روزگار ناخوش اپل در بزرگترین بازار مصرف دنیا، آنالیز شرکت های پرفروش موبایل در چین
به گزارش لنجان بلاگ، اپل روزگار خوشی درچین ندارد.در این کشورمهم ترین محصول درآمدزای آن یعنی آیفون با رقابت سختی ازجانب شرکت های فناوری داخلی روبه رواست.میزان فروش کل اپل درچین طی سه ماهه دوم امسال درمقایسه همین بازه زمانی از سال گذشته با 33 درصدکاهش روبه روشده است.
با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.
به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، یکی از دلایل این کاهش، رشد تولیدنمایندگان داخلی چینی مانند هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی است. براساس تحقیقات موسسه IDC این چهار برند در کنار یکدیگر56 درصد بازار چین را به خود اختصاص داده اند. محبوبیت آنها سبب شده در رده بندی این شرکت از بزرگترین فروشنده تلفن همراه به پنجمین فروشنده بزرگ نزول کند و تنها 8 درصد بازار را به خود اختصاص دهد. در این میان شرکت نوپای Gionee نیز تلفن های موبایلی با قیمت کمتر از 100دلار به بازار عرضه می نماید و موسسه Strategy Analytics معتقد است که این شرکت خیلی زود به رقیب بزرگی برای چین تبدیل می گردد.
یک آنالیز کلی نشان می دهد که موفقیت اپل در بازارهای مختلف دلیل اصلی بروز چنین چالشی در چین است. تقلیدهای مکرری از طراحی آیفون صورت گرفته و به این ترتیب این دستگاه سخت تر می تواند در بازار عرض اندام کند. از سوی دیگر غول فناوری دنیا باید با استراتژی بازاریابی رقبای محلی و شناخت سلیقه مخاطبان رقابت کند.
تیم کوک، مدیرعامل ارشد اپل در آخرین نشست خبری مربوط به درآمد این شرکت از کاهش عایدی در چین اطلاع داد و آن را مرتبط به رکود مالی در این کشور دانست. به هرحال آنچه در زیر می خوانید مشخصات و شیوه فعالیت تعدادی از رقبای چینی اپل است.
اوپو
این شرکت پس از معرفی نخستین دستگاه موبایل خود در سال 2011میلادی فعالیت هایش را گسترش داد و به دومین فروشنده بزرگ تلفن همراه در چین و چهارمین فروشنده بزرگ دنیا تبدیل شد. موبایل های شکیل آن مانند Selfie Expert و R9 بسیار شبیه آیفون 6S Plus هستند. در این تلفن های همراه روی شارژ سریع تمرکز شده است. به طوری که برای دو ساعت صحبت کردن با تلفن فقط احتیاج است دستگاه 5 دقیقه شارژ گردد. بهبود ویژگی های دوربین سلفی و پایین بودن قیمت در مقایسه با دستگاه های مشابه از دلایل محبوبیت این برند به شمار می فرایند.
در حال حاضر oppo R9 پرچمدار این برند است؛ موفقیت این تلفن همراه به دلیل ارایه آن در اندازه کوچک و متوسط است. از سوی دیگر برای تبلیغ این تلفن به طور مرتب از افراد مشهور و هنرپیشگان استفاده می گردد.
این شرکت برای رشد باید تعداد بیشتری از مشتریان اپل و سامسونگ را در شهرهای بزرگ از آن خود کند. نیکل پنگ، مدیر بخش چین در موسسه فناوری Canalys می گوید: میدان بعدی مبارزه برای اوپو همین جاست.
اما چنین مسیری هموار نخواهد بود. اپل در مقایسه با برندهای دیگر عملکرد بسیار بهتری دارد. حدود 4 درصد مشتریان کنونی حتی با وجود آن که مجبورند تلفن های خود را ارتقا دهند، باز هم آن را ترجیح می دهند.
ویوو
اوپو و ویوو رقبای اصلی یکدیگر هستند هر دو این شرکت ها توسط غول الکترونیکی چینی یعنی
BBK Electronics خلق شده اند. شاید به همین دلیل است که مشابهت های زیادی در روش های بازاریابی هر دو آنها وجود دارد.
ویوو هم برای تبلیغ محصولات خود از افراد مشهور استفاده می نماید و هم حضور قدرتمندی در شهرهای کوچکتر دارد. فروشگاه های آن نیز طوری طراحی شده اند تا مشتری هنگام استفاده از دستگاه های جدید احساس راحتی بیشتری کند.
IDC در گزارشی می نویسد: این برای مشتریانی که در شهرهای کوچک زندگی می نمایند، یک گزینه بسیار مطلوب است؛ چون آنها می توانند خیلی راحت با دسترسی به خدمات پس از فروش به فروشگاه های فیزیکی بفرایند.
فروشگاه های ویوو
همزمان با شدیدتر شدن رقابت برای دستیابی به سهمی از بازار تلفن همراه چین، اوپو و ویوو نیز با یکدگیر رقابت تنگاتنگی را شروع نموده اند. ویوو که محصولات جدیدتری مانند V3 و V3 Max دارد، در حال حاضر سومین فروشنده بزرگ تلفن هوشمند در چین است؛ البته میزان سهم آن در بازار از اوپو کمتر است.
هواوی
با فاصله ای بسیار زیاد هواوی شناخته شده ترین برند چین است و بیشترین سهم از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در بستر دنیای نیز این شرکت پس از سامسونگ و اپل در رده سوم قرار گرفته است. این شرکت به تازگی خط جدیدی از تلفن های همراه Honor را در چین و آمریکا ارایه نموده است. 8 Honor مشتریانی را هدف گرفته که خواستار موبایلی با صفحه نمایش بسیار بزرگ با قیمتی متوسط هستند.
سری Honor از هواوی
این شرکت امیدوار است تا با 8 Honor مشتریان آمریکایی را به خود جلب کند. در چین نیز هواوی دستگاه های خود را با توجه به ویژگی های خاصشان تبلیغ می نماید. به عنوان مثال در Huawei P9 نکته مهم دو دوربین آن است. هواوی هم مانند رقبایش در این اواخر افراد مشهور را برای تبلیغ کالاهای خود به کار گرفته است؛ اما شیاهوان تای، تحلیلگر IDC درباره این استراتژی تردید دارد. او می نویسد: استخدام افراد مشهور ممکن است در کوتاه مدت تعداد مشتریان را بیفزاید، اما این خود به تنهایی برای گسترش تعداد مشتریان کافی نیست.
شیائومی
این برند هم درست مانند اپل (که بیشتر اوقات با اپل هم مقایسه می گردد) طی سال گذشته شاهد کاهش فروش محصولات خود بوده است. طبق گزارشIDC این شرکت اکنون کمتر از 10 درصد سهم بازار چین را در اختیار دارد که نسبت به 16 درصد سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. به هرحال شیائومی با فروش آنلاین خود به مشتریان در چین سروصدای زیادی به پا کرد. این شرکت با استفاده از این روش و ارایه اخبار تمام انبارهای خود را خالی کرد و به این ترتیب تصور محبوبیت خود را بیش از پیش اضافه نمود؛ اما رقبا به سرعت این روش را اجرا کردند و دیگر شیائومی انحصار فروش آنلاین را نداشت. او می گوید: به نظر می رسد تب و تاب برای خرید گوشی های شیائومی در بازار فروکش نموده است. محصول ارزانقیمت Redmi بیشتر محموله های آن را تشکیل می دهد. برای مبارزه با این کاهش فروش، شیائومی هم به تقلید از رقبای خود افراد مشهور را دعوت نموده تا کالاهایش را تبلیغ نمایند و فروشگاه های خرده فروشی جالبی تأسیس نموده است.
سخنگوی رسمی این شرکت معتقد است که عملکرد فروش آن قابل قبول است؛ اما به هر حال گزارش موسسه Strategy Analytics نیز شیائومی را چهارمین فروشنده بزرگ بازار می داند که خود نشان دهنده کاهش فروش محصولات آن است.
منبع: شهفرایند
بازگشت به سایر رسانه ها
منبع: تسنیم