عکس های سبک وزن

به گزارش لنجان بلاگ، فایل های تصویری با فرمت JPG یا JPEG به دلیل پشتیبانی از طیف وسیع رنگی و حجم نسبتا پایین خود برای استفاده در دوربین های دیجیتال، وبسایت ها و شبکه های اجتماعی بسیار مناسب و درنتیجه پرکاربرد هستند.

عکس های سبک وزن

هرچند وقتی که می خواهید چند عکس را در قالب یک ایمیل ارسال یا به یک سند متنی ورد اضافه کنید، همین حجم نسبتا اندک هم می تواند زیاد باشد. خوشبختانه کاربرد گسترده این فرمت به این معنی است که ابزارهای متنوعی، از جمله نرم افزارهای فشرده سازی و کاهش حجم فایل، برای کار با آنها توسعه یافته اند که در پلتفرم های مختلف قابل دسترسی هستند. در ادامه بیشتر درباره انواع روش های کاهش حجم فایل های تصویری JPEG برای کامپیوتر و گوشی های هوشمند توضیح می دهیم تا اگر لازم شد بتوانید به راحتی و با حداقل افت کیفیت، تصاویر موردنظرتان را فشرده کنید تا در زمان و حجم اینترنت مصرفی شما صرفه جویی شود.

چرا JPEG

همان طور که اشاره کردیم، فرمت JPEG (یا JPG) یکی از رایج ترین و قدیمی ترین فرمت های به کاررفته برای تصاویر دیجیتال است که در اصل برای اضافه کردن تصاویر باکیفیت به کامپیوترهای متنی دهه 80 میلادی توسعه پیدا کرد. در این فرمت با میانگین دریافت از تغییرات رنگی و حذف تغییرات نامحسوس برای چشم انسان که فرآیند فشرده سازی شلخته نام دارد، حجم نهایی فایل کاهش می یابد. به این ترتیب می توان حجم فایل ها را صد برابر کاهش داد، هرچند این کار به کاهش بسیار محسوس کیفیت نهایی تصویر خواهد انجامید. البته در عمل با کاهش حجم تصویر تا 20برابر تغییرات کیفی آن قدر زیاد نیستند که بتوان با چشم غیرمسلح متوجه آنها شد. همین عامل باعث شده این فرمت به یکی از پرکاربردترین انواع تصاویر دیجیتال در دنیای اینترنت که حجم پایین و کیفیت بالا از ملزومات آن هستند، تبدیل شود. برای کاهش اندازه فایل های تصویری JPEG روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم.

از Paint کمک بگیرید

نرم افزار نام آشنای Paint به صورت پیش فرض روی تمام سیستم های عامل ویندوز نصب شده و درواقع اولین تجربه بسکمک از ما در زمینه کار با نرم افزارهای گرافیکی به شمار می رود. این ابزار ساده و قدیمی می تواند به شما کمک کند به سادگی حجم فایل های تصویری را کاهش دهید. برای کاهش حجم فایل های JPEG کافی است در ویندوز روی عکس مورد نظر کلیک راست کرده و روی گزینه Edit کلیک کنید تا در نرم افزار Paint باز شود. حالا کلیدهای Ctrl و W را هم زمان فشار دهید یا روی آیکون Resize در نوار ابزار بالای صفحه کلیک کنید تا ابزار تغییر اندازه تصویر برای شما باز شود. در این قسمت باید روی گزینه Maintain aspect ratio کلیک کنید تا نسبت ابعادی تصویر پس از کوچک شدن به هم نخورد. حالا کافی است مقادیر موردنظر را به صورت پیکسل یا درصد افزایش یا کاهش پهنا و ارتفاع وارد کرده و روی OK کلیک کنید تا تغییرات شما نهایی شود. به خاطر داشته باشید اگر گزینه Maintain aspect ratio را فعال کرده باشید، نیازی به وارد کردن هر دو مقدار نیست و مثلا با کاهش 50 درصد ارتفاع، پهنای تصویر هم به همین میزان کاهش خواهد یافت. در نهایت روی File کلیک کرده و با انتخاب Save As تصویر جدید را با فرمت و نام مورد نظر روی سیستم ذخیره کنید.

برای کاربران مک

نرم افزار Preview ابزاری است که به صورت پیشفرض از OS X به بعد به سیستم عامل کامپیوتری اپل اضافه شده و به کاربران امکان نمایش و ویرایش تصاویر و فایل های PDF را می دهد. درست مثل Paint در ویندوز، راحت ترین و سریع ترین روش کاهش حجم فایل های JPEG در سیستم های مک هم همین نرم افزار بومی و پیشفرض است. برای فشرده کردن تصاویر JPEG در مک باید اول اپلیکیشن Preview را در پوشه برنامه ها یافته و اجرا کنید. یک روش دیگر نگه داشتن دکمه Ctrl هنگام کلیک کردن روی عکس و سپس انتخاب Open > Preview است.

در ادامه در نوار Tools گزینه Adjust size… را یافته و روی آن کلیک کنید. در پنجره ای که نمایش داده می شود می توانید ابعاد جدید و نیز میزان کاهش یا افزایش آن برحسب پیکسل یا درصد را وارد کرده و حتی وضوح تصویر فایل نهایی را تعیین کنید. اگر می خواهید نسبت ابعادی تصویر به هم نخورد، گزینه Scale proportionality را فعال نگه دارید تا با وارد کردن یکی از ابعاد، دیگری هم به صورت اتوماتیک محاسبه شود. همچنین با انتخاب هر ابعاد یا درصد جدیدی می توانید حجم فایل نهایی را در قسمت پایینی همین پنجره مشاهده کنید. وقتی کارتان تمام شد روی File و سپس Save As کلیک کرده تا کپی جدیدی از تصویر JPEG خود روی سیستم ذخیره کنید.

با استفاده از مرورگر

اگر بیشتر اهل استفاده از گوشی هستید، اپلیکیشن هایی مثل Image Size برای آی او اس و Photo & Picture Resizer برای اندروید وجود دارند که رایگان و راحت می توانید فشرده سازی تصاویر JPEG را با آنها انجام دهید اما گاهی فقط می خواهید یک عکس را کمی کوچک کنید یا اصلا به کامپیوتر خود دسترسی ندارید و جایی هستید. در این مواقع می توانید از ابزارهای آنلاین ویرایش و تغییر ابعاد تصویر کمک بگیرید. وبسایت های بسکمک برای تغییر سایز و کیفیت فایل های تصویری وجود دارند که ابزار آنلاین فروشگاه معروف Shutterstock از جمله بهترین آنها به شمار می رود.

برای دسترسی به این ابزار کافی است آدرس https://www.shutterstock.com/image-resizer را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید. در صفحه نمایش داده شده ابتدا باید فایل موردنظر را گرفته و در فضای تعیین شده رها کنید یا روی دکمه آپلود کلیک کرده و به صورت دستی عکس موردنظر را آپلود کنید. در سمت راست این بخش، می توانید ابعاد نهایی آن را از بین گزینه های کم، متوسط و زیاد انتخاب کنید یا به صورت دستی آنها را وارد کرده و ابعاد فایل نهایی را مشاهده کنید. وقتی کارتان تمام شد روی دکمه Download کلیک کنید تا نسخه ای از فایل با حجم موردنظر در سیستم یا گوشی شما دانلود شود. اگر به غیر از تغییر ابعاد تصویر نیاز به ابزارهای ویرایشی هم دارید، می توانید از سرویس های پیشرفته تر مثل https://www.photopea.com استفاده کنید که علاوه بر تغییر ابعاد ابزارهای ویرایشی متعددی در اختیارتان قرار می دهد و می توانید نتیجه را در فرمت های مختلف و با کیفیت های متفاوت ذخیره کنید. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که کار کردن با ابزارهای این چنین با مرورگر گوشی کار چندان راحتی نیست و برای استفاده از تمام قابلیت های این سرویس بهتر است از آن روی مرورگر کامپیوترهای شخصی استفاده کنید.

منبع: کلیک ضمیمه روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1063

به "عکس های سبک وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس های سبک وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید