وزیر علوم: نگرانم شخصیت علمی کشور کاریکاتوری گردد

به گزارش لنجان بلاگ، وزیر علوم با تاکید بر اینکه با شیوه فعلی توزیع استعدادها نگرانم که شخصیت علمی کشور کاریکاتوری گردد، اضافه نمود: از جامعه علمی کشور خواهش می کنم برای این مشکل فکر نمایند. یکی از راه های کوتاه مدت برای برطرف این مشکل بورس کردن افرادی است که در المپیادهای علمی مدال کسب می نمایند تا به این طریق شغل آینده آنها تضمین گردد.

وزیر علوم: نگرانم شخصیت علمی کشور کاریکاتوری گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و نو دانشگاه صنعتی شریف که عصر امروز در این دانشگاه برگزار گردید، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: دانشگاه شریف نماد آموزش عالی کشور است. شریف به محلی تبدیل شده که آرزوی هر داوطلب کنکور است که بر جایگاه کلاس های درس این دانشگاه بنشیند.

وی با مطرح کردن چند سوال ادامه داد: برای توزیع متوازن استعدادهای کشور در رشته های مختلف چه نموده ایم؟ در حال حاضر توزیع متوازن استعدادها را نداریم به همین جهت من برای آینده شخصیت علمی کشور نگران هستم. اینکه فردی در المپیاد علمی مدال کسب کند و در آینده در شغلی غیرمتربط با رشته خود مشغول به کار شود برای من ناخوشایند است. چرا ما در رشته های علوم انسانی و علوم پایه نباید بهترین استعدادها را تحویل جامعه بدهیم؟ این یک دغدغه جدی است.

وی ادامه داد: دیگر شرایطی که می توانیم ایجاد کنیم این است که داوطلبین کنکور براساس علاقه خود انتخاب رشته نمایند نه آینده شغلی. در حال حاضر شرایطی در کشور است که داوطلبین کنکور براساس آینده شغلی انتخاب رشته می نمایند که معضل بیکاری این مشکل را رقم زده است. اگر معضل بیکاری را معضل اول کشور قلمداد کنیم این مشکل برطرف خواهد شد.

زلفی گل با طرح این سوال که آیا دانشگاه های ما براساس احتیاج کشور فارغ التحصیل دارند و دانشجو جذب می نمایند، اعلام کرد: قرار است دانشگاه های دولتی برای عموم جامعه خدمات رسانی نمایند و براساس احتیاجها اقدام نمایند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این سوال که دلیل مهاجرت نخبگان چیست، توضیح داد: بخشی از مهاجرت نخبگان طبیعی است چراکه دانشمندان فراتر از مرزهای جغرافیایی هستند ولی این مساله یکطرفه و از حالت تعاملی خارج شده است و ما نگران این موضوع هستیم و باید برای خروج نخبگان فکر کنیم که این موضوع به اشتغال برمی شود. اگر نخبگان از جایگاه شغلی خود مطمئن باشند هیچ گاه ترک وطن نمی نمایند.

وی با طرح این سوال که برای اثربخشی دانشگاه ها در برطرف مسائل اجتماعی چه باید کرد، گفت: توفیقات امروز در زمینه های مختلف نتیجه زحمات دانشگاهیان است؛ اما در قرن بیست و یک باید تاثیر دانشگاه ها در حل مسائل جامعه بیشتر شود و باید در این راستا زیست بوم های نوی طراحی کرد. گرچه در این زمینه کارهایی انجام داده ایم و نظام ملی پیشنهادات و سامانه جامع تحقیقات احتیاجمحور را ایجاد نموده ایم تا تحقیقات کشور احتیاجمحور شوند. اما باید شرایطی ایجاد کنیم که صنعت سراغ دانشگاهیان بیاید که یکی از راهکارهای آن تاسیس صندوق علوم است که رییس جمهوری مجوز این صندوق را امضا نموده و در سال 1401 درصدی از بودجه دولت برای ایجاد این صندوق اختصاص می یابد.

وزیر علوم با بیان اینکه دانایی تدریجی و پلکانی است، اظها کرد: در چهار دهه بعد از انقلاب جهت دانشگاه ها طبیعی طی شده و امروزه بروز احتیاجهای نو می طلبد که سیستم های نوی به کار گیریم. بپذیریم که هر دانشگاه مستقل است و هر دانشگاه از وزارت علوم توانمندتر است.

زلفی گل با تاکید بر اینکه هر دانشگاه خودش یک وزارت علوم است، توضیح داد: دانشگاهیان باید وزارت علوم را هدایت نمایند و افکار و نظرات خود را به وزارت علوم بدهند تا وزارت علوم مجری آنها باشد.

وی در خاتمه در مورد دانشگاه صنعتی شریف اضافه نمود: ما از شریف انتظار داریم که الگوی آموزش عالی باشد گرچه که تا به امروز نیز بوده است. بن مایه شریف جذب اعضای هیات علمی قوی است و شرایط و زیست بوم آن با دیگر دانشگاه ها فرق دارد پس وزارت علوم نیز انتظار متفاوتی از این دانشگاه دارد. برای وزارت علوم آرزو دارم که هیچ فارغ التحصیل دانشگاهی ما بدون شغل و بیکار نباشد. آموزش و پژوهش دانشگاه های ما به گونه ای باشد که از سطح بالای علمی برخوردار باشند، یا کارآفرین باشند یا کارآفرینان آنان را انتخاب نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1262

به "وزیر علوم: نگرانم شخصیت علمی کشور کاریکاتوری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر علوم: نگرانم شخصیت علمی کشور کاریکاتوری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید