تبدیل گلستان به قطب گردشگری کشاورزی کشور نیازمند برنامه ریزی است

به گزارش لنجان بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، تبدیل گلستان به قطب گردشگری کشاورزی کشور نیازمند برنامه ریزی است.

تبدیل گلستان به قطب گردشگری کشاورزی کشور نیازمند برنامه ریزی است

گردشگری روز به روز چهره ای نو از خود به نمایش می گذارد و در قامت نو و رو به پیشرفت خود، گردشگران دیگر در پی تجمل گرایی و اقامت در هتل های مجلل با ستاره های متعدد نیستند و می خواهند با اقامت در منزل خانواده های مزرعه نشین درباره فعالیت های مزرعه داری دانش کسب نمایند.

گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزرعه یکی از راهکارهای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آنهاست که براساس آن بهبود معیشت، فرهنگ ها و ریشه های سکونتگاه های کوچک محفوظ مانده و بخش های از یاد رفته آن نیز احیا می گردد.

به این علت اثرات آن فراوان است که ترویج این نوع از گردشگری می تواند به بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز یاری نموده و تجربه ای متفاوت برای گردشگران اسیر در شهرهای بزرگ و صنعتی باشد.

هزاران مزرعه کشاورزی در گلستان و رونق گردشگری مزرعه در سالهای اخیر فرصتی کم نظیر در این استان است تا در دوران پسا کرونا با ترسیم ساز و کارهای مناسب به دور از شتاب زدگی بعضی از مسائل اقتصادی و معیشتی اهالی سرزمین هیرکان را برطرف کرد.

وجود آب و هوای معتدل و مواهب طبیعی و خدادادی جنگل و جلگه و دریا در حوزه گردشگری، محصولات کشاورزی زراعی و باغی از جمله امتیازات منحصر بفرد گلستان است که در صورت داشتن برنامه ریزی تعیین میتوان توسعه در راستا دستیابی به توسعه پایدار از آنها بهره زیادی برد.

ظرفیت طبیعی و جاذبه های پرشمار گردشگری در گلستان همانند گنجینه ای بزرگ پیش روی مدیران و متولیان است تا با ترسیم راهبردی تعیین از آن برای اعتلای استان و برطرف محرومیت های مزمن آن استفاده کرد.

از جمله ویژگی های گلستان کشت انواع محصولات زراعی - باغی و کسب عنوان های برتر فراوری در حدود 15 محصول زراعی در کشور است؛ هر چند در سایر بخش های کشاورزی نظیر شیلات و آبزی پروری، زنبورداری، پرورش کرم ابریشم، گاو و گاومیش داری، پرورش اسب و شتر هم در زمره استانهای مطرح کشور محسوب می گردد که هر یک به تنهایی می تواند زمینه ساز رونق گردشگری مزرعه در استان باشد.

در گردشگری مزرع، گردشگران با حضور در مزراع و کشترازها جهت سرگرمی، کار و بازآفرینی روح و گذران اوقات فراغت می آیند.

گردشگران می آیند تا در فضای آرام و طبیعت بکر و محیط باصفای روستا از آرامش استفاده نموده و شاید با مشارکت در امور مزرعه روح خود را صیقل و در همان خانه های کاهگلی روستایی لحظات خاطره انگیز برای خود ترسیم نمایند.

برای برآورده ساختن این احتیاج به رشد گردشگران در سالهای اخیر مزارع گردشگری رونق گرفته تا علاقمندان بتوانند با حضور در چنین منطقه های از فرهنگ اصیل روستایی بهره گرفته و چند روزی را فارغ از زندگی ماشینی به بازیابی روحی و روانی خود بپردازند.

در سالهای اخیر در گلستان هم کوشش ویژه ای برای رونق این صنعت اجرا شده و بعضی توفیقات بدست آمد اما کارشناسان معتقدند که برای تحقق بهره وری حداکثری باید ملزومات و پیش شرط های بیشتری در توسعه این مزارع گردشگری مدنظر مدیران این بخش باشد.

در روزگاری که مردم به ویژه شهرنشینان از محدودیت های شدید و خانه نشینی های مستمر و طولانی مدت خسته شده اند، میتوان با توسعه گردشگری مزرع علاوه بر مباحث اقتصادی یاری شایانی به برطرف بعضی دغدغه های روحی ناشی از کرونا پرداخت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: 15 پروانه بهره برداری برای مزارع گردشگری کشاورزی صادر شده و 100 پرونده از متقاضیان در دست آنالیز واقع شده است.

یاسر قندهاری پیرامون اینکه تبدیل گلستان به قطب گردشگری کشاورزی کشور احتیاجمند برنامه ریزی است، ادامه داد: سال 97 نخستین مزرعه گردشگری کشاورزی در گرگان کار خود را شروع کرد و یک سال بعد پیروز شدیم میزبان نخستین همایش گردشگری کشاورزی در گلستان باشیم.

به گفته وی بعضی شهرستان ها مانند گنبدکاووس، کلاله و گرگان به سبب تنوع ظرفیتهای بخش کشاورزی مانند باغداری، زراعت، پرورش گاو و گاومیش، اسب، شتر و زنبورداری بیشترین متقاضی احداث مزارع گردشگری کشاورزی را ارائه نموده اند که کوشش داریم براساس ضوابط و ملاحظات مساعدت لازم از متقاضیان انجام گردد.

قندهاری گفت: گردشگری کشاورزی از جمله بخش های گردشگری است که ورود به تخصصی به آن احتیاج به تغییر کاربری فعالیت پایه احتیاج ندارد و متقاضیان با تکیه بر کاربری بدوی عرصه با ایجاد ارزش افزوده به وسیله گردشگری رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می نمایند.

وی ادامه داد : واحدهای گردشکری کشاورزی گلستان با توجه به توان و ظرفیت داخلی از استقبال خوب گردشگران برخوردار هستند که بعنوان نمونه میتوان به بازدید گردشگران از مزرعه توسکا اشاره نمود که این رقم در روزهای پایانی هفته به رقمی معادل 300 تا 400 نفر می رسد.

قندهاری با اشاره به اتمام طرح آمایش گردشگری در گلستان گفت: براساس منظره ترسیمی سال جاری 48 مزرعه گردشگری کشاورزی در گلستان ایجاد خواهد شد.

استاد رشته گردشگری دانشگاه های گلستان گفت : مزارع گردشگری عمر زیادی ندارند و در دهه 90 میلادی در اروپا خود را شروع کردند و پس از چندین سال با خلاقیت شرکتهای خصوصی پای این صنعت نوین به کشور و گلستان گگردده شد.

مهدی سقایی یادآور شد: در ایران بعضی از منطقه های که فعالیت های زراعت، کشاورزی و دامداری سابقه زیادی دارند، پیروز شدند گردشگری مزرعه را راه اندازی نموده و به پیروزیت های زیادی هم برسند.

وی توضیح داد: باید بپذیریم که رونق گردشگری مزرعه در کشور بیشتر از آنکه یک برنامه ریزی از سوی حاکمیت و دولت باشد مبتنی بر موقعیت شناسی و نگاه ویژه بخش خصوصی است.

سقایی گفت: پس از دستاوردها و اقبال عمومی مردم به گردشگری مزرعه دولتمردان هم به فکر حمایت از این صنعت نوپا بر آمدند اما این طرح گرفتار یک اشکال بنیادی شد.

این استاد دانشگاه افزود: منظره و انتظار نادرستی که برای اکوتوریسیم و بومگردی ها ترسیم شد برای گردشگری مزرعه هم طرح ریزی شد و کوشش شد تا هر مزرعه و مزرعه داری را به عنوان یک فعال گردشگری مزرعه پذیرا باشیم.

به گفته وی وضع قوانین این بخش به نوعی بود که ضوابط و پیش شرطهای آن قابل تفسیر همگانی است و این یک چالش جدی محسوب می گردد.

سقایی تاکید نمود که صرف داشتن یک مزرعه پتانسیلی برای ایجاد یک مزرع گردشگری نمی گردد و کارشناسان متولی نباید کیفیت را فدای کمیت در کار نمایند.

وی افزود : گردشگری مزرعه در کشورهایی نظیر استرالیا و هند در قالب ساز و کارهای تعیین رشد فزآینده ای داشته و در ایران هم ضرورت دارد تا این سازوکارها و پیش شرطها بومی سازی شده و رشد فعالیت ها بر اساس یک چارچوب منطقی انجام گردد.

وی گفت: در توسعه گرددشگری مزرعه باید از تجربه بخش خصوصی استفاده کنیم تا مزارع با مکان یابی منطقی و معقول و سرمایه گذاری کافی و توسعه زیر ساخت ها به یک برند گردشگری تبدیل گردد.

سقایی ادامه داد: رقابت ناصحیح، کاهش منابع اقتصادی برای تسهیلات و کمبود زیرساخت ها از جمله تبعات توسعه قارچ گونه این مزارع است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: باید پذیرفت که آمارها علتی بر پیروزیت پروژه ها نمی گردد و نباید اجازه دهیم بلایی که در حوزه بومگردی رخ داد دوباره تکرار گردد، هر چند در زمان حاضر بازپرداخت تسهیلات در بخش بومگردی تمدید می گردد اما توسعه روزافزون بومگردی ها، مسائلی را برای مالکان آن ایجاد خواهد نمود به نحوی که عایدیی و عایدی اندک آن امکان بازپرداخت تسهیلات را برای فعالان این حوزه سخت می نماید.

سقایی ادامه داد: برای رونق گردشگری مزرعه باید یک اصل را سرلوحه قرار دهیم ، گردشگری باید ایجاد شغل کند، گردشگری باید ضریب تکاثری عایدی به همراه داشته باشد تا به راهبردهای ترسیمی در بخش گردشگری دست پیدا کنیم.

وی گفت: در زمان حاضر ضریب تکاثری عایدی در گلستان کمتر از میانه کشوری است که یکی از بخش هایی که می تواند به توسعه اقتصادی گلستان یاری کند، بخش گردشگری است و باید با سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها، بهره وری حداکثری از صنعت گردشگری حاصل کنیم.

وی گفت: در بعضی مواقع چنین برداشت می گردد که می خواهیم کل گلستان را به مرکز گردشگری تبدیل کنیم اما توسعه روز افزون منطقه ها نمونه گردشگری، روستاهای هدف گردشگری، بومگردی ها و منطقه ها گردشگری باید براساس یک چارچوب باشد.

به گفته وی هر چند گلستان در زمینه گردشگری روستایی، اکوتوریسم و گردشگری مزرعه ظرفیت های زیادی دارد اما باید حواسمان باشد که چتر گردشگری را براساس منابع اقتصادی و زیر ساختها توسعه دهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1309

به "تبدیل گلستان به قطب گردشگری کشاورزی کشور نیازمند برنامه ریزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل گلستان به قطب گردشگری کشاورزی کشور نیازمند برنامه ریزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید