صندلی نشر کشور نسبت به گذشته خوب است

به گزارش لنجان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران؛ نشست بالندگی صنعت نشر در دهه پنجم انقلاب اسلامی از سلسله نشست های تخصصی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور مصطفی اکبری (تحلیل گر اقتصاد نشر، ویراستار، منتقد ادبی و ناشر) و محمدعلی مرادیان (معاون تشکیلات مجمع ناشران انقلاب اسلامی) برگزار گردید.

صندلی نشر کشور نسبت به گذشته خوب است

افزایش قدرت جست وجو مخاطبان در نمایشگاه مجازی کتاب

مصطفی اکبری با اشاره به مزیت های نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: نمایشگاه مجازی در کنار همه معایب، مزیت هایی نیز دارد و آن افزایش قدرت جست وجوی مخاطبان است. اگر فردی در گذشته، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قصد داشت یک اثر را با ترجمه و قیمت های مختلف بیابد باید به غرفه های ناشران سر می زد که این امر مستلزم هزینه، زمان و خستگی بود؛ اما در حال حاضر با سامانه ای که طراحی شده است به راحتی می تواند اثر مورد نظر خود را جست وجو نموده و با صرف کمترین وقت و هزینه، بدون خستگی، کتاب مورد نظر خود را دریافت کند. درواقع نمایشگاه مجازی کتاب قدرت تسهیل گری ایجاد نموده است.

وی در ادامه اشاره نمود: همچنین زمینه برای ناشران فراهم شده تا به فروش الکترونیک آثار خود و صوتی کردن کتاب ها فکر نموده و سامانه ها و سایت های خود را برای دسترسی مخاطب تقویت نمایند. نمایشگاه مجازی کتاب نقطه اصلی آن مسئله است که حداکثر آن چه در کشور قرار بود در حوزه کتاب رخ دهد در این نمایشگاه وجود دارد. به نظر من نمایشگاه مجازی کتاب رویکرد مثبتی بوده و برخی از مردم به خریدهای این چنینی عادت می نمایند.

نمایشگاه مجازی، یاری به عرضه کتاب

در ادامه نشست، محمدعلی مرادیان ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این نمایشگاه گفت: کرونا با همه مصائب و سختی هایی که داشت و همه جامعه را درگیر کرد حسن هایی نیز داشت؛ درواقع سبب شد با اتکاء صنایع مختلف به بسترهای مجازی، امکان دسترسی را برای مردم راحت تر نموده و هزینه ها را کاهش داد؛ اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران جایگزین خسارت هایی که صنف نشر در این دو سال دیده، نیست.

وی نمایشگاه مجازی کتاب تهران را یاریی برای نزدیک شدن به عدالت ویترینی دانست و عنوان نمود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان متولی نشر کشور با هم افزایی با صنوف مختلف نشر برای جلوگیری از ضررهای این مدت، فکری کند. درواقع پلتفرم مجازی امکانی در کنار سایر امکان هاست و جایگزین نمایشگاه کتاب تهران و حتی جایگزین فروشگاه کتاب نیز نیست، در دنیا هم چنین نبود؛ تنها به عرضه کتاب یاری نموده است.

نمایشگاه مجازی کتاب سبب افزایش قدرت مقایسه می گردد

اکبری درباره نبود حضور برخی ناشران به دلیل نداشتن شرایط مناسب برای شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: فرید زکریا کتابی درباره کرونا نوشته است و در آن اشاره می نماید طبیعت بازار و فضای مالی این است که برای برخی سرزنش، برای عده ای بی تفاوتی و برای برخی سود و حرکت مالی به همراه دارد. ناشران زیادی در کشور فعالیت می نمایند، اما همه آن ها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت نمی کردند، در نمایشگاه مجازی کتاب نیز همه ناشران شرکت نمی نمایند.

وی اضافه کرد: بستری فراهم بوده و فرصت خوبی است تا ناشران در این نمایشگاه شرکت نمایند؛ ولی ممکن است ناشر کتاب تازه یا آمادگی لازم را نداشته باشد. در واقع کسی ملزم به این نیست که ناشران را به این سمت و سو بکشاند. پس از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، مخاطبین تغییر نموده و نگاه مقایسه ای نسبت به ناشران پیدا می نمایند؛ از این رو که پس از نمایشگاه مردم اطلاعات زیادی از انواع کتاب، ناشران، کیفیت و قیمت هرکدام در اختیار دارند و درواقع قدرت مقایسه ای آن ها در نمایشگاه مجازی کتاب افزایش پیدا می نماید.

مرادیان نیز در این زمینه عنوان نمود: در همه رویدادهای جدید زمان می برد تا جامعه پذیری صورت بگیرد؛ به نظرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران پس از چند دوره برگزاری نهادینه می گردد، اما خوب است برای برگزاری هر رویداد و ملی کردن آن در توجیه، قانع کردن و آموزش افراد کوشش کنیم. همچنین در نمایشگاه مجازی بازخورد گیری دقیق تر است و نشر را ارتقا می دهد و سیاست گذاری مسئولان را راحت تر می نماید.

اکبری همچنین بیان نمود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دقت می تواند در این نمایشگاه اطلاعاتی از علاقه مردم در انتخاب آثار مختلف به دست آورد و آن را در اختیار ناشران قرار دهد که به عنوان مثال دریابید میزان استقبال مخاطب از رمان، داستان یا شعر کودک و نوجوان چقدر بود؛ این امر راهبرد سال آینده ناشر را فراهم می نماید تا طبق سلیقه مخاطب آثاری را منتشر کند.

نشر، مرکزی برای فراوری محتوا

این تحلیل گر اقتصاد نشر درباره پیشرفت و رشد صنعت نشر کشور عنوان نمود: ارتباط ما با دنیا ارتباط خوبی است؛ دنیا به سمت هوش مصنوعی می رود، آینده صنعت نشر در ایران متاثر از فرآیندهای دنیای است و نمی توان اتفاق های دنیا در حوزه هوش مصنوعی و غیره را نادیده گرفت و انتظار داشته باشیم وارد کشورمان نگردد.

وی با اشاره به این که آینده صنعت نشر را باید در سه حوزه تقسیم بندی کرد بیان نمود: یکی مسائل فرهنگی و محتوایی اثر که این روزها با شتاب ترجمه ممکن است دچار مشکل شویم. در دهه 80 مولفان بیشتر بودند اما در حال حاضر تعداد مترجمان افزایش یافته است.

این تحلیل گر اضافه کرد: بخش دوم در حوزه مالی است که این روزها برخی پلتفرم ها هزینه ها را کاهش می دهد و به نفع ناشر است. بخش سوم جنبه اجتماعی بازار نشر است؛ در آینده قدرت غریب به اتفاق نویسندگان در بازار نشر بیش از ناشران می گردد از این رو که فراوری محتوا اهمیت پیدا خواهد نمود و نشر به مرکزی برای فراوری محتوا تبدیل می گردد.

بالندگی، غایت یک برنامه دگرگونی است

مرادیان با ارائه تعریفی از مفهوم بالندگی بیان نمود: بالندگی، غایت یک برنامه دگرگونی است و انقلاب اسلامی ایران یکبار دست به این دگرگونی زده است. تعداد نویسنده، کتاب و ناشر از زمانی که انقلاب پیروز شده تا اکنون افزایش یافته است. اگر بخواهیم 40 سال نخست انقلاب را آنالیز کنیم دگرگونی اجرا شده است؛ اما همچنان مسائل زیادی وجود دارد و بار دیگر باید دست به این دگرگونی بزنیم.

معاون تشکیلات مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: البته صندلی نشر ما نسبت به گذشته خوب است؛ اما در شان ما نیست. برای رسیدن به بالندگی ابتدا باید مسائل نشر کشور که در حال حاضر وجود دارد یا در گذشته وجود داشته را آنالیز و برطرف کنیم و در این حوزه باید با همه صنوف نشر همفکری کرد.

محمدعلی مرادیان در سرانجام گفت: حوزه نشر تخصصی و پیچیده است، متولی باید وجود داشته باشد تا همه عناصر نشر را گرد هم آورد، درباره آن صحبت کند، مسائل آن را مرتفع کند. نشر ماناترین، مهم ترین و اثرگذارترین بخش حوزه فرهنگ است. باید چشم اندازی برای آن ترسیم نموده و در جهت رسیدن به آن کوشش کنیم.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن شروع و تا ششم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 823

به "صندلی نشر کشور نسبت به گذشته خوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی نشر کشور نسبت به گذشته خوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید