آنچه بین پروازها در یک فرودگاه اتفاق می افتد
به گزارش لنجان بلاگ، از زمانی که یک هواپیما به زمین می نشیند تا زمانی که باید دوباره با مسافرانی تازه به هوا برخیزد، شاید تنها یک ساعت فاصله باشد؛ اما در همین بازه کم، کارهای بسیاری باید انجام شوند.
زمان بین پروازها از اهمیت فراوانی برای شرکت های هواپیمایی برخوردار است. هرچه خدمه زمینی فرودگاه و خدمه پرواز زمان بیشتری را اطراف هواپیما صرف نمایند و مشغول آماده سازی آن برای پرواز بعدی اش باشند، مسافران بیشتر عصبانی می شوند. لازم به گفتن نیست که شرکت های هواپیمایی حاشیه سود بسیار کمی دارند و به همین علت است که کوچک ترین هزینه یا ثانیه به ثانیه زمانی که صرفه جویی می نمایند، آن ها را یک گام بزرگ به سمت موفقیت کلی نزدیک می نماید.
واقعا زمانی که مسافران از هواپیما پیاده می شوند، آنجا چه اتفاقی می افتد؟ زمانی که هواپیمایی از باند خارج می گردد، عقربه ساعت شروع به حرکت می نماید و هر شرکت هواپیمایی فرایند خود را برای انجام کارها دارد. کارهای فراوانی وجود دارد که باید در این بازه زمانی کوتاه انجام گردد. نظافت، تهیه غذا و بازرسی های امنیتی از آن جمله هستند. شرکت هواپیمایی SAS اسکاندیناوی (SAS Scandinavian Airlines) در فرودگاه آرلاندای (Stockholm Arlanda Airport) استکهلم در سوئد مستقر است و این شرکت را می توان نمونه ای عالی از چگونگی رسیدگی به هواپیماها در حداقل زمان ممکن و در عین حال، عمل به شیوه ای پایدار، دانست.
در ادامه متن، ورود و خروج یک هواپیمای SAS به صورت لحظه به لحظه توصیف شده است تا چگونگی انجام فرایند چرخش هواپیماها، درست مانند یک روش علمی، توضیح داده گردد.
توضیح دقیقه به دقیقه
9 صبح: پرواز SK 1416 از کپنهاگ در استکهلم به زمین نشست و به سمت دروازه ای منتقل شد که آنجا به سرعت برای پرواز بعدی خود، یعنی SK 535 به دوبلین، آماده گردد. این هواپیما با چند دقیقه تاخیر فرود آمده است و چند دقیقه طلایی برای آماده شدن برای پرواز بعدی را از دست داده است؛ اما، کارکنان فرودگاه به جوانب مثبت کار می اندیشند و زمان از دست رفته را جبران می نمایند. آن ها به تازگی از جلسه ای بیرون آمده اند که مربوط به فرودآمدن های با تاخیر یا زودهنگام هواپیماها بود و به طور خلاصه، نکاتی درباره مسائل احتمالی به آن ها گوشزد شده بود.
9:01 صبح: با انتقال هواپیما به سمت دروازه، خلبان یک موتور را خاموش می نماید تا از مصرف سوخت بکاهد و انتشار دی اکسیدکربن را متوقف کند؛ اما این کار باعث کندشدن هواپیما نمی گردد.
9:03 صبح: پس از پارک کامل هواپیما و به محض آنکه هواپیما در برق زمینی وصل شد، موتور دوم نیز خاموش می گردد. مجموعه ای از کارهای از پیش طراحی شده به صورت هماهنگ اجرا می گردد. نظافت نمایندگان وارد هواپیما می شوند؛ تهیه نمایندگان غذا زباله ها را تخلیه می نماید و مواد تازه را جایگزین آن ها می نمایند، مخازن سرویس های بهداشتی تخلیه و با آب پر می شوند. محموله های پستی به همراه بارها و چمدان های مسافران بارگذاری می شوند. چمدان ها دسته بندی می شوند و آن هایی که مربوط به پروازهای اتصالی هستند از دیگران جدا می شوند.
9:18 صبح: هواپیمای ایرباس A320neo با گنجایش 174 مسافر یکی از هواپیماهای جدیدی است که به این شرکت هواپیمایی افزوده شده است و به خاطر طراحی سازگار با محیط زیست آن معروف است. این هواپیما، از سوخت کمتری در مقایسه با هواپیماهای دیگر در همان قد و قامت استفاده می نماید. این به آن معنا است که پرواز بعدی دوبلین احتیاج به زمان کمتری برای سوخت گیری مجدد دارد. بعلاوه، پرواز سریع تر احتیاج به سوخت بیشتری دارد. به همین علت است که گاهی وقت ها، اگر زمان کافی برای رسیدن سر وقت به مقصد وجود داشته باشد، شرکت های هواپیمایی از سرعت پروازهای خود می کاهند.
9:20 صبح: بین هر پرواز و در حین بازرسی تجهیزات کترینگ و امنیتی به وسیله خدمه کابین، کارکنان پرواز دوری در اطراف می زنند تا بر هرگونه مسئله احتمالی نظارت نمایند. همان خلبان ها و مهمانداران پرواز بعدی را انجام خواهند داد (این کار باعث صرفه جویی در وقت می گردد). هم زمان با تیک تاک ساعت و با نزدیک شدن به ثانیه های پرواز، سرپرست گروه عملیاتی زمینی فرودگاه از کارکنانش می خواهد که بر سرعت خود بیفزایند.
9:22 صبح: داخل پایانه، کارکنان مشغول انجام آخرین فراخوانی های مسافران برای سوارشدن هستند. در حقیقت، آن ها برای صرفه جویی در زمان، اعلام پرواز و سوار کردن مسافران به پل اتصال به هواپیما را زودتر شروع می نمایند. مسافران منتظر می مانند تا پس از آنکه بازرسی های هواپیما تکمیل شد، سوار آن بشوند. هیچ زمان تاخیری وجود ندارد و در نهایت، به مسافران علامت داده می گردد تا وارد هواپیما شوند.
9:31 صبح: خدمه زمینی فرودگاه منتظر یک مسافر اتصالی هستند و اگر او به موقع نرسد، وسایل او را باید به دلایل امنیتی از هواپیما خارج کرد. به خاطر زمان بر بودن این کار، باید به سرعت تصمیم گرفت. در غیر این صورت، کوچک ترین تاخیر در عمل بر پروازهای دیگر تاثیر منفی خواهد گذاشت. در همین حین، یک یدک کش به چرخ های جلوی هواپیما متصل می گردد تا برای هل دادن آن آماده باشد.
9:33 صبح: برای تصمیم گیری درباره بیرون آوردن بارهای مسافری که دیر نموده است، زمان زیادی وجود ندارد. خوشبختانه، او از راه می رسد و درهای مسافران و بارهای هواپیما بسته می گردد.
9:35 صبح: خلبانان برای دریافت اجازه بلند شدن با برج کنترل تماس می گیرند. یدک کش شروع به هل دادن هواپیما می نماید. خلبانان موتورها را روشن می نمایند و به سمت باند حرکت می نمایند تا به موقع از روی زمین بعضیزند. کل فرایند تخلیه بار، بارگیری مجدد، سوخت گیری و سرویس هواپیما نیم ساعت طول می کشد.
فرایندهای زمینی فرودگاه در بین دو پرواز چه تاثیری بر اقدامات پایداری محیط زیست دارد؟
مطالعات نشان می دهد که نشت سوخت طی فرایندهای زمینی فرودگاه، اعم از تخلیه بار و بارگیری مجدد، نظافت، سوخت گیری و سرویس هواپیما، کاهش می یابد؛ بنابراین، هر پرواز یک قدم به پایداری محیط زیستی نزدیک تر می گردد. به عنوان مثال، هرچه موتور سریع تر خاموش بگردد و هواپیما به برق زمین وصل گردد، گازهای گلخانه ای کمتری منتشر خواهند شد.
SAS اطمینان حاصل می نماید که یک نفر برای تاکسی فوری هواپیما آماده است؛ بنابراین همان لحظه که هواپیما توقف می نماید به برق زمین متصل می گردد. کامیون های غذا نیز بی تاثیر نیستند؛ چراکه هرآنچه آن ها به داخل هواپیما منتقل می نمایند، به وزن هواپیما می افزاید و وزن بیشتر به معنی مصرف سوخت بیشتر است. بعلاوه، این کار احتیاج به زمان نیز دارد. در نتیجه، این هواپیمایی برای بعضی از مسیرهای خود در خارج از قاره اروپا، تصمیماتی غیرمرسوم گرفته است.
SAS هم مانند خیلی از شرکت های هواپیمایی دیگر غذا و نوشیدنی را به مسافران کلاس مالی خود می فروشد؛ اما استفاده از این امکانات برای مسافران کلاس مالی ویژه (SAS Plus) رایگان است. این شرکت هواپیمایی اکنون مشغول انجام پژوهش هایی روی این موضوع است که چگونه می تواند انتخاب غذاها به وسیله مسافران را برای هر پرواز به صورت آنلاین انجام بدهد. این کار باعث کاهش ضایعات غذا، کاهش زمان انجام عملیات های فرودگاهی، کاهش وزن هواپیما و در نتیجه، کاهش صرفه جویی در مصرف سوخت می گردد.
رستوران های نیو نوردیک (The New Nordic) که منوی غذایی هواپیمایی SAS را آماده می نماید، روش بسته بندی موادغذایی خود را تغییر داده است و آن ها را اکنون به صورت مکعب هایی زیبا بسته بندی می نماید تا فضای کمتری در چرخ های دستی اشغال نمایند و بارگیری آن ها در هواپیما نیز آسان تر و سریع تر انجام بگردد. حتی جعبه های غذا هم از مواد سازگار با محیط زیست تهیه می شوند و خدمه کابین نیز در جهت تفکیک زباله ها و جداسازی اقلام قابل بازیافت کوشش می نمایند. به این صورت، آن ها را می توان به نحوی موثرتر تخلیه و فرآوری کرد.
طبق گفته های گوستاف اوهلم، سرپرست تجاری SAS در بخش محصولات و خدمات پروازی، این شرکت هواپیمایی اقدام به اتخاذ سیاست توقف، کاهش و جایگزینی نموده است تا هر موردی را که می تواند به کاهش وزن، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یاری کند، پیدا نمایند و به فرایند آماده سازی هواپیما برای پرواز سرعت ببخشند. این موارد می توانند شامل اقلامی مانند روزنامه ها و مجلات هم باشند که دیگر در هواپیما نگه داری نمی شوند؛ چراکه این گونه نشریات را باید در هر توقف تعویض کرد و این به پیچیدگی کارها می افزاید. اکنون، مسافران با دانلود روزنامه ها و مجلات از اپلیکیشن SAS، از حق انتخاب گسترده تری برخوردار شده اند.
فروش معاف از حق گمرک نیز لغو شده است؛ چراکه چرخ های دستی مخصوص حمل بارهای مسافران پر شده بود از محصولاتی که تقریبا دشمن محیط زیست به شمار می آمدند. هواپیما، بدون اینکه مجبور به انبار کردن این محصولات (و انجام کارهای اداری برای تایید فروش و ثبت صحیح مبالغ پرداخت شده) باشد، اکنون می تواند سریع تر برای پرواز بعدی آماده گردد. البته، نکته قابل توجه آن است که بیشتر مردم در هر صورت در فروشگاه های فرودگاه خرید می نمایند. ایده های کوچک و ساده ای مانند آنچه در بالا گفته شد، می توانند تفاوت های بزرگی برای یک شرکت هواپیمایی و حتی از آن مهم تر، برای محیط زیست بیافرینند.
همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست وجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.
منبع: کجارو / cntraveler.com