کشاورزان چطور آفت های گندم را تشخیص دهند؟

به گزارش لنجان بلاگ، یک ماه دیگر تا آغاز فصل برداشت گندم بافی مانده است، کشاورزان می توانند با تشخیص به موقع آفت ها در گندم، از خسارت زیاد به محصول خود جلوگیری کنند.

کشاورزان چطور آفت های گندم را تشخیص دهند؟

حسن حسن زاده رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تربت جام در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: بیماری زنگ زرد گندم یا زنگ نواری یکی از بیماری های قارچی مهم گندم و جو است و در ایران بیش از زنگ های دیگر گندم شیوع داشته و خسارت وارد می کند.

او ادامه داد: زنگ زرد گندم در بهار معمولا زودتر از سایر زنگ های غلات ظاهر می شود و ابتدا روی برگ های جوان تشکیل شده و سپس این جوش ها دست به دست هم داده به صورت خطی و به موازات رگبرگ ها هر دو سطح برگ را فرا می گیرند.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی تربت جام گفت: هرگاه شخص وارد یک مزرعه گندم آلوده به زنگ زرد گندم شود هاگ یا اسپور های نارنجی رنگ به لباس های او می چسبد و از همه تعیین تر در صورت مالش انگشت روی برگ، گرد نارنجی رنگی بر روی دست او می نشیند.

آمنه رحمدلی کارشناس حفظ نباتات مرکز جهادکشاورزی پایین جام در مصاحبه با خبرنگار باشگاه گفت: با توجه به بارندگی های بهاره و بالا رفتن دما در روز های اخیر شرایط جوی مساعد برای رشد انواع بیماری های برگی به خصوص زنگ زرد غلات در مزارع فراهم شده و در پایش اجرا شده، این بیماری در بیشتر مزارع گندم و جو مشاهده و توصیه های فنی لازم برای مبارزه و پیشگیری از گسترش این بیماری به کشاورزان ارائه شده است.

او افزود: زمانی که بیماری زنگ زرد گندم به خوشه ها حمله کند دانه ها کوچک و چروکیده شده و در آن ها هیچگونه نشاسته ای ذخیره نمی شود و دیگر این دانه ها قابل استفاده نیستند بنابراین کشاورزان باید این بیماری را جدی گرفته و به توصیه های کارشناسان در خصوص مبارزه شیمیایی و نوع و دوز سم مصرفی برای کنترل بیماری عمل کنند.

/ز. ج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 359

به "کشاورزان چطور آفت های گندم را تشخیص دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزان چطور آفت های گندم را تشخیص دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید