تور چین: تنش بین آمریکا، تایوان و چین بالا گرفت؛ بحران تراشه شاید جدی تر گردد!

به گزارش لنجان بلاگ، با سفر نانسی پلوسی، رئیس نمایندگان مجلس آمریکا به تایوان، تنش بین چین، آمریکا و تایوان به شدت بالا گرفت به گونه ای که اگر جنگی در این بین رخ دهد، کل دنیا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

تور چین: تنش بین آمریکا، تایوان و چین بالا گرفت؛ بحران تراشه شاید جدی تر گردد!

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چین میخواهد به تایوان حمله کند که اگر این کار را انجام دهد، در واقع کنترل قلب تپنده تراشه دنیا را در اختیار خواهد گرفت. این موضوع آمریکا را به شدت ترسانده است و باعث شده بارها و بارها بین این دو کشور بر سر همین موضوع تنش ایجاد گردد.

اگر چین بتواند با حمله به تایوان به تمام فناوری های آمریکا که در شرکت TSMC قرار گرفته است دسترسی پیدا کند، می تواند به پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف برسد و از طرفی خودش کنترل تراشه ها را بر عهده می گیرد. TSMC تراشه های مختلفی را برای اپل، کوالکام، مدیاتک، اینتل، AMD و… فراوری می نماید که البته این فقط بخش فناوری است! TSMC برای انواع و اقسام محصولات مختلف هم تراشه فراوری می نماید.

در آن موقع گفتیم وابستگی شدید دنیا به TSMC برای تأمین تراشه می تواند خطرساز باشد، خصوصا اینکه چین فکر حمله به این کشور را در سر می پروراند. آمریکا برای اینکه بتواند خطرات بعد این جنگ را از بین ببرد، به فکر این بود که در یکی از ایالات خود چندین شرکت فراوری تراشه احداث کند اما سرمایه لازم برای انجام این کار برای این کشور بسیار سنگین است.

موضوع آنقدر جدی است که مارک لیو، مدیرعامل TSMC، گفت در صورتی که چین به تایوان حمله کند، فعالیت این شرکت متوقف و بحران مالی عظیمی در منطقه ایجاد خواهد شد. لیو در ادامه صحبت هایش اضافه کرد: فرایند پیچیده ای که TSMC در ساخت تراشه استفاده می نماید باعث شده برای تحقق این کار شرکت به شرکای تجاری خود و بعلاوه تأمین نمایندگان جهت همکاری احتیاج داشته باشد. اگر جنگ رخ دهد، این ارتباطات قطع خواهد شد و در نتیجه TSMC هم تنها می ماند.

لیو با اشاره به اینکه نبرد بین چین و تایوان در نهایت برنده ای نخواهد داشت گفت که TSMC فقط بخش کوچکی از ضرری خواهد بود که این جنگ به دو کشور وارد می نماید. او اظهار داشت این کار نظم دنیا را به هم زده و به صورت کلی، سیاست آن منطقه را تغییر خواهد داد. چون هرگونه اقدام نظامی علیه تایوان در این منطقه باعث ایجاد بحران مالی برای هر دو طرف خواهد شد.

لیو اضافه کرد اگر این اتفاق رخ دهد و فعالیت TSMC هم در نتیجه آن متوقف گردد، بسیاری از کشورها از جمله خود چین ناگهان در شرایطی قرار می گیرند که می بینند پیشرفته ترین تجهیزاتشان دیگر در دسترس قرار ندارد. TSMC در حال حاضر دهمین شرکت با ارزش دنیاست و طبیعتا توقف فعالیت آن به بسیاری از کشورها ضربه ای جدی وارد خواهد نمود.

TSMC و سامسونگ در حال حاضر دو شرکت بزرگی هستند که در زمینه فراوری تراشه فعالیت می نمایند و در این بخش هم پیشرفته ترین فناوری ها را در اختیار دارند. در حال حاضر سامسونگ پیروز شده به فناوری ساخت تراشه 3 نانومتری دست پیدا کند و TSMC هم فعلا با نمونه 4 نانومتری مشغول است. گفتنی است TSMC هم از اواخر سال جاری، فراوری تراشه های 3 نانومتری خود را شروع خواهد نمود.

چین برای رهایی از چنگ تحریم ها در پی این است که در زمینه ساخت تراشه خودکفا گردد. نمی دانیم چه اتفاقی افتاد اما ظاهرا با یک مهندسی معکوس، شرکت SMIC که تا همین چند ماه پیش تمام پیشرفتش آن را به استفاده از فناوری ساخت 14 نانومتری رسانده بود، ناگهان توانست راز ساخت تراشه های 7 نانومتری را آن هم بدون دستگاه EUV کشف کند! اتفاق عجیبی که همه را شوکه کرد.

دولت آمریکا SMIC را از دستیابی به فناوری های پیشرفته فراوری تراشه و بعلاوه دستگاه EUV تحریم کرد؛ دستگاهی 200 میلیون دلاری که به قدری پیشرفته و قدرتمند هست که می تواند طرح های مدار را روی ویفری به باریکی موی انسان حک کند. حالا چین بدون احتیاج به این دستگاه توانسته به فناوری ساخت 7 نانومتری دست پیدا کند و باید دید در آینده چه کارهای شگفت انگیز دیگری را انجام می دهد.

نظر شما در رابطه با آینده چین، آمریکا و تایوان چیست؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1477

به "تور چین: تنش بین آمریکا، تایوان و چین بالا گرفت؛ بحران تراشه شاید جدی تر گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: تنش بین آمریکا، تایوان و چین بالا گرفت؛ بحران تراشه شاید جدی تر گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید