با روش های نوآورانه می توان بر اجرای قوانین نظارت کرد

به گزارش لنجان بلاگ، رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: نظارت بر اجرای قوانین مسئله مهمی است که می توان از طریق روش های نوآورانه آن ها را انجام داد.

با روش های نوآورانه می توان بر اجرای قوانین نظارت کرد

محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری امروز از مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس شورای اسلامی بازدید و ضمن گفتگو با مدیران این مرکز، از نزدیک در جریان فعالیت های مرکز نوآوری مجلس قرار گرفت.

خیاطیان در جریان این بازدید با بیان اینکه نهاد قانونگذاری به شدت نیازمند شناخت کارکرد های نوآوری و بکارگیری ابزار های نوآورانه در راستای اجرای وظایف خود است، گفت: نظارت بر اجرای قوانین مسئله مهمی است که می توان از طریق روش های نوآورانه آن ها را انجام داد.

وی با بیان اینکه مرکز نوآوری قوه مقننه باید به مسائل به صورت زیرساختی نگاه کند و چشمه های تولید دانش بنیان را در این حوزه دریابد، خاطرنشان کرد: این زیست بوم براساس نیاز مجلس به امر اجتناب ناپذیر نوآوری و خلاقیت و بکارگیری ایده های نخبگان در حوزه قانونگذاری به خوبی در حال توسعه است. با توجه به مدت زمان کوتاه ایجاد مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس و دستاورد های آن، به نظر می رسد تا به امروز هدفگذاری خوبی در این زمینه اجرا شده است.

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه موضوع مسئله یابی همواره در کشور ها مطرح بوده و هر کشور با نظامی برای حل آن روبرو است، شرح داد: امروز سرعت تغییرات به قدری بالا است که اگر بخواهیم با روش های سنتی مسائل را حل کنیم، عقب می مانیم. بر این اساس باید با نخبگانِ صاحب نظر برای دستیابی به ایده ها ارتباط برقرار کرد و با نوآوری و سرعت زیاد، دقیق ترین پاسخ را برای حل چالش ها و مسائل به دست آورد.

خیاطیان خاطرنشان کرد: ابزار ها و بستر های نوآورانه در امر قانونگذاری و نظارت بر حُسن اجرای قوانین کمک می کند نخبگان به مسائل کشور وصل شوند و از این رهگذر به راهکار و پاسخ دقیق تری دست یافت؛ بنابراین مرکز نوآوری مجلس باید به محل استفاده از ظرفیت نخبگانی در حوزه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نوآوری در کشور نیازمند حمایت است، اظهار کرد: برای آنکه ابزار های نوآورانه و بستر های آن در کشور توسعه یابد، ابتدا باید مسئله را به خوبی شناخت و همرسانی مؤثری میان قانونگذار و صاحبان ایده ایجاد کرد. در این میان مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس می تواند محل پرورش ایده ها، ارتباط صاحبان ایده با قانونگذار و ایجاد هماهنگی برای بکارگیری از ابزار های نوآورانه در امر قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین باشد.

در ادامه این نشست نیز بابک حمیدیا، رئیس مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه با تشریح فعالیت های این مرکز گفت: تلاش داریم بیشترین تأثیرگذاری را برای ارتباط مؤثر حوزه های دانش بنیان و خلاق با مجلس و بالعکس ارتباط نمایندگان با زیست بوم نوآوری کشور ایجاد کنیم و به نوعی ذی نفعان قوانین را در قوانین مشارکت دهیم. هدفمان این است که در جهت مردمی سازی و هوشمندسازی مجلس برای کارآمدی بیشتر این نهاد قانونگذار و ناظر اجرای قانون کشور گام برداریم.

گفتنی است مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در شهریور سال گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

خبرنگاران سیاسی دولت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1506

به "با روش های نوآورانه می توان بر اجرای قوانین نظارت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با روش های نوآورانه می توان بر اجرای قوانین نظارت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید