آنچه باید درباره سویه نو کرونا بدانیم، تستهای پی سی آر همچنان قابل استفاده است

به گزارش لنجان بلاگ، رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: برای سویه تازه کرونا نمیتوان علامت خاصی را در نظر گرفت و با توجه به کمبود اطلاعات در خصوص آن باید در ابتدا تصویر سازی مناسبی از بیماری صورت بگیرد.

آنچه باید درباره سویه نو کرونا بدانیم، تستهای پی سی آر همچنان قابل استفاده است

سید علیرضا ناجی رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری، در مصاحبه با خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، اظهار کرد: سویه اومیکرون کرونا تکامل یافته ترین نوع ویروسی است که تا کنون با آن برخورد نموده ایم و به علت امکان انتقال بیشتر و بعلاوه مقاومت آن نسبت به واکسن کرونا نگرانی ما را بیشتر نموده است.

وی توضیح داد: در سویه ء دلتا و بتا بیماری کرونا موتاسیونهای مقاومی را در برابر واکسن داشتند و سویه فعلی با جهش یافتگی بیشتری افراد را مورد تهدید قرار داده است.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: تا کنون حدود 200 مورد ابتلاء به سویه تازه بیماری کرونا یعنی اومیکرون در جهان گزارش شده است و 15 کشور به نوعی درگیر این سویه از کرونا شده اند.

سرعت بالای سویه تازه کرونا در انتقال به دیگران!

ناجی اعلام نمود: گستردگی که در نوع جهش یافته تازه ویروس کرونا می بینیم نشان دهنده امکان انتقال سریع به سایرین است و افراد باید بیش از پیش دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نمایند.

وی بعلاوه یادآور شد: نوع جهش یافته تازه ویروس کرونا ممکن است در کشورهای اطراف ایران هم باشد و گفته می گردد تا کنون موارد ابتلا به این نوع بیماری در کشور ترکیه مشاهده شده است.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: سازمان جهانی بهداشت از شیوع ویروس جهش یافته بیماری کرونا اظهار نگرانی نموده است و در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان، مواردی چون باز بودن مرزهای خود را مورد بازنگری قرار داده و قوانین ویژه ای را در خصوص منع ورود مسافران به کشور خود وضع نموده اند.

ناجی توضیح داد: با توجه به گستردگی ویروس تازه کرونا که در همه قاره ها مشاهده شده است، نمی توانیم بگوییم که تنها چند پرواز به کشورهای آفریقایی لغو کنیم و برای جلوگیری از انتقال سویه اومیکرون باید ممنوعیت و محدودیت های بیشتری را در انجام پروازها ایجاد کنیم.

وی در ادامه اعلام نمود: نباید اجازه بدهیم که اتفاقات تلخ پیک چهارم و پنجم تکرار گردد و باید کلیه مرزهای هوایی، زمینی، دریایی کشور را با دقت بیشتری مورد کنترل قرار داده و سطح پایش های فعلی را هم افزایش دهیم.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری یادآور شد: جا دارد که در حال حاضر معیارهای رنگ بندی کشور را تغییر داده و مطابق با مواردی که در جهان در نظر می گیرند، رنگ بندی را معین کنیم و مراجعات سرپایی به بیمارستان ها را هم در نظر بگیریم و بعلاوه پایش ژنتیکی مان را در خصوص جمعیت کویدی در ایران را توسعه دهیم.

ناجی افزود: حتی اگر یک نمونه از ابتلاء تازه افراد به سویه تازه (اومیکرون) کرونا در کشور مشاهده شد باید شرایط آن منطقه را قرمز اعلام نموده و محدودیت ها را برای آنجا اعمال کنیم.

وی توضیح داد: ما باید اقدامات غیر درمانی خود را قوی کنیم و به مردم در این زمینه آگاهی بدهیم و و سهل انگاری و ساده انگاری را کنار بگذاریم و سویه تازه بیماری کرونا را به عنوان خطر جدی در نظر بگیریم.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید نمود: افزایش ظرفیت ناوگان درون شهری و برون شهری هم در شیوع گونه تازه ویروس کرونا اهمیت دارد و باید مردم را به ادامه و استمرار دستورالعملهای بهداشتی و انجام تستهای مربوط به کوید تشویق کنیم.

اعتبار تستهای پی سی آر همچنان پابرجاست

ناجی اظهار کرد: ممکن است سویه تازه ویروس کرونا که اومیکرون نامیده می گردد در مقابل افراد واکسینه شده مقاومت نشان دهد، اما مردم همچنان باید واکسیناسیون را جدی بگیرند و افرادی که واکسن نزده اند به انجام این کار اقدام نمایند.

وی توضیح داد: تستهای پی سی آر همچنان قابل استفاده است و شرکت های فراوری نماینده این کیتهای آزمایشگاهی باید سویه های تازه را مورد آنالیز قرار دهند.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام نمود: سویه های تازه ویروس کرونا حاصل بی برنامگی و بی توجهی کشورها به گردش ویروس است و از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون این موضوع به اثبات می رسد.

ناجی یادآور شد: جامعه جهانی باید دست کشورهای ضعیفی که برنامه ای برای کنترل بیماری کرونا و رعایت دستورالعملهای بهداشتی و انجام واکسیناسیون ندارند را بگیرد و به آنها یاری کند تا کوشش های سایر کشورها در زمینه مبارزه با کرونا به هدر نرود.

وی افزود: برای سویه تازه کرونا نمیتوان علامت خاصی را در نظر گرفت و با توجه به کمبود اطلاعات در خصوص آن باید در ابتدا تصویر سازی مناسبی درباره بیماری صورت بگیرد.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید نمود: پس از به دست آمدن اطلاعات در خصوص گونه تازه بیماری کرونا میتوان توصیه های نهایی به مردم را ارائه کرد.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1286

به "آنچه باید درباره سویه نو کرونا بدانیم، تستهای پی سی آر همچنان قابل استفاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره سویه نو کرونا بدانیم، تستهای پی سی آر همچنان قابل استفاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید