چرا شی جین پینگ از چین خارج نمی گردد؟

به گزارش لنجان بلاگ، پایگاه خبری هیل در گزارشی، ضمن تحلیل شرایط و اوضاع سیاست داخلی چین، به ارزیابی این مساله پرداخته که آیا شی جین پینگ رئیس جمهور کنونی چین از شانس کافی جهت ماندن در قدرت برخوردار است یا نزاع های درون حزبی (حزب کمونیست چین)، در نهایت به حذف وی از قدرت و ایجاد چرخش های قابل توجه در چهارچوب سیاست های کلان داخلی و خارجی دولت چین ختم خواهد شد؟

چرا شی جین پینگ از چین خارج نمی گردد؟

پایگاه خبری هیل در این رابطه می نویسد: بعضی ناظران و تحلیلگران مسائل چین به طرح این سوال می پردازند که آیا شی جین پینگ رئیس جمهور قدرتمند چین می تواند همچنان در قدرت بماند یا خیر؟ شی جین پینگ قریب به دو سال است که خاک چین را جهت انجام سفر های خارجی ترک ننموده است. در این مدت، برآورد های مختلفی در خصوص جنگ و درگیری های درون حزبی (داخلِ حزب کمونیست) جهت کسب قدرت بیشترِ سیاسی از سوی چهره های برجسته حزب کمونیست چین به گوش رسیده و مطرح شده است. به نظر می رسد که در شرایط فعلی، تنش اصلی در چهارچوب ساختار رهبری چین میان حامیان شی جین پینگ، و طرفداران جیانگ زِمین رهبر سابق چین وجود دارد. مساله ای که در نوع خود، اما و اگر های زیادی را در خصوص احتمال بقا یا خروج شی جین پینگ از قدرت ایجاد نموده است.

جدای از این ها، حامیان رهبر سرشناس سابق چین دنگ شیائو پنگ (وی همان فردی بود که فرایند توسعه چین برای نخستین بار از سوی او در دهه 1980 میلادی شروع شد) نیز در مخالفت با شی جین پینگ هستند. در این میان به طور خاص پسرِ دنگ شیائو پنگ هم مخالف با شی جین پینگ است و حتی سیاست های وی را علنا مورد اهانت و تحقیر قرار می دهد. در این راستا، به احتمال فراوان شی جین پینگ کوشش می نماید تا از هر ابزاری جهت تثبیت موقعیت خود در قدرت استفاده کند و البته که در این رابطه ابزار های متنوعی نیز در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگاران، نباید فراموش کرد که اساسا شی جین پینگ یک رهبرِ باهوش است و به خوبی می تواند نزاع ها و تنش های سیاسی علیه خود را مدیریت و رهبری کند. همینکه وی به طور متوالی توانسته همچنان قدرت اول چین باشد نشان می دهد که او فردی زیرک است. در واقع، اغلب شواهد حاکی از این هستند که شی جین پینگ به این زودی ها قدرت را ترک نخواهد کرد.

اولا، اگرچه رقابت بر سر قدرت در اغلب نظام های سیاسی دنیا امری عادی است، با این حال، ما در چین شاهد هیچگونه کودتای نظامی نبوده ایم. اغلب چهره های سیاسی در نظام های کمونیستی، یا از صحنه قدرت حذف می شوند و یا در قالب کوشش های جمعی کنار گذاشته می شوند. این در حالی است که علی رغم کلیه تنش ها و چالش هایی که تا به امروز علیه شی جین پینگ در چهارچوب حزب کمونیست مطرح شده، اخراج وی از قدرت یک تحول غیرسازنده و عجیب و غریب برای حزب کمونیست چین، آن هم در شرایط ویژه فعلی این کشور مخصوصا در عرصه بین المللی خواهد بود.

دوم، اقدامات خاص شی جین پینگ نظیر کارزار ضدفسادِ وی و تصفیه های پس از آن، تا حد زیادی پایگاه قدرتِ رقبای وی در چهارچوب حزب کمونیست چین و ارتش آزادیبخش این کشور را تضعیف نموده اند. بسیاری از ناظران بر این باورند که مساله کنترل ارتش آزادی بخش چین، موضوعی بسیار سخت است با این حال در سال های اخیر شی جین پینگ اقدامات زیادی انجام داده تا هم ارتش و هم حزب کمونیست چین را در کنترل خود داشته باشد. هیچ مدرکی دال بر ضعف او در این زمینه نیز وجود ندارد. در شرایط فعلی مخصوصا در خصوص ارتش چین، شی جین پینگ با دادن ترفیع و ارتقا به ژنرال های برجسته ارتش چین توانسته تا حد زیادی به محبوبیت خود در میان مقام های عالی رتبه نظامی چینی بیفزاید.

سوم، شی جین پینگ یک چهره قدرتمند حزبی است که بسیاری وی را از این منظر با مائو زدونگ (بنیانگذار چین کمونیستی) مقایسه می نمایند. وی اکنون رئیس و همه کار حزب کمونیست چین است. شی جین پینگ به عنوان رهبر حزب کمونیست چین، ابزار های مختلف و متنوعی جهت تحکیم شرایط و موقعیت خود در قدرت دارد. همین مساله موجب می گردد تا وی بتواند با توان و قدرت بیشتری، کنترل خود را بر حزب کمونیست چین تحکیم کند. از سویی، اینکه رهبران عالی رتبه حزب کمونیست بخواهند علیه شی جین پینگ دست به کودتا بزنند نیز تا حد زیادی بعید است، زیرا کنترل شی بر دستگاه های امنیتی چین و بعلاوه فرایند جاری و پیوسته اِعمال تصفیه علیه رقبای شی جین پینگ از سوی دستگاه های امنیتی چین نیز که کاملا به وی وفادار هستند، همه و همه موجب می شوند تا امکان وقوع هرگونه کودتا علیه رهبر کنونی چین تا حد زیادی تضعیف گردد.

چهارم، جدای از این ها، اینطور به نظر می رسد که دامنه قدرت شی جین پینگ، ورای چهره های سیاسی و نظامی چین است و حتی شماری از چهره های سرشناس تجاری این کشور را نیز شامل می گردد. در مدت اخیر شماری از چهره های سرشناس تجاری چین تا حد زیادی پُست و سِمت های عالی رتبه خود را به مقصد موقعیت های به مراتب پایین تر، با اجبار دولت چین ترک نموده اند.

به عنوان مثال جک ما، بنیانگذار و مدیر اجرایی سابق گروه علی بابا، دو سال قبل سِمت و صندلی خود را ترک کرد. ژانگ ییمین مدیر و سازنده شبکه اجتماعی تیک تاک و دویین نیز در ماه جاری از سمت مدیریت شبکه های اجتماعی مذکور کنار رفت. این مسائل همگی در سایه سیاست های کنترلی و سخت گیرانه دولت چین جهت نظارت بر حوزه فناوری های پیشرفته در چهارچوب اقتصاد چین انجام شده است. در این رابطه، مثال های متعدد دیگری را نیز می توان مورد اشاره قرار داد.

باید پذیرفت که شی جین پینگ در شرایط کنونی، به دلایلی نظیر اراده شخصی وی جهت ماندن در قدرت و بعلاوه حمایت های گسترده از او (از سوی دستگاه های امنیتی چین و بعلاوه چهره های مختلف حزبی)، به احتمال فراوان به این زودی ها از قدرت کنار نخواهد کشید. جالب اینکه موقعیت شی جین پینگ مخصوصا در میان جوانان چینی نیز تا حد زیادی مناسب است که علت اصلی این موضوع نیز به زعم بعضی، کنترل موثر دولت چین بر فرایند جریان اطلاعات در این کشور و بعلاوه انجام تبلیغات مثبت در راستای منافع شی جین پینگ است.

درست به همین دلایل است که بعضی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که شی جین پینگ تا زمانیکه سالم باشد، در قدرت باقی خواهد ماند. شی جین پینگ علی رغم اینکه 68 سال سن دارد، فردی جوان به نظر می رسد که می تواند سال ها بر چین حکومت کند. بسیاری مخصوصا در غرب بر این باورند که شی جین پینگ دشمنی قدرتمند برای آن ها در شرایط کنونی است. فردی که لحظه به لحظه بلوغ رهبری وی رشد پیدا می نماید و به دشمنی پیچیده تر برای غرب تبدیل می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1249

به "چرا شی جین پینگ از چین خارج نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا شی جین پینگ از چین خارج نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید