ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای تقویت تجارت کالایی با عمان

به گزارش لنجان بلاگ، نخستین وبینار آنالیز توسعه تجارت کالایی استان فارس و کشور عمان با موضوع صنایع مواد غذایی با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی استان برگزار گردید.

ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای تقویت تجارت کالایی با عمان

با تور عمان ارزان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این نشست گفت: یکی از راه ها برای حضور خوب و قوی کالاهای استان در بازار کشور عمان، تقویت صادرات به وسیله شرکت های مدیریت صادرات است زیرا شرکت های مدیریت صادرات یکی از انواع واسطه های صادراتی برای تسهیل تجارت خارجی هستند.

علی عوض پور اضافه نمود: بازار کشور عمان چندان عظیم نیست اما این کشور می تواند دروازه ورود کالاهای فارس به قاره آفریقا باشد لذا احتیاج است صادرنمایندگان و تجار و بازرگانان ما با قدرت و حرفه ای وارد بازار کشور عمان شوند.

او با بیان اینکه متأسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت های حقوقی لازم در کشور این شرکت ها پیروز نبودن، توضیح داد: حدود دو دهه است که ظرفیت قانونی برای شرکت های مدیریت صادرات دیده شده است و در سال های گذشته سازمان توسعه تجارت برای شرکت های مدیریت صادرات جایزه و تشویق هایی در نظر می گرفت اما نقطه ضعف در این زمینه عدم در نظر گرفتن ساختار حقوقی برای شرکت های مدیریت صادرات در کشور است.

عوض پور اظهار کرد: بعلاوه نکته حائز اهمیت برای تسهیل تجارت استان فارس با کشور عمان، توجه به صادرات مجدد کالا از این کشور است که تجار و بازرگانان ما در بازار این کشور باید این مهم را به اسم یک رویکرد در نظر داشته باشند.

او اضافه نمود: کوشش می کنیم ارتباط فعالان مالی استان با کشورهای مقصد صادرات ازجمله کشور عمان را به صورت اعزام و پذیرش هیات تجاری و B TO B را دنبال و تقویت کنیم.

در ادامه این جلسه امید ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز هم گفت: در چند سال اخیر 15 کشور به اسم مقصد کالاهای صادراتی استان فارس معین کردیم که مسائل هر بازار را با دقت آنالیز و دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: بازار کشور عمان یکی از مقاصد کالاهای صادراتی استان فارس است که با هدف حضور پایدار و پیروز کالاهای استان در این کشور، کالاهای صادراتی استان را صنعت به صنعت با جزییات آنالیز می کنیم و کوشش داریم مسائل بر سر هر صنعت را شناسایی و برای برطرف آن برنامه ریزی و جهت صادرات آن را تسهیل و هموار کنیم.

ماهرانی با بیان اینکه آنالیز هر صنعت با حضور متولیان بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی استان برگزار خواهد شد تا بتوانیم با تصمیم گیری ها و مصوبات مورداحتیاج جهت صادرات کالاها را فراهم کنی، گفت: صنعت مواد غذایی از صنایع اولویت دار استان برای صادرات به عمان است زیرا ظرفیت و پتانسیل های استان و احتیاج بازار عمان به کالاهای فارس بسیار است و این یک فرصت برای استان است.

بعلاوه هادی حنایی، نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق شیراز هم در این نشست گفت: در مورد موضوع مهم صادرات ایرادهایی اساسی در بخش داخلی کشور ما ازجمله نقصان قوانین وجود دارد که تا بعضی از رویه ها و نگاه ها به صادرات عارضه یابی و تغییر نکند، مسائل تجارت بین الملل ما حل نخواهد شد.

او با بیان اینکه به واسطه قوانین و دستورالعمل ها یک شبه بازارهای صادراتی صادرنمایندگان تحت الشعاع قرار می گیرد و ارتباط تجار ما با طرف های تجاری کشورهای دیگر دچار خدشه می گردد اضافه نمود: تجارت و صادرات احتیاجمند برنامه، علم و اصول است و متأسفانه ما در کشور نمی توانیم برای صادرات برنامه ریزی داشته باشیم و این یک ایراد عظیم برای بخش خصوصی است.

حنایی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بحث صادرات استفاده و بهره گیری صادرنمایندگان و فعالان مالی از حمایت و ضمانت های صندوق ضمانت صادرات داخلی و کشور هدف است که زمینه بهره گیری از این فرصت باید برای فعالان مالی ایجاد گردد.

زیرساخت های اتاق مشترک ایران و عمان در خدمت تجار و بازرگانان

در ادامه این جلسه، آرزو جمالی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان گفت: کشور عمان جمعیتی معادل چهار و نیم میلیون نفر دارد که بنا به سیاست های توسعه ای این کشور مقرر شده کشور عمان در 5 سال به اسم هاب تأمین امنیت صنایع غذایی منطقه گردد و در این زمینه افق های خوبی برای توسعه صنایع غذایی در کشور عمان ایجاد شده است.

او با بیان اینکه در کشور عمان جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این زمینه در حال اجرا است اضافه نمود: بازار کشور عمان چندان عظیم نیست اما این کشور به دلیل صندلی خاصی که در حوزه مواد غذایی دارد، بازار عظیمی برای صنایع غذایی در کشور عمان ایجاد شده است.

جمالی اظهار کرد: کشور عمان دروازه خوبی برای بازار کشور یمن و آفریقا دارد و با توجه به اینکه صنعت غذایی نقطه کلیدی در کشور عمان است، ما هم در اتاق مشترک استراتژی هایی در حوزه مواد غذایی داریم.

او اضافه نمود: در حوزه صنایع غذایی در کشور عمان دو موضوع صادرات مواد غذایی به کشور عمان و صادرات مجدد به وسیله کشور عمان مطرح است که در هر دو بخش فرصت بسیار خوبی برای تجار فارس خواهد بود.

جمالی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی صادرات محصولاتی ازجمله میوه و تره بار، خرما، دام زنده، گوشت، مرغ، انواع آبزیان، فرآورده های لبنیاتی، عسل، زعفران، برنج، آرد و انواع دانه ها و عصاره ها و انواع روغن های حیوانی و نباتی، فراورده های گوشتی، ماهی، قند و شکر و فراورده های قنادی، آب معدنی، کنسرو و ... به عمان انجام می گردد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان گفت: از این محصولات دو کالای اساسی جو و ذرت و دانه کلزا از کشور ما به عمان صادر می گردد و بعلاوه عمان در حال سرمایه گذاری و توسعه مرغداری است.

او توضیح داد: با توجه به تنوع محصولات و کالاهای ایرانی و استان فارس بازار کشور عمان فرصت خوبی برای بازار محصولات کشاورزی، انواع کنسرو و فعالیت های کنسروی، انواع سس، سس گوجه فرنگی و خیار شور، انواع آرد و ماکارونی، کیک و شیرینی کارخانه ای، انواع نوشیدنی، حبوبات و غذاهای نیمه آماده است.

جمالی اضافه نمود: عمده خرید در کشور عمان به صورت امانی و اعتباری انجام می گردد و افراد واسطه در بازار این کشور بسیار زیاد است لذا تجار و بازرگانان ما باید با افرادی فعالیت تجاری خود را دنبال نمایند که مکان و جای معینی داشته باشند.

او اعلام کرد: واردات محصولات مواد غذایی به کشور عمان احتیاجمند مجوزها و استانداردهای مورداحتیاج است اما در بسیاری از محصولات گواهی بهداشت و استاندارد ایران مورد تأیید این کشور است.

جمالی گفت: در موضوع صادرات مجدد از کشور عمان، دو روش صادرات با گواهی مبدأ ایران و صادرات با تغییر گواهی مبدأ ایران انجام می گردد که در حوزه مواد غذایی معضلی برای صادرات با گواهی مبدأ ایران وجود ندارد.

او اظهار کرد: این در حالی است که عمان تنها کشوری است که با 16 کشور عربی، آفریقایی، اروپایی و آمریکایی قرارداد تجارت آزاد دارد و اگر کالایی گواهی مبدأ کشور عمان را داشته باشد می تواند به این کشورها صادر گردد.

جمالی اضافه نمود: اگر فراورینماینده ای قصد داشته باشد کالای خود را عمانی کند باید حداقل 30 درصد ارزش اضافه نموده کالا در عمان فراوری شده باشد و در این زمینه واحدهای فراوریی می توانند 70 درصد فراوری خود را در ایران انجام داده و 30 درصد آن را در کشور عمان انجام دهند که عمدتاً می تواند مرحله بسته بندی را در این کشور انجام دهند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان ادامه داد: هم اینک در حوزه میوه خشک و خشکبار ایران این روال در حال اجرا است و به همین خاطر کالاهای ایرانی به خوبی به کشورهای دیگر صادر می شوند.

او با بیان اینکه در سال گذشته مراودات تجاری ایران و عمان، واردات از این کشور به ایران بیش از صادرات بوده است و مهم ترین دلیل این موضوع وارد کردن کالاهای تحریمی از عمان به داخل کشور بوده است اضافه نمود: در سال گذشته به دلیل فشار تحریم ها تعداد بیشتری از کالاهای ایرانی در لیست تحریم ها نهاده شد و تعداد بیشتری از کالاهای ما با برچسب کالای عربی صادر می شد.

جمالی توضیح داد: یکی از راه های ورود و تقویت صادرات مواد غذایی به کشور عمان حضور در نمایشگاه مواد غذایی این کشور است که می بایست استان فارس برای معرفی کالاهای خود پاویونی در این نمایشگاه داشته باشد.

او در مورد بازگشت پول و ارز هم اظهار کرد: موضوع بازگشت پول و ارز در تجارت بسیار مهم است و تجار و بازرگانان در مراودات تجاری با کشور عمان حتما با قراردادهای صادراتی کار خود را انجام دهند و شرایط بازگشت پول را در قراردادهای خود ذکر نمایند که متأسفانه شرکت های ایرانی بسیاری در این زمینه دچار خسران شدند.

جمالی اضافه نمود: کشور عمان حساب ارزی باز نمی کند و حساب ریالی دارد اما برای انتقال پول اتاق مشترک ایران و عمان در حال اجرا کارهایی است که به زودی آن را به تجار و بازرگانان ایرانی در بازار این کشور اعلام می کنیم.

او اعلام کرد: یکی از مسائل ما در مورد صادرات این است که فراورینمایندگان ما با کار صادراتی آشنا نیستند و فرآیند صادرات کالا را همچون فروش در کارخانه می دانند و همین موضوع موجب می گردد کالاهای با کیفیت ما نتوانند به خوبی در بازارهای صادراتی معرفی و عرضه شوند.

جمالی گفت: اتاق های استان ها برای اینکه صادرات کالاهای استان خود به بازارهای هدف را تقویت نمایند باید با موضوع خود اتاق ها شرکت های مدیریت صادرات تأسیس و صادرنمایندگان خرد را ساماندهی نمایند و صادرات کالاهای استانی را با اصول و استانداردهای لازم تقویت نمایند.

او گفت: به نظر می رسد اتاق شیراز با توجه به ارتباط تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس و ارتباط با تجار آن کشورها، اگر بتواند شرکت مدیریت صادرات را ایجاد و صادرات خود را با این موضوع انجام دهد بسیار پیروز تر عمل خواهد نمود.

جمالی ادامه داد: در حال حاضر در مورد بازار کشور عمان، بعضی از اتاق های استان ها صادرات خود را ساماندهی نموده انجام می دهند که دستاوردهای خوبی هم داشته اند که مهم ترین آنها کاهش زمان برای ورود به بازار آن کشور بوده است.

او با بیان اینکه اتاق های مشترک زیرساخت هایی دارند که در خدمت تجار و بازرگانان کشور و به ویژه استان فارس قرار گرفته است اظهار کرد: اتاق ها بازوهای اجرایی یکدیگر هستند و تعامل و همکاری بین اتاق ها باعث هم افزایی بیشتر می گردد.

جمالی گفت: در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا هیچ گونه ویزایی در کشور عمان صادر نمی گردد و در فراهم شدن شرایط اعزام هیات مالی از اتاق بازرگانی فارس در دستور کار ما خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 مرداد 1400 بروزرسانی: 28 مرداد 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1132

به "ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای تقویت تجارت کالایی با عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای تقویت تجارت کالایی با عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید