وزن گیری نوزاد از بدو تولد تا 12 ماهگی چگونه باید باشد؟

به گزارش لنجان بلاگ، قد و وزن متناسب بچه ها، یکی از شاخص های مهم سلامت کودک است. بنابراین احتیاج است که شما به طور مداوم وزن نوزادتان را تا 2 سالگی آنالیز کنید. انجام این کار به شما یاری می نماید تا مطمئن شوید که غذای مورد احتیاج بدن آن ها تامین شده است یا خیر؟ در صورتی که با تایید پزشک متوجه کمبود وزن کودک شدید، می توانید دست به کار شده و اقداماتی را برای وزن گیری نوزاد انجام دهید.

وزن گیری نوزاد از بدو تولد تا 12 ماهگی چگونه باید باشد؟

در این فرایند وزن گیری نوزاد از بدو تولد تا انتهای یکسالگی را آنالیز نموده و سپس به داروهای گیاهی و مکمل های مفید در این زمینه اشاره می کنیم.

وزن گیری نوزاد از هنگام تولد تا خاتمه 12 ماهگی

1. از زمان تولد تا یک ماهگی

نوزادی که تازه متولد می گردد معمولا در ده روز اول، 20 درصد وزن خود را از دست می دهد که این امر به دلیل از بین رفتن ورم بدن است. این مسئله هیچ ارتباطی به کاهش شیر مادر یا اختلال وزن گیری ندارد. بعد از این ده روز نوزاد با شیر مادر، یا شیر خشک تغذیه می گردد و در نتیجه تا خاتمه یک ماهگی وزن اضافه می نماید. اگر در خاتمه ماه اول متوجه شدید که نوزاد افزایش وزن مناسبی نداشته است، ضروری است که با پزشک متخصص نوزادان مشورت کنید؛ ممکن است که او به نوع شیردهی و یا به غذاهایی که مادر می خورد حساسیت داشته و این واکنش آلرژیک سبب عدم تحمل طعم شیر و عدم وزن گیری گردد.

2. دو ماهگی

بعد از اتمام یک ماهگی، طبق نظریه پزشکان، هر نوزاد باید روزانه 25 تا 30 گرم افزایش وزن داشته باشد. برای این افزایش وزن غالبا شیر مادر کفایت می نماید. اگر چناچه وزن کودک نسبت به سن متناسب نباشد، در موارد بسیار نادر، شیر خشک در کنار شیر مادر تجویز خواهد شد.

3. سه ماهگی

بطور کلی در سه ماهگی نوزاد از 140 گرم افزایش وزن در هفته به 113 گرم افزایش خواهد رسید. اگرچه فرایند افزایش وزن کمی نماید می گردد اما در ماه های بعد به وزن او اضافه خواهد شد. در برخی موارد کاهش وزن نوزاد به دلیل روش شیردهی اشتباه است. مثلا بیشتر اوقات مادرها قسمت اول شیر خود را که خیلی آبکی است به کودک می دهند و قسمت غلیظ شیر را نمی دهند. یعنی شیردهی کمتر از 5 دقیقه طول می کشد و قسمت غلیظ شیر که حاوی چربی و پروتئین است به کودک داده نمی گردد. پس ضروری است که مادران برای وزن گیری نوزاد، حداقل در 6 ماه اول تولد روش شیردهی مناسب را آموزش ببیند.

4. چهار ماهگی

در سن چهارماهگی، نوزاد باید به طور ایده آل 140 گرم در هفته افزایش وزن داشته باشد. اگر نوزاد به وزن ایده آل نرسید و علائمی برای آغاز غذای یاریی را از خود نشان داد با توجه به تایید پزشک می توانید غذای یاریی به او بدهید. طبق سن آغاز غذای یاریی نوزاد خاتمه شش ماهگی است، اما اگر در خاتمه چهار ماهگی با وجود خوردن شیر کافی و مناسب افزایش وزن لازم را نداشت، می توان تغذیه یاریی نوزاد 4 ماهه را با مشورت پزشک متخصص آغاز کرد.

5. پنج ماهگی

در سن 5 تا 6 ماهگی، باید وزن نوزاد دو برابر شده باشد. در این زمان می توانید برای کنترل سلامت رشد کودک، او را نزد متخصص ببرید و در صورت وجود مشکل به وزن گیری او یاری کنید. در صورت کمبود وزن شیر مادر یا شیرخشک، فرنی و حریره بادام و البته انواع سبزیجات می تواند به وزن گیری او یاری کند. ضمناً از دادن پوره و انواع میوه جات مثل موز غافل نشوید.

بیشتر بدانید: به نوزاد 5 ماه چه غذای یاریی بدهیم؟

6. شش ماهگی

در 6 ماهگی، نوزاد به وزن گیری 85 تا 141 گرم در هفته می رسد. اگر هنوز غذای یاریی را آغاز ننموده اید، از هفته خاتمهی 6 ماهگی دادن غذای یاریی را بعد از تغذیه با شیرمادر در اولویت قرار دهید. بهترین برنامه تغذیه یاریی در شش ماهگی، استفاده از سبزیجات، میوه و بعد گوشت پوره شده است. در این مدت اگر کودک دچار اسهال و یا التهاب پوست شد نگران نشوید، از نشانه های حساسیت به غذاست.

7. هفت تا نه ماهگی

هفت تا نه ماهگی هر نوزاد معمولا 15 گرم در روز (105 گرم در هفته) وزن اضافه می نماید. اگر افزایش وزن او کمتر از این مقدار و یا بیشتر از 3 کیلو است، ضروری است با پزشک خود در این باره مشورت کنید. در این زمان باید برای وزن گیری بهتر، استفاده از حبوبات مثل نخود و لوبیا، به شکل خیس خورده باشد. عدس و ماش، هضم خیلی راحت تری دارند و اولین حبوباتی هستند که باید کودک از 8 تا 9 ماهگی آغاز به خوردن کند. تخم مرغ هم غذای بسیار مهمی است که از ماه هفتم و هشتم ضروری است که کم کم به غذای کودک اضافه گردد.

همچنین بخوانید: بهترین لیست غذای یاریی برای نوزاد 7 ماهه

8. ده و دوازده ماهگی

به طور طبیعی هر نوزادی در ده تا دوازده ماهگی، 10 گرم در روز (70 گرم در هفته) احتیاج به افزایش وزن دارد. اما اگر چناچه در کنار تغذیه با شیر مادر دچار کاهش وزن شد، احتیاج است که مادر پروتئین به رژیم غذایی کودک، بیافزاید. می تواند از پروتئین های دارای ارزش غذایی بالا مانند گوشت، سفیده تخم مرغ، لبنیات، غلات و حبوبات استفاده کند.

جدول وزن گیری نوزاد

برای درک بهتر درباره وزن گیری نوزاد نگاهی اجمالی به جدول زیر داشته باشید. این کار به شما یاری می نماید در صورت کاهش وزن نوزادتان تغذیه یاریی مناسب تری فراهم کنید.

حد متوسط افزایش وزن در دوران شیرخواری
سنمیزان افزایش
تولد تا سه ماهگی30 گرم در روز (200 گرم در هفته)
چهار تا شش ماهگی20 گرم در روز (140 گرم در هفته)
هفت تا نه ماهگی15 گرم در روز (105 گرم در هفته)
ده تا دوازده ماهگی10 گرم در روز (70 گرم در هفته)

استفاده از دارو و مکمل گیاهی برای وزن گیری نوزاد

باید بدانید مولتی ویتامین ها خواص مواد غذایی طبیعی را ندارند، بنابراین خیلی به آن ها اعتماد نکنید و خودسرانه به کودکتان مکمل ندهید؛ این مکمل ها اگر به صورت خودسرانه مصرف گردد حتما عوارضی به دنبال خواهند داشت. علاوه بر این، از شربت های اشتها آور برای نوزادان که این روزها به راحتی در عطاری ها قابل خریداری است، استفاده نکنید. این شربت ها به دلیل داشتن ترکیبات غیرمجازی چون کورتون عوارضی جبران ناپذیر برای کودک به وجود می آورند.

پس حتی داروهای گیاهی اشتها آور را نیز خودسرانه مصرف نکنید. معمولا کاهش وزن کودک ممکن است در اوایل یکسالگی به دلیل روش های اشتباه شیردهی و یا ناشی از یک بیماری باشد که تشخیص آن با پزشک است.

بهترین گیاهان اشتها آور برای نوزادن 6 ماه به بالا

  • زنجبیل: دادن چای زنجبیل به آن ها نیم ساعت قبل از غذا، اشتهایشان را کاملا باز می نماید. می توانید با یک شیشه شیر به کودک کمی چای زنجبیل بسیار رقیق بدهید. (تذکر: قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.)
  • ترب کوهی: یک قاشق مرباخوری از پوره ترب کوهی قبل از غذا به فرزندتان بدهید. این گیاه از خانواده شب بوهاست و اشتها را باز می نماید.
  • لیموترش: لیموترش اشتهای کودک را تحریک می نماید. پس حتما از لیموترش در غذای کودکتان (بچه ها 6 ماه تا دو سال) بهره ببرید.
  • آلوئه ورا: این میوه علاوه بر خاصیت فراوانی که دارد، باعث باز شدن اشتها می گردد. می توانید پوره این گیاه را به کودک از 6 ماهگی به بعد بدهید.
  • رزماری: رزماری هم اشتها آور است و هم ضد عفونت. از این گیاه در غذاهایتان بهره ببرید مثلا در پوره گوشت، مرغ و یا سیب زمینی. (تذکر: قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.)
  • آویشن: آویشن هم در برطرف برونشیت موثر است و هم اشتها را بیشتر می نماید. آویشن همچنین روی، پتاسیم و آهن هم دارد.

وزن گیزی وزن نوزاد با سرلاک و گین آپ

1. سرلاک

سرلاک از مکمل های غذایی بدون عوارض برای کودک محسوب می گردد و بر وزن گیری کودک به اندازه مواد غذایی موثر است؛ این ماده چون از آرد برنج و شیر تهیه شده است، بسیار بین بچه ها محبوب است، اما همانطور که پزشکان توصیه نموده اند، به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و افزودنی ها بهتر است از 8 ماهگی به بعد، به عنوان تغذیه یاریی به کودک داده گردد.

2.گین آپ

مکمل گین آپ نیز برای بچه های که دارای سوء تغذیه و کم وزنی هستند و بچه های که نمی توانند با مصرف غذاهای روزانه احتیاجهای بدن خود را دریافت نمایند استفاده می گردد. اما مصرف این مکمل تنها برای بچه ها بالای دو سال است.

کلام آخر

در انتهای مطلب، به منظور دریافت یک نتیجه گیری صحیح، ضروری است دوباره اشاره کنیم تغذیه خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک ضروری است، پس احتیاج است که وزن او همواره تحت نظر پزشک باشد تا در صورت استپ وزن، بتوانید احتیاجهای تغذیه ای کودکتان را تامین کنید.

در آخر توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله جدول وزن گیری نوزادان پسر و دختر برحسب قد و وزن نگاهی داشته باشید.

بی صبرانه منتظر خواندن نظرات، تجربیات و پیشنهادات شما در انتهای همین صفحه هستیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 575

به "وزن گیری نوزاد از بدو تولد تا 12 ماهگی چگونه باید باشد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "وزن گیری نوزاد از بدو تولد تا 12 ماهگی چگونه باید باشد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزن گیری نوزاد از بدو تولد تا 12 ماهگی چگونه باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید