چرا حفاظت از جنگل ها؟ چرا زاگرس؟

به گزارش لنجان بلاگ، از شعبده بازی درختان با رنگ ها، از آواز جان بخش پرنده ها و تفریحات و کمپ هایمان در دل طبیعت اگر بگذریم، یک عالم علت دیگر هم هست که می توان صرفاً به خاطر آن ها عاشق جنگل ها بود و با جان و دل در حفاظت از آن ها کوشید. به راستی چرا هواداران محیط زیست این همه نگران جنگل ها هستند و به طور مداوم، مراقب از آن ها را به افراد گوشزد می نمایند؟ بیایید پیش از هر چیز نگاهی کوتاه به فواید جنگل ها بیندازیم:

چرا حفاظت از جنگل ها؟ چرا زاگرس؟
  • جنگل ها هوای آلوده را تصفیه می نمایند و با فراوری اکسیژن به ما کمک می نمایند که راحت نفس بکشیم.
  • هشتاد درصد گونه های جاندار روی زمین در جنگل ها زندگی می نمایند.
  • درخت ها زمین را خنک می نمایند و مناطقی که در نزدیکی جنگل ها هستند کمتر گرم می شوند.
  • جنگل ها یکی از عوامل اصلی باران و باروری ابرها هستند.
  • جنگل ها مانع سیل می شوند و با کاستن از سرعت آب های جاری، آن ها را جذب می نمایند.
  • جنگل ها به ایجاد و پرشدن چشمه ها و سفره های زیرزمینی کمک می نمایند.
  • جنگل ها سرعت باد و طوفان را کم و از جابه جایی ریزگردها جلوگیری می نمایند.
  • جنگل ها از آلودگی صوتی می کاهند.

هر کدام از ما می توانیم، در هر کجا که هستیم، در حد توان خودمان برای مراقبت از پوشش سبز کشورمان، این گنجینهٔ ملی، بکوشیم. جنگل های زاگرس بخشی حیاتی از طبیعت کشور ما هستند که حدود 40 درصد از نزولات جوی کشور در حوزهٔ آن ها می بارد و 25 درصد از آب های جاری تمام کشور از سمت این جنگل ها به راه می افتد. علاوه بر این ها، زندگی 70 درصد از عشایر ایران مستقیماً متاثر این جنگل هاست و از هر 2 دام در کشور، یکی، در حوالی جنگل های زاگرس پرورش می یابد.

بعد از آتش سوزی های دلخراش جنگل های زاگرس و حوادث جانسوز انسانی در بهار و تابستان سال 1400 که منجر به داغ تماشا بسکمک از هم وطنان و تلف شدن دام ها و زمین های کشاورزی زیادی شد، در خبرنگاران بر آن شدیم که برای نشاندن آتش، دست به اقدامی بزنیم. از همین رو 100 ست کامل لباس آتش نشانی (شلوار، کاپشن، کفش، کلاه، دستکش، هدلایت) و 25 دستگاه دمنده برای کمک به اطفای حریق در جنگل های زاگرس استان فارس، خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد ارسال کردیم. آقای بهمن ایزدی کویرشناس، فعال محیط زیست و مدیر کانون سبز فارس که در سامان دهی گروه های مردمی برای مقابله با آتش سوزی فعالیت زیادی داشته است، در این طرح همراه و کمک گر خبرنگاران بود.

قصدمان این است که طی امسال همچنان به همکاری با موسسه های محیط زیستی و پشتیبانی از نیروهای مردمی داوطلب ادامه دهیم. امیدواریم سایر شرکت ها، موسسه ها و افرادی که می توانند گامی در راه حمایت از نیروهای مردمی بردارند نیز به میدان بیایند و همراه ما باشند؛ باشد که بتوانیم، دست به دست هم، خبرنگارانی میان آتش و درختان بکشیم.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1472

به "چرا حفاظت از جنگل ها؟ چرا زاگرس؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا حفاظت از جنگل ها؟ چرا زاگرس؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید