نانوذرات تلفات جانی در اثر التهاب ریه را کاهش می دهد

به گزارش لنجان بلاگ، محققان طرحی ساختاری از نانوذرات را برای هدف قرار دادن گلبول های سفید مسئول التهاب ریه ایجاد کردند. این محصول می تواند التهاب هایی که موجب مرگ بیماران ریوی می شوند را تسکین دهد.

نانوذرات تلفات جانی در اثر التهاب ریه را کاهش می دهد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، همه گیری ویروس کرونا تأثیر مخرب التهاب حاد ریه (ALI) را افزایش داده است، که بخشی از سندرم تنفسی حاد (ARDS) بوده وعلت اصلی مرگ در بیماران کرونایی است.

یک راستا نو بالقوه برای تشخیص و درمان ARDS، مطالعه چگونگی متمایز شدن نوتروفیل ها است، گلبول های سفید خون که مسئول تشخیص و حذف ذرات مضر در بدن هستند. بر اساس تحقیقات نو دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، انباشته شدن پروتئین ها می تواند عامل این موضوع باشد. این یافته ها در Nature Nanotechnology منتشر شده است.

ALI و ARDS نارسایی تنفسی با عوارض و مرگ و میر بالا هستند. قبل از شیوع کرونا، سالانه 190000 مورد ابتلا به ARDS و 75000 مرگ و میر ناشی از آن در آمریکا وجود داشت که ARDS در اثر ذات الریه، سپسیس و تروما به وجود می آمد. با این حال، ویروس کرونا موارد ARDS را به میلیون ها نفر افزایش داده است.

هنگامی که ALI یا ARDS رخ می دهد، کیسه های هوایی ریه، نوتروفیل ها را به ریه ها جذب می نمایند تا میکروب های در حال گردش را از بین ببرند. این فرآیند باعث می گردد نوتروفیل ها ترکیباتی را آزاد نمایند که آسیب ریه را تشدید می نماید و به کیسه های هوا آسیب می رساند، بنابراین بیماران دچار سطح پایین اکسیژن خون می شوند. متأسفانه، با وجود شدت ALI/ARDS، هیچ داروی موثری برای کنترل آن وجود ندارد.

برای رسیدگی به ARDS و سایر مسائل پزشکی، محققان از نانوذرات برای متمرکز کردن دارو ها در اندام های آسیب دیده استفاده نموده اند. از چنین نانوذراتی برای ژن درمانی و ایمونوتراپی نیز استفاده می گردد.

محققان آنالیز کردند که چگونه نوتروفیل ها می توانند بین باکتری هایی که قرار است نابود شوند و سایر ترکیبات موجود در جریان خون، مانند ذرات کلسترول، تمایز قائل شوند. آن ها کتابخانه ای متشکل از 23 نانوذره مختلف مبتنی بر پروتئین را در موش با ALI آزمایش کردند که مجموعه ای از قوانین را نشان داد که جذب به وسیله نوتروفیل ها را پیش بینی می نماید.

نوتروفیل ها ذرات متقارن و سفت و سخت مانند ویروس ها را نمی گیرند، اما ذراتی را جذب می نمایند که انباشتگی پروتئین را موجب می گردد، که محققان آن را نانوذرات با پروتئین آگلوتینه شده (NAPs) می نامند.

جیکوب میرسون، سرپرست این تیم تحقیق، می گوید: ما می خواهیم از عملکرد موجود نوتروفیل ها، که مهاجمان را شناسایی و حذف می نماید، استفاده کنیم تا نحوه طراحی یک نانوذره اسب تروا را یاد بگیریم، نانوذره ای که نوتروفیل های بیش فعال را دریافت می نماید و درمانی برای کاهش ALI و ARDS ارائه می دهد. اما برای ساختن این سیستم انتقال اسب تروا، باید معین می شد که نوتروفیل ها چگونه ذرات خون را شناسایی می نمایند.

محققان معتقدند در حالی که توسعه روش های درمانی مناسب به وسیله نوتروفیل ها برای ALI/ARDS فاصله زیادی تا تجاری سازی دارد، اما این تحقیق گام مهمی در راستا درک شرایط و عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

جاکوب برنر گفت: گام بعدی ما این است که بفهمیم چگونه میکروب ها یا ویروس ها، که سفت و سخت و متقارن هستند، برای فرار از نوتروفیل ها تکامل یافته اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1339

به "نانوذرات تلفات جانی در اثر التهاب ریه را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات تلفات جانی در اثر التهاب ریه را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید