تنگی پیلور چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش لنجان بلاگ، در ابتدا به یاد داشته باشید که تنگی پیلور باعث ناراحتی شدید و استفراغ ناخوشایند پرتابه ای در نوزادان می گردد. در نهایت، بروز این بیماری در بدن کودک منجر به اشتهای ضعیف، کم آبی و کاهش فرایند رشد او خواهد شد. با این حال، مداخله سریع پزشک متخصص اطفال یاری می نماید تا از بروز این مسائل در بدن بیمار جلوگیری گردد.

تنگی پیلور چیست و چه علائمی دارد؟

تنگی پیلور در نوزادان چیست؟

تنگی پیلور به ضخیم شدن عضله پیلور اشاره دارد که در محل تقاطع بین معده و روده کوچک نوزادان واقع شده است. پیلور در تنظیم جریان خون از معده به اثنی عشر که اولین بخش از روده کوچک انسان است، نقش اساسی دارد.

این عضو، نوار یا اسفنکتر عضلانی ضخیم است که مانند دریچه باز و بسته شده و امکان حرکت مواد غذایی را فراهم می نماید. هنگامی که ماهیچه پیلور ضخیم شود، آن را منقبض نموده و از حرکت مواد غذایی در روده کوچک نوزاد جلوگیری می نماید. در نهایت، اسفنکتر نیز ضخیم شده و تنگی پیلور را در پی خواهد داشت. ا

ین بیماری در علم پزشکی با نام های دیگری مانند تنگی پیلوریک هیپرتروفیک نوزادان، پیلوروستنوز، تنگی پیلوریک بچه ها و تنگی پیلوریک نوزادان شناخته می شود.1

علائم

نشانه های هشداردهنده ابتلای نوزاد به تنگی خروجی معده اینها هستند:

استفراغ جهنده پس از شیر خوردن.

ییوست و مدفوعی که حاوی بلغم (موکوس) است.

وزن نگرفتن.

بی حالی و فعال نبودن مانند یک نوزاد معمولی.

یک حرکت موج مانند در معده پس از شیر خوردن که از روی شکم نوزاد قابل مشاهده است.

شایع ترین علامت زودرس این بیماری استفراغ غیر صفراوی می باشد .سن میانه این استفراغ ها 6-3 هفتگی می باشد اما زمان شروع اّنها از یک هفتگی تا 5 ماهگی می تواند متغیر باشد و معمولا استفراغها تیپیک جهنده و غیر صفراوی در 3 هفتگی بروز می نماید و در پی این استفراغ های مقاوم به درمان و دهیدره شدن و آلکالوز متابولیک ، هایپوکالمی، و عدم وزن گیری و FTT ایجاد می شود.

از علائم دیگر این بیماران زردی می باشد که در 2% بیماران اتفاق افتاده و ثانویه به نقص فعالیت آنزیم ترانسفراز و نیز دهیدریشن و افزایش سیکل انتروهپاتیک می باشد.

بعلاوه در این بیماران ممکن است امواج دودی (پریستالیتسم) در ناحیه اپی گاستر مشاهده شده و یک توده زیتون مانند (olive) در آن ناحیه لمس شود.

علائم تنگی پیلور به طور کلی از سن حدود 3 هفته شروع خواهد شد. آنها عبارتند از :

استفراغ معمولا اولین علامت تنگی پیلور است
در ابتدا ممکن است به نظر برسد که نوزاد به سادگی دارد تف می نماید ، اما تمایل به سمت پیشرفت به استفراغ پرتابی دارد.

در بعضی موارد ، شیر استفراغ شده ممکن است بوی بدی بدهد به دلیل آن است که با اسید معده مخلوط شده است. استفراغ صفراوی ، مایع مایل به سبزی است.

تغییرات در مدفوع
نوزادان با تنگی پیلور معمولا کمتر مدفوع می نمایند که به دلیل کم یا عدم رسیدن غذا به روده ها می باشد. یبوست یا مدفوع همراه با موکوس نیز ممکن است از علائم این بیماری باشد.
عدم به دست آوردن وزن و بی حالی
بیشتر نوزادان با تنگی پیلور برای به دست آوردن وزن یا کاهش وزن با شکست روبرو خواهد شد. همچنانکه بیماریرو به وخامت می گذارد ،بچه ها را در معرض خطر توسعه ناهنجاری های مایع و نمک و مبتلا شدن به کم آبی می نماید.
گرسنگی مداوم
نوزادانی که دچار تنگی پیلور هستند اغلب می خواهند که به زودی پس از استفراغ غذا بخورند.

انقباضات معده ممکن است قبل از استفراغ به زودی پس از تغذیه متوجه انقباضات موج مانند که در سراسر قسمت فوقانی شکم کودک (پریستالسیس) حرکت می نماید شوید ، این عضلات معده برای وادار کردن غذا برای عبور از خروجی پیلور در تلاشند.

کم شدن آب بدن نوزاد شما سبب می شود بدون اشک گریه کند و یا مبتلا به بی حالی شود
نوزادان کم آب کمتر از حد معمول فعال هستند ، و ممکن است دارای چشمهای گود رفته باشند، و پوست آنها ممکن است توام با چین و چروک به نظر برسد . از آنجا که کمتر ادرار فراوری می نمایند ممکن است بیش از 4 تا 6 ساعت بین تعویض پوشکشان فاصله باشد.2

دلیل این بیماری چیست؟

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث تنگی پیلور می شود. اما دارو، هورمون ها و رشد، عواملی هستند که با تنگی پیلور در ارتباط می باشند. ژنتیک نیز ممکن است در این بین نقش داشته باشد.

اعتقاد بر این است که استفاده از اریترومایسین در 2 هفته اول تولد، با تنگی پیلور همراه است. بعلاوه پزشکان ارتباطی بین استفاده از این آنتی بیوتیک به وسیله مادران در اواخر بارداری و ابتلای نوزاد به تنگی ماهیچه پیلور را کشف نموده اند.3

تنگی پیلور در نوزادان چگونه درمان می شود؟

به خاطر بسپارید که جراحی سرپایی تنها روش درمان این بیماری است. سایر روش های مدیریت تنگی پیلور به توضیح زیر می باشند:
1-بازگرداندن تعادل الکترولیتی بدن نوزاد
همان طور که قبلاً بیان شد، کودک مبتلا به تنگی پیلور دچار ضعف و کم آبی می شود؛ بنابراین، باید برای برطرف سوء تغذیه، کم آبی و شرایط قلیایی بدن او از محلول الکترولیتی داخل وریدی (IV) استفاده کرد. مایعات IV به مدت 24-48 ساعت در بیمارستان، قبل از عمل به بدن نوزاد تزریق می شوند.
2-پیلورومیوتومی تنگی پیلور
عمل جراحی که به منظور درمان تنگی پیلور انجام می شود، پیلورومیوتومی نام دارد. این عمل یا به صورت لاپاروسکوپی انجام می شود، یعنی به وسیله یک سوراخ کوچک در شکم نوزاد یا با استفاده از برش باز. بیشتر جراحان عمل جراحی لاپاروسکوپی را جهت درمان نوزادان مبتلا به تنگی پیلور انجام می دهند، زیرا کمتر از جراحی باز حالت تهاجمی داشته و فرایند بهبودی بعد از عمل تسریع می بخشد.

برای این منظور، از بیهوشی عمومی استفاده می شود. سپس، یک شکاف کوچک در بالای ناف کودک ایجاد می شود. در این روش، هیچ بافتی برداشته نمی شود و پزشک لایه بیرونی پیلور را قطع می نماید تا عضلات برآمده شوند. این عمل حدود 30 دقیقه طول می کشد. نوزاد ممکن است برای بهبودی کامل مجبور باشد حدبیشتر سه روز در بیمارستان بماند.1

ماساژ
ماساژ آرام دست ها و پاهای نوزاد موجب می شود اضطراب از او دور شده و در درمان بیماری او موثر باشد.

حتما در صورتی که استفراغ و کاهش وزن نوزاد شدید شد او را به پزشک متخصص نشان دهید. این حالت ها می تواند منجر به کم آبی شدید بدن و مرگ نوزاد شود.

بعد از عمل نیز ممکن است نوزاد همچنان علائمی داشته باشد. استفراغ بعد از عمل جراحی، گاستریت (التهاب پوشش داخلی معده)، فتق هیاتال یا دیگر انسدادها ممکن است عوارض احتمالی این بیماری باشند.2

مراقبت های بعد از جراحی تنگی پیلور

مراقبت های بعد از این عمل شامل چندین مرحله است. در ادامه این مقاله، نکات ساده ای در خصوص مراقبت های بعد از جراحی تنگی پیلور ارائه شده است که مهم ترین این موارد به توضیح زیر می باشند:
استفراغ نوزاد برای مدتی ادامه خواهد یافت
به یاد داشته باشید که نوزاد تا سه روز بعد از عمل، استفراغ می نماید. طبیعی است که معده این نوزادان، محتویات داخل روده را آزاد کند. با این وجود، استفراغ نوزادان بعد از جراحی تنگی پیلور نادر است؛ نیروی آن کمتر از قبل می باشد.
تغذیه نوزاد را می توان ظرف 24 ساعت پس از عمل از سر گرفت
بسته به شرایط سلامت عمومی کودک، پزشک معالج ممکن است ظرف دو تا شش ساعت بعد از عمل، توصیه کند که بیمار تغذیه شود. در ابتدا، فقط محلول های شیر/ شیر خشک و الکترولیت به نوزاد داده می شود.

همان طور که گفته شد طبیعی است که کودک بعد از مصرف این مواد غذایی استفراغ کند؛ بنابراین نگران نباشید! به تدریج می توانید وعده های غذایی فرزند خود را تا روز سوم افزایش دهید.

هنگامی که در خانه هستید، طبق معمول فرزند خود را تغذیه کنید
نوزادان بزرگ تر که مواد غذایی جامد نیز می خورند، می توانند ابتدا پوره و مواد غذایی مایع را بخورند. غذای جامد را می توان به تدریج در وعده های غذایی فرزند بیمار خود قرار داد.
قاتلان ضد درد و آنتی اسید نیز ممکن است برای بیمار تجویز شود
ضروری است بدانید که محل عمل کودک برای چند روز درد خواهد داشت؛ بنابراین، پزشک ممکن است برای دو هفته بعد از عمل استامینوفن (پاراستامول) را تجویز کند. برای کاهش استفراغ کودک نیز می توان آنتی اسید استفاده کرد.

کودک در طی یک هفته پس از عمل، سلامتی خود را به دست می آورد؛ اما محل جراحی هنوز هم به مراقبت زیادی نیاز دارد.

محل جراحی را خشک نگه دارید
برای تسریع در فرایند بهبودی فرزند خود، بخیه ها را هوادهی کنید. کودک خود را تا زمان بهبودی حمام نبرید؛ قبل از مرخصی نیز در خصوص اولین حمام فرزند خود با پزشک مشورت کنید.

در این دوران، می توانید کودک خود را به طور اسفنجی تمیز کنید؛ اما اطمینان حاصل کنید که ناحیه اطراف برش خشک بماند. نوار جراحی را از روی برش برندارید؛ حتی زمانی که به نظر می رسد پوست آن بهبود یافته است.

پیگیری ویزیت بیمار در بیمارستان بسیار حیاتی است
کودک را یک هفته یا ده روز پس از عمل به بیمارستان یا مطب پزشک معالج ببرید. پزشک محل جراحی را آنالیز نموده، نوار جراحی را برداشته و شما را در برای تسریع فرایند بهبودی کودک هدایت می نماید.
تا زمان بهبودی کامل، به مراقبت از محل برش فرزند خود بپردازید
تا زمانی که محل برش به طور کامل بهبود نیافته، بخیه ها و نوار جراحی برداشته نشده است، باید اطمینان حاصل کنید که این محل عاری از عفونت باشد. اگر به خوبی از فرزند خود مراقبت کنید؛ محل برش به ندرت ورم می نماید.1

عوارض

تنگی پیلور می تواند به منجر به عدم تعادل الکترولیتها ومواد معدنی مانند کلرید و پتاسیم ، که با گردش در مایعات بدن به تنظیم بسیاری از توابع حیاتی مانند ضربان قلب یاری می نمایند. هنگامی که کودک مکررا دچار استفراغ شود ، کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت ها در نهایت رخ می دهد.

سوزش معده . استفراغ مکرر می تواند معده کودک را تحریک کند. این تحریک حتی ممکن است باعث خونریزی خفیف شود.

زردی به ندرت ، نوزادانی که تنگی پیلور دارند به زردی دچار می شوند تغییر رنگ پوست و چشم به سمت زردی ناشی از انباشته شدن ماده ترشح شده به وسیله کبد به نام بیلی روبین است.4

کدام نوزادان در معرض خطر بیشتری برای تنگی پیلور هستند؟

تنگی پیلور (PS) در یک نفر از هر 500 تا 1،000 تولد زنده رخ می دهد.

نوزادان 2 تا 8 هفته در بالاترین خطر هستند.

در سفیدپوستان به نظر می رسد توسعه تنگی پیلور شایع تر از نوزادان نژاد های دیگر باشد.

پسران دچار تنگی پیلور چهار تا پنج برابر بیشتر از دختران هستند.

تنگی پیلور ممکن است به ارث برده شود و چند تن از اعضای یک خانواده ممکن است این مشکل را در مراحل ابتدایی داشته باشند.4

چگونه می توان خطر بروز تنگی پیلور در نوزادان را به حداقل رساند؟

از آنجایی که این بیماری به طور خود به خودی رخ می دهد و دلایل بروز آن ناشناخته است، نمی توان از بروز تنگی پیلور در بدن نوزادان جلوگیری کرد. با این وجود، شما می توانید خطر مبتلا شدن فرزند خود به این بیماری را به حداقل برسانید.

آیا به یاد دارید که بیان شد، اگر مادری در 9 ماه دوران بارداری یا یک ماه بعد از زایمان سیگار کشیده یا اریترومایسین مصرف کند، می تواند خطر ابتلا به تنگی پیلور را در بدن فرزند خود افزایش دهد؟ از این رو، بهتر است از این کارها جلوگیری شود تا خطر ابتلا به تنگی پیلور به حداقل برسد.

بعلاوه، به یاری پزشک متخصص اطفال، شرایط سلامتی فرزند خود را آنالیز کنید. اگر کودک شما در هر یک از گروه های خطر واقع شده است، مانند کودک پسر، فرزند اول و غیره، با مراجعه منظم به پزشک متخصص اطفال، از سلامت او مطمئن شوید. تشخیص به موقع تضمین می نماید که نوزاد رنج کمتری کشیده و در سریع ترین زمان ممکن بهبود می یابد.1

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.alodoctor.com

3.www.payamesalamat.com

4.www.niniban.com

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1225

به "تنگی پیلور چیست و چه علائمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگی پیلور چیست و چه علائمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید