگیری و نظارت بر توزیع، آموزش از راه دور و نظارت بر دورکاری گفت.

قیصری اضافه نمود: امروز نمی توان از احتکار با روش های قدیمی و سنتی جلوگیری کرد بلکه باید از فناوری هایی که در شرکت های دانش بنیان کشورمان طراحی شده است، استفاده کرد.

شرکت های دانش بنیان باید 700 خان را پشت سر بگذارند

مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان اصفهان که در زمینه فراوری تجهیزات پزشکی و محلول ضدعفونی نماینده فعالیت می نماید اظهار کرد: برای یکی از محصولات این شرکت که ماده ضدعفونی نماینده است، درگیر کارهای اداری برای اخذ مجوز فروش هستیم.

بهمن شفیعی با بیان اینکه صدور این مجوز به برطرف احتیاج برای این محصول یاری بسیاری می نماید، اضافه نمود: این محصول باکتری های مضر را از بین می برد و ضدعفونی نماینده قوی و بدون عارضه و بدون پایه الکل است که همه کارهای آزمایشگاهی آن اجرا شده و مورد تایید چند شرکت معتبر خارجی نیز است.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان بیشتر در صحبت ها وجود دارد اما وقتی به اجرا می رسد چندان نمودی ندارد، اظهار کرد: وقتی پیگیر مجوز فروش این محصول شدیم به ما گفتند که از سوی ستاد مقابله با کرونا اختیار لازم به رییس دانشگاه های علوم پزشکی استان ها برای صدور مجوز داده شده است.

این کارشناس ادامه داد: اما وقتی در اصفهان پیگیر این موضوع شدیم اعلام شد که پفراینده شرکت متبوع ما در تهران است و باید تکمیل گردد و ما همچنان منتظر صدور این مجوز هستیم.

شفیعی با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان به جای هفت خان باید 70 و بلکه 700 خان را از بعضی سازمان ها بگذرانند، گفت: حجم قابل توجهی از محصول فراوریی این شرکت به دلیل صادر نشدن مجوز فروش در انبار باقی مانده است درحالیکه جامعه ما احتیاج شدیدی به آن دارد.

وی با بیان اینکه محصول فراوریی شرکت متبوع ما دارای نمونه مشابه آلمانی است اما پس از نوسانات قیمت دلار، هزینه تامین آن افزایش یافت و امکان تهیه آن بسیار مشکل است اما شرکت ما آن را بومی و فراوری کرد، اضافه نمود: قیمت محصول فراوری داخل یک چهارم قیمت مشابه خارجی است.

اصرار بعضی سازمان ها بر اعمال رویه های قدیمی برای محصولات جدید و دانش بنیان

مدیر عامل یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان اصفهان که در زمینه فراوری سامانه گندزدایی پیشرفته فعالیت می نماید نیز گفت که پس از شیوع بیماری کرونا اقدام به فراوری محلول ضدعفونی نماینده دست و سطوح به روش الکترولیز نمک طعام و بدون پایه الکل کرد.

سعید سامانی مجد با اشاره به بعضی مسائل و مسائل که برای شرکت های دانش بنیان جهت اخذ مجوز وجود دارد، اضافه نمود: شرکت متبوع ما برای اینکه بتواند محصول خود را به مرحله فراوری و عرضه برساند با همکاری یک شرکت داروسازی اقدام به اخذ مجوز کرد.

وی با بیان اینکه این محصول بی رنگ و بی بو است، ادامه داد: فراوری انبوه این محلول ضدعفونی نماینده از نیمه اسفند سال گذشته شروع شد هرچند نمونه آن را پنج سال قبل فراوری نموده بودیم.

سامانی توضیح داد: اگر ما قصد داشتیم که به عنوان یک شرکت دانش بنیان مجوز فراوری آن را از سازمان غذا و دارو بگیریم شاید زمان آن بسیار طول می کشید و این کار با توجه به احتیاج شدید کشور به این محصولات به صرفه نبود.

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا به وسیله همکاری با یک شرکت داروسازی که شناخته شده و دارای مجوزهای مختلف بود این کار انجام گردد.

این کارشناس با اشاره به یکی از مسائل اساسی شرکت های دانش بنیان در کشور، شرح داد: ما محصولات جدید فراوری می کنیم که استانداردهای قبلی برای آنها جوابگو نیست و نمی توان طبق فرایندهای قدیمی با آنها برخورد کرد.

سامانی اضافه نمود: اما کارشناسان و مسئولان بسیاری از سازمان ها و دستگاه های اجرایی در کشور همچنان اصرار دارند که طبق رویه هایی که به عادت تبدیل شده و استانداردهای قدیمی با این محصولات جدید و دانش بنیان برخورد نمایند و مدام می گویند که استاندارد این محصولات را بیاورید درحالیکه محصول ما جدید است.

مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان اصفهان که در پارک فناوری سلامت مستقر است، گفت: محصول ما قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور برای مصرف در صنایع مختلف فراوری می شد که شامل ماسک N99 و N95 نانو الیاف و دارای مجوز از ستاد نانو فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تاییدیه فیلتراسیون عوامل بیماری زا و ذرات آلاینده از یکی از بهترین آزمایشگاه های مرجع آمریکاست.

سارا عرب با بیان اینکه کار فراوری این ماسک از سال 95 شروع شد و به تدریج مجوزهای آن اخذ شد: اضافه نمود: ما تامین نماینده ماسک تنفسی برای صنایع عظیم کشور هستیم اما در این شرایط نیز بیمارستان ها و مراکز درمانی وبهداشتی را پشتیبانی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه خط فراوری این ماسک در پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی شده است، توضیح داد: در زمان حاضر می توان گفت که همه شرکت ها به ویژه برای تامین مواد اولیه دچار محدودیت هستند.

عرب اضافه نمود: از طرفی بسیاری از نهادهای نظارتی و حاکمیتی که باید مجوزهای لازم را صادر نمایند هنوز چندان به همه بخش های مرتبط با بیماری کرونا مسلط نیستند و در بعضی موارد تکلیف خود را نمی دانند.

وی با بیان اینکه بعضی از کارشناسان تعدادی از سازمان های مرتبط، آشنایی و تخصص چندانی درباره ماسک های N95 و N99 و استانداردهای جهانی آن ندارند، توضیح داد: همین امر مسائلی را در فرایند صدور مجوزها ایجاد می نماید.

عرب با اشاره به اینکه هنوز برای بعضی از محصولات به ویژه جدید و دانش بنیان تعیین نشده است که باید به کدام نهاد و سازمان مراجعه کرد، گفت: به عنوان مثال وقتی برای دریافت مجوز ماسک های فراوریی شرکتمان به اداره تجهیزات پزشکی مراجعه کردیم پاسخ دادند که فقط ماسک های جراحی زیر مجموعه آنهاست.

وی به مسائل دیگر شرکت های دانش بنیان برای راه اندازی خط فراوری نیز اشاره و توضیح داد: به عنوان مثال بعضی از کارشناسان در بخش صنعت و معدن هنوز تفاوت چندانی بین شرکت های دانش بنیان و عادی قائل نیستند و با قوانین آنها و همچنین محصولات با فناوری برتر (High tech) آشنایی کاملی ندارند.

این کارشناس با بیان اینکه به دلیل چنین مسائلی هنوز پروانه بهره برداری نگرفتیم، اعلام نمود: ما چون شرکت دانش بنیان هستیم الزامی به داشتن مجوز برای بهره برداری نداریم اما برای خرید در بورس این مجوز ضروری است.

شرکت های دانش بنیان با مشکل بروکراسی اداری روبروند

عرب با تاکید بر اینکه در زمان حاضر تنها بخشی که می تواند کشور را از بحران کرونا نجات دهد شرکت های دانشدانش بنیان هستند، گفت: اما این شرکت ها همچنان با مشکل اصلی بروکراسی اداری برای دریافت مجوزها و آشنا نبودن زیرمجموعه های وزارتخانه های مختلف با قوانین و مسائل مرتبط با دانش بنیان روبرو هستند.

به گفته وی، مدیران و کارشناسان شرکت های دانش بنیان مجبور هستند بخشی اعظمی از وقت خود را که می تواند صرف پژوهش و کار برای فراوری محصولات گردد باید برای طی کردن فرایندهای اداری در سازمان های مختلف هزینه نمایند.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان با اشاره به اقدام های شرکت های دانش بنیان این خطه در یاری به جبهه مقابله با کرونا از فراوری محصولات جدید گرفته تا افزایش فراوریات محصولات فعلی و تغییر خطوط فراوری، اعلام نمود که این انجمن در همکاری با کمیته پیشتیبانی استاد استانی مقابله با کرونا بر توانایی علمی و تخصصی واحدهای فناور تاکید داشت.

انجمن شرکت های دانش بنیان اصفهان در سال 94 با هدف ایجاد انسجام بین این شرکت ها در استان تأسیس شد.

سیدیاسر مشخص الدینی یکی از احتیاجهای شرکت های دانش بنیان اصفهان برای فراوری اقلام مقابله با بیماری کرونا را الکل خواند و اضافه نمود: تا این لحظه این احتیاج چندان برآورده نشده است.

مدیر اجرایی انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان یکی دیگر از مسائل شرکت های دانش بنیان در فراوری اقلام مقابله با کرونا را صدور مجوزها خواند و توضیح داد: ما به مسئولان گفتیم که اگر مجوزها به موقع صادر نگردد به دلیل اینکه تقاضا برای این محصولات در جامعه زیاد است، بازار سیاه و کالاهای تقلبی ایجاد می گردد.

وی با بیان اینکه مشکل صدور مجوز به ویژه برای شرکت های فراوری نماینده مواد ضدعفونی نماینده با پایه الکل وجود دارد، اضافه نمود: ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که با مسئولیت رییس دانشگاه علوم پزشکی هر استان مجوزهای مورد احتیاج باید به سرعت صادر گردد اما این موضوع در اصفهان همچنان در حال طی کردن فرایندهای اداری است.

مشخص الدینی با اشاره به اینکه برای بعضی محصولات مانند ماسک فرایند تعیینی برای ارزیابی در معاونت غذا و دارو وجود نداشت، اعلام نمود: انجمن شرکت های دانش بنیان در این زمینه با تشکیل کمیته ویژه ای برای آنالیز فنی و کیفی انواع ماسک به نهادهای حاکمیتی یاری کرد زیرا این دغدغه وجود داشت که فراورینمایندگان غیر حرفه ای وارد این بازار شوند.

وی یکی از راهبردهای مقابله با بحران ها را استفاده از ظرفیت و توانایی انجمن های تخصصی عنوان و تاکید نمود: ضروری است بخشی از مسئولیت های اجتماعی در این زمینه به انجمن ها واگذار گردد زیرا به نفع حاکمیت و جامعه است.

ناهمگونی فضای کسب و کار، سنگ عظیم پیش پای شرکت های دانش بنیان است

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان با تاکید بر اینکه در بحران کرونا، شرکت های دانش بنیان با سرعت زیادی محصولات و خط فراوری خود را برای برطرف بسیاری از احتیاجهای جامعه معرفی کردند، توضیح داد: اما همین شرکت ها چه در شرایط عادی و چه بحرانی با همان سنگ های عظیم یعنی ناهمگون بودن فضای کسب و کار در کشور به ویژه برای دریافت مجوز روبرو هستند.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار کشورمان هنوز دچار پارادایم (الگوواره) سنتی است، اضافه نمود: وقتی شرکت دانش بنیان، محصول جدیدی را فراوری می نماید که فقط نمونه مشابه خارجی آن وجود دارد برای دریافت مجوزها با مسائل متعددی روبرو می گردد تا جایی که گاه باید دانش بنیان بودن خود را فراموش نمایند.

مشخص الدینی با تاکید بر اینکه نگاه به شرکت های دانش بنیان در فضای کسب و کار باید به گونه ای باشد که آنها بتوانند در شرایط عادی و همچنین بحرانی، وظایف خود را به خوبی ایفا نمایند، ادامه داد: کسب و کار در کشورمان همچنان بر پایه مدل کلاسیک و سنتی است و سنگ هایی جلوی پای توسعه شرکت های دانش بنیان وجود دارد که باعث می گردد جامعه نتواند بهره کافی از فناوری های آن ببرد.

وی از جمله این موانع را درباره تسهیلات بانکی خواند و گفت: ضمانت های عجیب و غریبی برای این تسهیلات وجود دارد که با ماهیت شرکت های دانش بنیان که به دنبال فناوری های جدید بوده در تضاد است.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی نیز از مساله های مهم و سنگین برای کل اقتصاد کشور از جمله شرکت های دانش بنیان است که با مدل های کسب و کار این واحدهای فناور هماهنگ نیست.

مدیر یک شرکت دانش بنیان دیگر اصفهان گفت: تیم تحقیقاتی ما داروی درمانگر کووید-19 را ساخت که برای آزمایش بالینی بر روی بیماران به همکاری مسئولان احتیاج داریم.

مهدی خزاعی با اشاره به اینکه داروی تهیه شده بر مبنای ژنتیک و بصورت اسپری است و با پاف در بینی عمل می نماید، اضافه نمود: داروی مکشوفه به وسیله مجاری تنفسی وارد گردش خون شده و با کاهش کارکرد و قدرت ویروس بر آن چیره می گردد.

وی اظهار کرد: ما از وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می خواهیم در این زمینه با ما همکاری نمایند.

خزاعی ادامه داد: ما با متولیان امر بهداشت و درمان در سطح استانی و ملی مکاتبه داشتیم تا برای هماهنگی برای آزمایش روی بیماران امور لازم انجام گردد اما متاسفانه مسئولان توجهی ندارند و عنوان می نمایند که کشورهای دیگر دارو را خواهند ساخت و ما در همان زمان وارد خواهیم کرد.

این مدیر شرکت دانش بنیان اضافه نمود: من به عنوان محقق و تیم کارشناسی ما عنوان نموده ایم که دارو را ساخته و احتیاجمند آزمایش روی بیماران هستیم، آیا مسئول رسیدگی به این فعالیت ما که جان بسیاری را نجات خواهد داد به غیر از مسئولان پزشکی کشور و استان هستند؟

وی اضافه نمود: عنوان شده که باید دارو در ابتدا بر روی حیوانات مانند موش آزمایشگاهی تست گردد، اما بر اساس ادله علمی رفتار ویروس کرونا در بدن انسان متفاوت از دیگر موجودات است و دارو بر روی انسان ها اثر می گذارد.

خزاعی گفت: در شرایطی که برای یک بیمار در حال مرگ همه کاری انجام می گردد تا زنده بماند همانند آن در اوضاع حاد کنونی، مسوولان باید با محققان همکاری نمایند نه این که با بی توجهی بگذرند.

این پژوهشگر ژنتیک توضیح داد: برای نشان دادن اثرات دارو به مجوز انجام آزمایش های بالینی و یاری اقتصادی حدود 300 میلیون تومان احتیاج داریم تا در بازه 16 روزه نتایج درمانی و مثبت دارو را نشان دهیم.

وی اضافه نمود: محصول ساخته شده ایمنی سلول را تا حد بسیار بالایی بیشتر می نماید و قابلیتی به سلول می دهد که ضمن نابودی ویروس به سیکل قبل خود بازگردد.

خزاعی درباره فراوری انبوه داروی درمانگر کرونا در ایران با بیان اینکه برای این موضوع به فرمولاسیون رسیده ایم، گفت: این موضوع از زوایای گوناگون دیده شده و برای بهره برداری و عرضه داخلی آن مسئله ای وجود ندارد، بخشی از مواد اولیه ان در کشور موجود است.

عضو اسبق هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هر فرد سالمی هم می تواند از داروی فراوریی ما و بصورت پیشگیرانه استفاده کند، توضیح داد: ساز و کار دارو بگونه ای است که فرد را برای 16 روز از بیماری و ویروس کرونا و ویروس های مشابه و هم خانواده در امان نگه می دارد.

خزاعی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال خطر و یا مرگ برای افرادی که تحت درمان دارو قرار می گیرند وجود دارد؟ گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نمی افتد و حتی بیماران بدحال کرونایی تاثیر مثبتی از دارو خواهند گرفت و هراسی از این حیث نداریم. همه اجزا دارو مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است و دارو قابلیت تخریب درون سلولی و بازگشت به جهت بازیافت سلولی را دارد.

وی اظهار کرد: فراوری داروی درمانی به جای واکسن در این مرحله که ویروس به شکل گسترده انتشار یافته از لحاظ علمی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بر همین اساس تحقیقات ما نیز بر محور فراوری دارو درمان نماینده پیش رفت.

خزاعی اضافه نمود: طی چهار هفته اخیر برای اخذ مجوز برای آزمایش های بالینی داروی ساخته شده کوشش کردیم اما تا به امروز همکاری نشده است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه ویروس کرونا دارای ساختار فیزیولوژیکی و تاثیری همچون ویروس آنفلوآنزا محسوب می گردد، اعلام نمود: شیوع آنفولانزا سال قبل در کشور بیشتر شد و ما تخمین زدیم که این بیماری می تواند در ایران بصورت اپیدمی گردد، اما بیماری با شکل مشابه فعلی و بصورت تیپ کرونا شیوع یافت.

وی با اشاره به فعالیت در زمینه ژنتیک در حوزه های کشاورزی، پزشکی، منابع طبیعی و زیست شناسی توضیح داد: سعی شد که در این راستا با هدف خدمت به کشور دوشادوش محققان خارجی پیشرفت کنیم.

اصفهان رتبه دوم کشوری پس از تهران را در زمینه شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور دارد و در زمان حاضر بیش از 520 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در این استان فعال است.

بیماری کرونا از اسفند پارسال در کشور شیوع پیدا کرد و تا کنون بیش از 60 هزار نفر به آن مبتلا شده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 321

به "هفت خان شرکت های دانش بنیان در جنگ با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت خان شرکت های دانش بنیان در جنگ با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید