صنایع دستی کرمان زبانزد و پر استفاده است

به گزارش لنجان بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، صنایع دستی کرمان زبانزد و پر استفاده است.

صنایع دستی کرمان زبانزد و پر استفاده است

مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان می گویند طی چند سال اخیر بر روی آموزش های حوزه صنایع دستی که هم به منطقه ها گسترده تری بسط پیدا کند و هم از همه ظرفیت ها برای پیاده سازی آن یاری بگیرند تمرکز ویژه ای داشته اند و این بخش طی سال گذشته نیز رشد 20 درصدی را تجربه نموده است.

در این مسیر گویا برون سپاری حلقه های آموزش تجربه پیروزی قلمداد شده و آنطور که گفته می گردد امیدها برای توسعه اشتغال در این رهگذر نمایان تر از همیشه بوده است.

همیشه مقوله خرید صنایع دستی در داخل کشور بواسطه قیمت ها و قدرت توان ایرانیان طی سالهای اخیر و بسته به شرایط مالی جامعه محل دغدغه بوده است؛ اما صرف نظر از اینکه با سیاست گذاری برای افزایش فراوریات با تنوع بالای صنایع دستی بخش مهمی از این مشکل حل می گردد نکته مهم دیگری وجود دارد و آن هم صادرات است که فعالان صادر نماینده صنایع دستی کرمان از تجربیات بسیار پیروز آن روایت می نمایند.

لذا سرمایه گذاری بر روی آموزش در بخش صنایع دستی برای فراوری آثار با کیفیت و برند در سطح جهانی می تواند ضمن توسعه اشتغال با عایدی مناسب برای فعالان این عرصه، به ارزآوری کشور نیز یاری کند.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: در سال 1401 تعداد هفت هزار و 655 نفر آموزش های صنایع دستی را در این استان فرا گرفته اند که این آمار در سال 1400 بالغ بر 6 هزار نفر بود و رشد بیش از 20 درصدی را نشان می دهد.

کاظم حسین زاده اضافه نمود: طی پنج سال گذشته سالانه آموزشهای حوزه صنایع دستی رشد 10 تا 15 درصدی را تجربه نموده و جز اولویتهای اصلی میراث فرهنگی واقع شده است.

وی با اشاره به برون سپاری آموزش هنرمندان صنایع دستی گفت: سعی کردیم آموزشهای مهارتی صنایع دستی به وسیله اساتید باتجربه و خبره که مورد تایید معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی باشند، به وسیله برون سپاری انجام گردد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید نمود: اساتید این حوزه در راستای حمایت از فراوری، رونق چرخه مالی و بعلاوه ترویج هنر صنایع دستی آموزش های خود را با تخفیف به هنرجویان و متقاضیان ارائه می نمایند.

وی اعلام کرد: آموزش های صنایع دستی بر اساس شاخص هر منطقه انجام می گردد، به طور مثال در شهرستان قلعه گنج صنایع دستی مانند سوزن دوزی، گلابتون دوزی و حصیر بافی یا در شهرستان رفسنجان قلم زنی روی مس و پته و در شهرستان سیرجان گلیم بافی را آموزش داده ایم.

حسین زاده تاکید نمود: گلیم بافی، پته دوزی، منبت و معرق روی چوب، سوزن دوزی، قلم زنی روی مس، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، حصیر بافی، گلابتون دوزی از شاخص ترین صنایع دستی محسوب می شوند که در استان کرمان آموزش داده شده اند.

وی گفت: آموزش های صنایع دستی در تمام نقاط استان کرمان شامل منطقه ها پیشرفته و محروم به صورت یکسان اجرا می گردد که با هزینه نسبتا اندک اشتغالزایی بسیار خوبی ایجاد می نماید.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: برای تقویت چرخه مالی فروش صنایع دستی سعی کردیم بستری را فراهم کنیم تا هنرمندان صنایع دستی در سطح ملی به برندسازی و تجاری سازی محصولات خود بپردازند که از این طریق به فروش صنایع دستی یاری گردد.

وی با اشاره به لزوم کیفیت بخشی محصولات صنایع دستی گفت: اگرچه بعضی فراوریات بی کیفیت در بازار مشاهده می گردد، اما باید توجه کنیم که مشتریان صنایع دستی در پی اجناس و کالاهای با کیفیت بالا هستند و همین موجب می گردد تا فراوریات با کیفیت مشتری بیشتری در بازار داشته باشند.

حسین زاده توضیح داد: البته رقابت در بازار صنایع دستی بسیار شدید است و فراوری نمایندگانی که محصولات با کیفیت و قیمت مناسب فراوری نمایند، در فروش کالای خود پیروز تر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 4 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1402 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1600

به "صنایع دستی کرمان زبانزد و پر استفاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی کرمان زبانزد و پر استفاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید