6 علت برای اینکه نباید کیبورد بلوتوثی خریداری کنید

به گزارش لنجان بلاگ، این روزها بسیاری از کاربران به خرید کیبورد بلوتوثی تمایل دارند. اگرچه این نوع کیبوردها مزایای مختلفی به ارمغان می آورند، اما از طرف دیگر باید به معایب آن ها هم اشاره کنیم. در ادامه به 6 علت می پردازیم که با مرور آن ها ممکن است در تصمیم خرید کیبورد بلوتوثی تجدید نظر کنید.

6 علت برای اینکه نباید کیبورد بلوتوثی خریداری کنید

1. قیمت پایین تر و دوام بیشتر کیبوردهای معمولی

کیبورد از معدود بخش های کامپیوتر محسوب می گردد که طی این همه سال تغییر چندانی نداشته است. به لطف وجود رابط PS2 به USB، در حال حاضر برای کامپیوترهای نو می توانید از کیبوردهایی که 30 سال پیش عرضه شده اند هم بهره ببرید. از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم بسیاری از کاربران به استفاده از کیبوردهای موسوم به مکانیکی علاقه دارند. در رابطه با تفاوت این کیبوردها نسبت به کیبوردهای معمولی باید بگوییم که کیبورد های معمولی یا ممبرین (Membrane) یک برد اصلی دارند و روی آن ها قطعات پلاستیکی هست که به وسیله یک قطعه لاستیکی از هم جدا شده اند. کیبوردهای ممبرین نسبت به کیبوردهای مکانیکی کم صداتر هستند و با توجه به ساده تر بودن مکانیزم کاری آن ها، هزینه ساخت بسیار کمتری هم دارند، اما کیبوردهای ممبرین عمر بسیار کمتری نسبت به کیبوردهای مکانیکی دارند.

از طرف دیگر کیبورد های مکانیکی عمر طولانی تری نسبت به کیبوردهای ممبرین دارند و کلیک ها را بسیار سریع تر ثبت می نمایند که می تواند تعداد کلیک های شما روی کیبورد را در یک زمان تعیین بالاتر ببرد. اگرچه در بازار تعدادی کیبورد مکانیکی مبتنی بر بلوتوث وجود دارد که از کیفیت بالایی بهره می برند، ولی از طرف دیگر برای خرید آن ها باید مبلغ زیادی را هزینه کنید. به همین دلیل خرید کیبورد مکانیکی سیمی کار عاقلانه تری محسوب می گردد.

2. کیبورد بلوتوثی برای گیمینگ مناسب نیست

اگر اهل اجرای بازی های مختلف با کامپیوتر خود هستید، پس بهتر است کیبورد سیمی خریداری کنید. کیبوردهای بلوتوثی معمولا تا حد اندکی با تأخیر به ضربات کاربران بر کلیدها واکنش نشان می دهند و به همین چندان مناسب گیمینگ نیستند. این در حالی است که در بعضی بازی ها حتی صدم ثانیه هم اهمیت زیادی دارد. با وجود اینکه بعضی کیبوردهای بلوتوثی به عنوان کیبوردهای گیمینگ به فروش می رسند و البته در زمینه کاهش تأخیر بلوتوث طی چند سال گذشته پیشرفت زیادی عملی شده، اما همچنان بلوتوث در این زمینه به پای سیم نمی رسد. به همین دلیل اگر علاقه زیادی به بازی کردن با سیستم خود دارید، بهتر است دور کیبورد بلوتوثی را خط بکشید.

3. استانداردها منسوخ و ناامن می شوند

برخلاف اتصال سیمی، پروتکل های بلوتوث به مرور زمان تغییر می نماید اما کیبوردهای بلوتوثی در میان این تغییرها دیگر آپدیت امنیتی دریافت نمی نمایند و در نتیجه ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال می توانیم به دستورالعمل منتشر شده از طرف آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) برای بهره گیری از بلوتوث اشاره کنیم. در این دستورالعمل به کاربران درباره بهره گیری از فناوری های قدیمی بلوتوث به علت تهدیدهای امنیتی هشدار داده شده است. باید خاطرنشان کنیم بسیاری از کیبوردهای بلوتوثی از نسل های نو فناوری بلوتوث بهره نمی برند. لازم به ذکر است کاربران با استفاده از کیبورد خود، اطلاعات حساسی مانند پسورد اکانت های خود را تایپ می نمایند و با سوءاستفاده از این کیبوردها، اطلاعات حساسی از کاربران لو می رود.

در این میان بعضی کیبوردهای بلوتوثی مانند Razer Pro Type در این زمینه امکانات زیادی را ارائه می نمایند ولی قیمت آن ها آنقدر بالا است که فقط کاربران انگشت شماری چنین مدل هایی را خریداری می نمایند.

4. پشتیبانی نکردن محیط BIOS از کیبورد بلوتوثی

تمام کامپیوترها و بعضی سیستم های مک از محیط موسوم به BIOS بهره می برند که در این محیط بدون احتیاج به بهره گیری از سیستم عامل می توانید تنظیماتی نظیر تغییر فرکانس پردازنده و دیگر موارد این چنینی را انجام دهید. اما متأسفانه درایورهای مربوط به بلوتوث فقط در سیستم عامل اجرا می شوند. کیبوردها بدون استفاده از ارتباط سیمی نمی توانند در محیط BIOS انجام وظیفه نمایند.

باید خاطرنشان کنیم تعداد محدودی از کیبوردهای بلوتوثی در کنار این تعیینه از ارتباط سیمی هم بهره می برند ولی تعداد این نوع کیبوردها بسیار اندک است و ضمناً قیمت بسیار بالایی هم دارند. لازم به ذکر است در سیستم عامل لینوکس بعضی گجت های بلوتوثی به مشکل برمی خورند و به همین دلیل به کاربران سیستم های مبتنی بر لینوکس توصیه می گردد که از کیبوردهای سیمی بهره ببرند.

5. مسائل مربوط به برقرار نشدن ارتباط

در بسیاری از نظرات منتشر شده درباره کیبوردهای بلوتوثی، کاربران زیادی به مسائل مربوط به برقرار نشدن ارتباط با سیستم اشاره نموده اند. به عنوان مثال به غیر از کامپیوترها، گوشی ها و تبلت های اندرویدی مختلفی هم با چنین مسئله ای روبه رو شده اند. به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد عرضه تعداد بیشتری از کیبوردهای مبتنی بر فناوری Wi-Fi Direct خواهیم بود و به لطف این فناوری، کیبوردهای موردنظر برای وصل شدن به گوشی ها و تبلت های اندرویدی با مسائل کمتری روبه رو می شوند.

6. عمر محدود باتری موجود در کیبورد بلوتوثی

کیبوردهای بلوتوثی برای انجام وظیفه به باتری احتیاج دارند و تمام باتری های لیتیوم یونی هم بعد از چند سال استفاده تا حد زیادی ظرفیت خود را از دست می دهند. اگر هم باتری کیبورد بلوتوثی شما خراب گردد، ممکن است نتوانید باتری موردنظر را پیدا کنید و باید کیبورد را کاملا کنار بگذارید. در این میان بعضی از کیبوردهای بلوتوثی مانند Logitech K780 از باتری قابل تعویض بهره می برند اما این نوع کیبوردها انگشت شمار هستند.

آیا خرید کیبورد بلوتوثی کار عاقلانه ای است؟

اگر به هر علتی باید کیبورد بلوتوثی خریداری کنید، بهتر است یک مدل مقرون به صرفه قیمت خریداری کنید یا اینکه از بین برترین مدل های موجود دست به انتخاب بزنید. یکی از برترین مدل ها هم Keychron K4 است که در کنار بلوتوث از ارتباط سیمی هم بهره می برد. متأسفانه بسیاری از این کیبوردها ضخامت زیادی دارند و به همین دلیل اگر برای گوشی یا لپ تاپ خود در پی کیبورد باریکی هستید، باید از بین گزینه های محدود انتخاب کنید.

واقعیت این است که بسیاری از کاربران به کیبوردهای بلوتوثی احتیاج ندارند و کیبوردهای سیمی تمام احتیاجهای آن ها را رفع می نمایند. به همین دلیل قبل از خرید کیبورد بلوتوثی تمام جوانب را در نظر بگیرید.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1413

به "6 علت برای اینکه نباید کیبورد بلوتوثی خریداری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 علت برای اینکه نباید کیبورد بلوتوثی خریداری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید