گفتگوی علی اف و اردوغان پس از تصمیم بایدن

به گزارش لنجان بلاگ، فارس نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه بعد از اعلام تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند.

گفتگوی علی اف و اردوغان پس از تصمیم بایدن

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دو طرف درباره اقدامات مشترکی که می توانند با توجه به آخرین تحولات انجام دهند، رایزنی کردند.

به گزارش تاس، همچنین طبق اعلام سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، پیش از آن وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر گفت وگو نموده بودند.

این وزارتخانه گفت 24 آوریل 2021 تماسی تلفنی بین جیحون بایراموف وزیر خارجه این کشور و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای وی برقرار شد.

باکو اضافه کرد: بایراموف گفت کوشش های سران بعضی کشورها برای سیاسی کردن وقایع 1915 غیرقابل قبول است و تاکید نمود اظهارات رئیس جمهور آمریکا تحریف واقعیت های تاریخی است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت.

بایدن در بیانیه خود گفت: هر سال در این روز، ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد در 24 آوریل 1915، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

وی در بیانیه خود از لفظ نسل کشی برای این رویداد استفاده کرد، عبارتی که رؤسای جمهور سابق آمریکا از آن استفاده ننموده بودند.

چهارشنبه گذشته بیش از 100 عضو کنگره آمریکا، در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند که به طور رسمی رویداد 24 آوریل 1915 را نسل کشی توصیف کند.

بیانیه روز شنبه بایدن، هیچ مفاد قانونی علیه ترکیه به همراه نخواهد داشت و حتی اگر وزارت امور خارجه آمریکا به صدور بیانیه رسمی در این خصوص اقدام کند، هیچگونه تحریم یا پیامدی را علیه آنکارا به همراه نخواهد داشت.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1000

به "گفتگوی علی اف و اردوغان پس از تصمیم بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتگوی علی اف و اردوغان پس از تصمیم بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید