دیپلماسی شاخه گل عربستان؟

به گزارش لنجان بلاگ، فوتبال ایران امروز یکی از ملاقات های سرنوشت سازش را از سر می گذراند و امیدوار است در عرصه آسیایی یکی از نمایندگانش هنوز شانس زنده ماندن را داشته باشد. ماجرا مربوط به تقابل امشب فولاد با العین امارات در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا است. اگر شاگردان نکونام بتوانند از سد رقیب پرآوازه اماراتی شان عبور نمایند، آن وقت جواز صعود به مرحله گروهی این بازی ها را به دست می آورند و تعداد تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان پیش رو را به عدد چهار می رسانند.

دیپلماسی شاخه گل عربستان؟

البته علاوه بر عرصه ورزش و فوتبال، این ملاقات برای حوزه دیپلماسی هم حائز اهمیت است؛ چون این ملاقات قرار است به میزبانی شهر ریاض در عربستان برگزار شود! میزبانی عربستان از تیم های ایرانی همیشه مهم بوده؛ ولی این بار با توجه به اتفاقاتی که در چند سال گذشته رقم خورده، اهمیتش دو چندان می شود.

مهم ترین موضوعی که بازی امشب تیم فولاد در عرصه دیپلماسی را برجسته می نماید، برقراری ارتباط ورزشی بین دو کشور ایران و عربستان بعد از پنج سال اختلاف در این حوزه است. از دی 1394 و بعد از ماجرایی که برای سفارت عربستان در تهران رخ داد، عربستانی ها از اعزام تیم و ورزشکاران شان به ایران سر باز زدند و ایرانی ها هم متقابلا از آن مدت تا به الان به عربستان سفر ننموده بودند. پس فولاد سد شکن شده و بعد از قریب به پنج سال اختلاف در حوزه سیاسی و ورزشی، تبدیل به اولین تیمی شده که راهی عربستان شده است؛ اتفاقی که البته همچنان برای عده ای از مسئولان رده بالای ورزش ایران گران است و به نظر مخاطبان بی شمار فوتبال در ایران یک شکست برای مسئولان ایرانی محسوب می شود. دلیل این نوع نگاه به سفر تیم های ایرانی به عربستان، به قانونی برمی شود که کنفدراسیون فوتبال آسیا وضع نموده و اطلاع داده بود که تیم های عربستانی از سفر به ایران معاف هستند.

حالا هنوز طرف ایرانی نمی داند الان که ورزشکاران ایران راهی عربستان شده اند، آیا قرار است عربستانی ها هم به ایران بیایند یا نه؟ اگر این فعل یک طرفه باشد و پاسخی ازسوی عربستانی ها در پی نداشته باشد، آن وقت شکست در چنین پرونده ای حتمی است.

با این حال فدراسیون فوتبال ایران تا چند روز قبل از برگزاری این ملاقات هم در کوشش بود در رایزنی با AFC میزبانی عربستان را بگیرد. آن ها با مطرح کردن موضوع ناامنی ریاض، همین شهری که امشب قرار است میزبان بازی فولاد باشد، سعی در تغییر کشور میزبان داشتند.

این موضوعی بود که ابتدا سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد، در اینستاگرامش از آن پرده برداشت و اطلاع داد و نوشت با توجه به بمباران های اخیر این شهر ای اف سی باید میزبان مسابقه فینال و همچنین گروه های C و D را تغییر بدهد و از ریاض عربستان به شهر و کشور دیگری بسپارد. بعد از اعتراض باشگاه فولاد منصور قنبرزاده، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، هم نامه ای در این زمینه به ای اف سی زد تا فدراسیون فوتبال نیز به وقایع اخیر شهر ریاض و میزبانی خطرناک این شهر از فولادمردان اهوازی واکنش نشان بدهد و از ای اف سی خواست تا ملاقات را به شهری امن و مکان دیگری منتقل کند تا این ملاقات در آرامش و بدون استرس برگزار شود.

مطابق با انتظار، اما AFC وعده داد خللی در میزبانی عربستان و شهر ریاض صورت نمی گیرد و به طرف ایرانی اطمینان خاطر داد که این بازی بدون هیچ مسئله ای برگزار شود.

دیپلماسی گل به جای دیپلماسی پینگ پنگ

به غیر از باشگاه فولاد، ایرانی ها نگران حضور دیگر باشگاه مطرح کشور در عربستان بوده و هستند؛ استقلال هم نه برای بازی پلی آف، بلکه برای حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عربستان سفر می نماید و ملاقات های دشواری پیش رو دارد. این نگرانی فارغ از موضوعات فنی است و همیشه این هراس وجود دارد که نکند طرف عربستانی با کارشکنی مانع از موفقیت تیم و باشگاه های ایرانی شوند. هرچند این نگرانی فعلا درباره فولاد صدق نمی نماید؛ چون عربستان در اقدامی غافلگیر کننده با شاخه گل به سراغ بازیکنان ایرانی آمده و برخلاف معمول، این بار همه امکانات رفاهی را در اختیارشان گذاشته تا هیچ مسئله ای برای بازی پیش رو نداشته باشند.

اهدای شاخه گل به بازیکنان ایرانی در بدو ورود به عربستان ازسوی مسئولان عربستانی آن قدر غیر منتظره بوده که به نظر می رسد حالا بهانه ای برای آغاز یک رابطه دیپلماتیک شده است؛ موضوعی که البته سعید آذری هم به آن اشاره می نماید و مقایسه ای هم با دیپلماسی معروف پینگ پنگ صورت می دهد. او بعد از اهدای گل به بازیکنان فولاد از سوی عربستانی ها در صفحه اجتماعی خود نوشت: سال 1971 دیپلماسی پینگ پنگ دنیا و روابط بین کشور ها را دگرگون کرد. فوتبال به مراتب ورزش تأثیرگذارتر و قدرتمند تری در تاریخ ورزش دنیا است. آن حد تأثیر گذار که به راحتی می تواند بسیاری از روابط دیپلماتیک را که به تیرگی گراییده، بهبود ببخشد. ورزش محل دوستی، تشریک مساعی و انسانیت است. کاش همه چیز در قالب دوستی و محبت حرکت کند و مانند محیط ورزش دیگر محیط های موجود در توسعه دوستی ها و روابط سختی های خاص خود را تسهیل کند. رفتار مقامات فدراسیون فوتبال عربستان در استقبال و امور مربوط به ورود تیم فولاد خوزستان ایران به ریاض من را به یاد آن دیپلماسی معروف پینگ پنگ انداخت؛ رفتاری بسیار محترمانه و مؤدبانه که ما انتظارش را نداشتیم و به نوعی احساس غرور کردیم.

او روز گذشته در گفت وگویی که با تسنیم داشت، هم از شرایط خوب میزبانی عربستان حرف زد و گفت: با توجه به شرایط و جوی که وجود داشت، این میزبانی خوب از فولاد مقداری جای تأمل داشت؛ ولی باید بگویم همه چیز برای ما اینجا تا به امروز خوب است. تیم فولاد بعد از حضور در ریاض از یک ترمینال خصوصی خارج شد و پذیرایی از تیم از لحظه ورود تا به امروز خیلی خوب بوده است. دست اندرکاران AFC و کشور میزبان همه کوشش شان را کردند تا با توجه به مسائل کرونا همه پروتکل ها رعایت شود. برای همین در بدو ورود در کمترین زمان ممکن به هتل رفتیم.

دیپلماسی احتمالی شاخه گل عربستانی ها وقتی طعمش برای نماینده ایران شیرین می شود که با برد و بقا در لیگ قهرمانان آسیا همراه باشد.

جواد نکونام که فصل گذشته با درخشش تیمش در لیگ بسیاری از معادلات را به هم زده، حالا امیدوار است با جنگندگی بازیکنانش بتواند از پلی آف صعود کند و به مرحله گروهی برسد. او روز گذشته در کنفرانس خبری پیش از این ملاقات گفت: مثل العین بازیکن گران قیمت و چندین میلیون دلاری نداریم؛ اما تیمی داریم که کاملا با برنامه است، متحدبودن را خوب تمرین نموده و اکنون در بالاترین سطح هماهنگی، اتحاد و آمادگی است. برای بازیکنانم خوشحالم که می توانند در بالاترین سطح باشگاهی فوتبال آسیا توانایی شان را نشان دهند. این پاداش نمایش خیلی خوب آن ها در فصل گذشته است؛ اما نمی خواهیم در اینجا متوقف شویم و به امید خدا بازی با العین آغازی برای تیم فولاد خواهد بود. البته هیچ کس حق ندارد فراموش کند که العین چه تیم با کیفیتی است. همه کیفیت این تیم را در سال های اخیر مقابل تیم های ایرانی دیده اند. در دوران بازیگری یاد گرفتم که تسلیم شدن یعنی توهین به فوتبال. این را به بازیکنانم هم گفته ام و این موضوع در ذهن آن ها جا افتاده است. در جایی که ایستاده ایم، هیچ چیز نمی تواند ما را تسلیم کند، نه پنجره بسته جابجایی و نه بازی در عربستان که در واقع به معنی میزبانی اماراتی هاست.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 947

به "دیپلماسی شاخه گل عربستان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی شاخه گل عربستان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید