کشف فسیل دایناسور 160 میلیون ساله

به گزارش لنجان بلاگ، اسکلت فسیل شده بزرگترین دایناسور خزنده پای اروپا با طول 25 متر که متعلق به حدود 160 میلیون سال پیش است، در باغ خانه یک شهروند پرتغالی پیدا شد.

کشف فسیل دایناسور 160 میلیون ساله

به گزارش خبرنگاران، دانشمندان پس از مطالعه این اسکلت دریافتند که این اسکلت متعلق به یک دایناسور خزنده پا از گونه براکیوسور (بازوسور) 82 فوتی (25 متری) است که بین 160 تا 100 میلیون سال پیش می زیسته است. این می تواند بزرگترین دایناسور خزنده پایی باشد که تا به حال در اروپا یافت شده است. این گونه از دایناسور، با چهار پا، گردن و یک دم بلند و رژیم غذایی گیاه خواری شناخته می گردد.

الیزابت مالافایا محقق دانشگاه لیسبون می گوید: یافتن تمام دنده های یک حیوان به این شکل معمول نیست، چه رسد به اینکه در این شرایط، موقعیت آناتومیک اولیه خود را نیز حفظ نموده باشد. این شیوه ماندگاری در فسیل دایناسور ها به ویژه خزنده سرانجام نسبتاً غیرمعمول است.

براکیوسور یا بازوسور به معنی مارمولک دست دار یا مارمولک بازودار که از ریشه یونانی از ترکیب بازو و مارمولک ساخته شده است، نوعی دایناسور خزنده پا است که در دوره ژوراسیک پسین و احتمالاً در کرتاسه پیشین زیست می نموده است. به این خاطر این نام بر روی او گذاشته شده است که پا های جلویی آن بلندتر از پا های عقبی آن بوده اند.

این جانور یکی از بزرگترین جانورانی است که تا به امروز شناخته شده و بر روی زمین قدم نهاده است، به طوری که برای ده ها سال بزرگترین دایناسور شناخته شده بود.

مالافایا می گوید: تحقیقات در این منطقه دیرینه شناسی تأیید می نماید که منطقه پومبال دارای سابقه فسیلی مهمی از مهره داران ژوراسیک پسین است.

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1493

به "کشف فسیل دایناسور 160 میلیون ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف فسیل دایناسور 160 میلیون ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید