عراقچی: هیچ یک از اعضای برجام آمریکا را عضو برجام نمی داند، همه اعضا برای حفظ برجام متفق القول هستند، هیچ اعتمادی به اینستکس و اروپایی ها نداریم

به گزارش لنجان بلاگ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار داشت که اعضای برجام در این نشست تأکید نموده اند که آمریکا را عضوی از برجام نمی دانند و با اقدامات این کشور برای تضعیف برجام مخالفت خواهند کرد.

عراقچی: هیچ یک از اعضای برجام آمریکا را عضو برجام نمی داند، همه اعضا برای حفظ برجام متفق القول هستند، هیچ اعتمادی به اینستکس و اروپایی ها نداریم

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه پس از حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام و ملاقات با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، در تبادل نظر با خبرنگاران اعلام نمود که کشورهای عضو برجام در نشست امروز قاطعانه با تصمیم آمریکا برای فعال سازی مکانیسم بازگشت اتوماتیک تحریم ها علیه ایران مخالفت نموده اند.

سید عباس عراقچی در این خصوص گفت: کشورهای عضو برجام و همچنین اکثریت اعضای شورای امنیت هم در هنگامی که آمریکا قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را ارائه کرد و هم در زمانی که کوشش کرد این مکانیسم [بازگشت اتوماتیک تحریم ها علیه ایران] را فعال کند، یکصدا با این اقدامات آمریکا مخالفت کردند.

وی اضافه نمود: طبیعتاً در نشست امروز اعضای برجام نیز این موضوع مهم ترین محور بحث بود و همه اعضای برجام بار دیگر تأکید کردند که آمریکا را یک کشور عضو و مشارکت نماینده در برجام نمی شناسند و حق استفاده از سازوکارهای درون برجام یا قطعنامه 2231 که با برجام مرتبط است را برای آمریکا قائل نیستند. آنها تقاضای آمریکا برای به اصطلاح آغاز این مکانیسم را بلااثر می دانند و معتقدند که این تقاضا نمی تواند مؤثر واقع گردد و پیش برود.

عراقچی در ادامه توضیح داد: این موضع یکپارچه پیغام مهمی بود که اعضای برجام به جهانیان دادند تا همه بدانند که موضع کشورهای عضو برجام چیست. این موضع البته موضع اکثریت قاطع جامعه بین الملل و اعضای شورای امنیت نیز هست.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اضافه نمود: همه اعضا متفق القول هستند که برجام یک دستاورد عظیم دیپلماسی است و باید حفظ گردد و همه اعضا بار دیگر اراده خود برای حفظ برجام را اعلام نمودند. اعضای برجام خواستار اجرای کامل برجام بودند. طبیعتاً ما هم خواستار آن هستیم که آنها به تعهدات خود در مورد برطرف کامل تحریم ها عمل نمایند و هم آنها در مورد اقدام ایران در کاهش تعهدات هسته ای خود نکاتی مد نظر دارند. اختلاف نظر در برجام همچنان ادامه دارد ولی در نشست امروز تصمیم بر آن شد که فعلاً به اختلافات نپردازیم و روی حفظ برجام در نیویورک [سازمان ملل] تمرکز کنیم.

عراقچی در ادامه صحبت هایش اعلام کرد که همه اعضای برجام و همچنین قاطبه اعضای جامعه بین الملل با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا مخالفند و از سیاست های آمریکا برای تضعیف سازمان های بین المللی و چندجانبه گرایی در روابط بین الملل شاکی هستند.

وی اضافه نمود: در قضیه برجام نیز آمریکا می خواهد به عنوان یک کشور خارج از برجام اراده خود را به کشورهای عضو برجام تحمیل کند که اعضای برجام با مواضع یکپارچه مخالفت خود را با آمریکا ابراز کردند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تقویت سازوکار اقتصادی موسوم به اینستکس یکی دیگر از موارد مورد بحث در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام بوده است، گفت: اروپایی ها این سازوکار را ایجاد کردند تا بتواند به نوعی با تحریم های آمریکا مقابله کند و تجارت ایران و اروپا را برقرار نگاه دارد. اکنون دو سال از مطرح شدن ایده اینستکس می گذرد، اولین تبادل اقتصادی آن اجرا شده و چند تبادل اقتصادی دیگر در دستور کار است، اما واقعیت این است که تأثیر این سازوکار اقتصادی بسیار کمتر از انتظارات ما بوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: خود اروپایی ها هم این را قبول دارند و برای اینکه تأثیرگذاری اینستکس را بیشتر نمایند، دارند روی چند ایده کار می نمایند که یکی از آنها باز کردن اینستکس به روی چین و روسیه است تا این دو کشور هم بتوانند تبادلات خود با ایران را به وسیله اینستکس انجام دهند. یک ایده دیگر این است که تعداد سهامداران اینستکس را افزایش دهند، موانع اداری فعلی را برطرف نمایند و در صورت امکان منابع اقتصادی جدیدی برای اینستکس تأمین نمایند. ما اصرار داریم که این تأمین منابع جدید انجام گردد تا اینستکس بتواند نقش مؤثری ایفا نماید.

وی در عین حال توضیح داد: البته ما هیچ حسابی روی اینستکس باز ننموده ایم و هیچ اتکا و اعتمادی به اروپایی ها و اینستکس نداریم. سیستم تجاری و بازرگانی کشور دارد کار خود را به روش هایی که بلد هستند و می دانند، انجام می دهند. اگر بتوانیم از جهت اینستکس هم کمی به تجارت کشور بکنیم، این کار را انجام خواهیم داد ولی هیچ اتکا و اعتمادی به این سیستم نیست.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 560

به "عراقچی: هیچ یک از اعضای برجام آمریکا را عضو برجام نمی داند، همه اعضا برای حفظ برجام متفق القول هستند، هیچ اعتمادی به اینستکس و اروپایی ها نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: هیچ یک از اعضای برجام آمریکا را عضو برجام نمی داند، همه اعضا برای حفظ برجام متفق القول هستند، هیچ اعتمادی به اینستکس و اروپایی ها نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید