علل استفراغ خونی کدامند؟

به گزارش لنجان بلاگ، هماتمزیس اصطلاح پزشکی است که برای توصیف استفراغ خونی استفاده می گردد که این خون می تواند قرمز روشن، تیره، سیاه یا قهوه ای تیره باشد.

علل استفراغ خونی کدامند؟

استفراغ خونی در اثر خونریزی داخلی در دستگاه گوارش (GI) ایجاد می گردد و به عنوان یک بیماری جدی در نظر گرفته می گردد؛ شرایطی که احتیاج به مراقبت پزشکی دارد.

بسیاری از اختلالات سلامتی بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر می گذارند و می تواند منجر به استفراغ خونی گردد که دلایل آن عبارتند از:

1: ورم معده

گاستریت یک التهاب پوشش داخلی معده است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد گردد؛ از جمله:

-عفونتی مانند هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

-دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را اغلب مصرف کنید.

- سیگار کشیدن

-استرس طولانی مدت

-غذا های چرب، شیرین یا تند بخورید.

-مصرف بیش از حد الکل

-رفلاکس صفراوی

وضعیتی که زمانی رخ می دهد که صفرا از روده کوچک به معده می ریزد و باعث آسیب به آن می گردد.

2: زخم معده

زخم معده که یک زخم باز است که در پوشش داخلی معده ظاهر می گردد. این زخم معمولاً به علت عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا استفاده بیش از حد از NSAID ها ایجاد می گردد.

3: بیماری ریفلاکس معده (GERD)

GERD نوعی بیماری ریفلاکس است که به علت جریان ضعیف اسید ایجاد می گردد. معده حاوی اسید هایی است که به تجزیه غذا یاری می نمایند؛ اما وقتی این اسید به سمت عقب به مری (لوله غذایی که دهان و معده را به هم متصل می نماید) جریان می یابد، می تواند باعث تحریک مری گردد.

این عارضه اغلب با کاهش فشار در اسفنکتر تحتانی مری که ناحیه ای در پایین مری است که برای باز و بسته شدن در صورت لزوم در هنگام خوردن یا آشامیدن طراحی شده، همراه است.

سایر شرایط مرتبط با GERD عبارتند از:

-فتق هیاتال (بخشی از معده که به وسیله دیافراگم به داخل قفسه سینه بیرون زده است)

-دیسفیلتراسیون مری (تخلیه غیر طبیعی مری)

-تاخیر در تخلیه معده (معده)

4: بیماری کبدی مرتبط با الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند به مرور زمان منجر به آسیب کبد و بیماری گردد. هدف کبد یاری به فیلتر کردن و پردازش الکل است؛ اما اگر اندازه الکل در سیستم یک فرد برای کبد بیش از حد باشد، اندام آسیب دیده است. شدیدترین مورد بیماری کبدی مرتبط با الکل، سیروز است که با استفراغ خون ارتباط دارد.

5: سرطان مری

در مراحل اولیه این سرطان، افراد اغلب هیچ علامتی را تجربه نمی نمایند. با پیشرفت بیماری، فرد ممکن است علائم دیگری از جمله استفراغ خون به علت خونریزی در دستگاه گوارش را تجربه کند.

6: سرطان معده

مانند سرطان مری، علائم سرطان معده ممکن است بلافاصله ظاهر نشوند. با این حال، با توسعه و بدتر شدن آن در طول زمان، افراد ممکن است علائم بسیاری از جمله استفراغ خون را تجربه نمایند.

آیا باید نگران خون در استفراغ بود؟

هر گونه خون در استفراغ نشانه آن است که چیزی در بدن شما درست نیست. به همین علت، شما باید همواره آن را به وسیله یک پزشک آنالیز کنید. اگرچه ممکن است همواره تهدید نماینده زندگی نباشد، اما هر خونریزی داخلی که در استفراغ تشخیص داده گردد، باید جدی گرفته گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1620

به "علل استفراغ خونی کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل استفراغ خونی کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید