سپید دشت، شهر آبشارهای لرستان

به گزارش لنجان بلاگ، سپید دشت شهر آبشارها، مسیرهای ریلی زیبا و یکی از شهرهای استان لرستان است. این شهر دارای آبشارهای زیبا و دیدنی است.

سپید دشت، شهر آبشارهای لرستان

سپید دشت یکی از شهرهای غرب ایران و از توابع شهرستان خرم آباد است.راه آهن تهران-جنوب از این شهر عبور می نماید. سپید دشت دارای طبیعتی زیبا با کوهستان های اطرافش است. فاصله این شهر با خرم آباد در حدود حدود 80 کیلومتر است.

سپیددشت شهر آبشارها و جهتهای ریلی زیبا است وصدای سوت قطار داخل کوه ها، دشت های مملو از درخت و رودهای جاری از زیبایی های این منطقه است. جهت ریلی سپیددشت به خاطر دارا بودن کوه های زیبا و سرسبز زاگرس، دشت های بزرگ، انواع درختان و رودهای پر تلاطم و خروشان، یکی از زیبایی های طبیعت محسوب می گردد که آدمی را برای سفر به این شهر با قطار وا می دارد.

آبشارهای بیشه، تاف، گریت، شوی و غیره از آبشارهای نزدیک به سپیددشت هستند که طبیعتی زیبا را در این منطقه خلق نموده اند. در ادامه به شرح بیشتر این آبشارها می پردازیم.

آبشار بیشه

ایستگاه راه آهن بیشه به خاطر داشتن آبشاری زیبا از دیدنی ترین ایستگاه های راه آهن ایران محسوب می گردد. آبشار بیشه با ارتفاع 48 متر و عرض تاج 20 متر به همراه جنگل های بلوط روستای بیشه، هوایی خنک و طبیعتی سرسبز را آفریده است.

به منظور اقامت در این روستا اقامتگاه هایی چوبی زیر درختان سرسبز بلوط وجود دارد که در این اقامتگاه ها می توان صدای رودها و چشمه های پرتلاطم را شنید و لذت برد.

آبشار نوژیان

این آبشار در 51 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد واقع شده است و یکی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران به شمار می آید. ارتفاع آبشار 95 متر و عرض تاج آن حدود 5 متر است. رودهای پرتلاطم و شفاف برفراز صخره ها، می تواند مقدمات شنا را برای شما مهیا کند.

این آبشار از بالای کوه تاف، جاری می گردد و گردشگاه جنگلی نوژان را در بالای کوه به زیباترین مکان برای استفاده از آب و هوای کوهستانی و گردشگری و گذراندن یک روز زیبا تبدیل نموده است.

انواع گیاهان دارویی در کوه تاف رویش می نماید و در طول سال، به خصوص در فصل پرآبی آبشار نوژیان، عده زیادی از مردم به منظور تماشای آبشار زیبای نوژیان و برای جمع کردن گیاهان دارویی به این منطقه رهسپار می شوند.

از خرم آباد به گردنه نوژیان می توان به آبشار نوژیان راه یافت. جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته است، بعلاوه با قطار و با اندکی پیاده روی، می توان به ملاقات این آبشار رفت.

آبشار گریت یا هفت چشمه

آبشار گریت با ارتفاع 15 متر و عرض تاج 17 در در روستای گریت واقع شده است که نام های دیگر آن آبشار هفت چشمه یا سرکانه بوده و یکی از زیباترین آبشارهای لرستان است که در منطقه ای صعب العبور و کوهستانی و در فاصله 30 کیلومتری ایستگاه راه آهن سپید دشت واقع شده است.

برترین زمان سفر به روستای گریت و لذت بردن از آن فصل های بهار و تابستان است که آب و هوای خنک و معتدل و طبیعتی زیبا دارد.

آبشار هفت چشمه در میان دره ای مملو از درختان بلوط، زالزالک و مو واقع شده است. به منظور دست یابی به این آبشار باید از روستای گریت در طبیعت زیبا تقریبا یک ساعت به پیاده روی بپردازید. گفتنی است که به منظور رساندن گردشگران تا نزدیکی آبشار، جاده ای ماشین رو احداث شده است تا درصورت عدم پیاده روی در جهت رودها و صخره ها بتوان از این جاده استفاده کرد.

در فصل بهار سپید دشت یکی از زیباترین نقاط دنیا محسوب می گردد و کوه ها، جنگل های بلوط، رودخانه ها و آبشارهای انبوهی در پیرامون آن وجود دارد.

دو رودخانه ای که از این شهر می گذرد، سزار (تیره) و زز نام دارد که در انتهای شهر سپیددشت با هم پیوند می خورند (به زبان محلی به آن دو آب گفته می گردد) و رودخانه ای واحد را تشکیل می دهند که ادامه رودخانه سزار بوده و پایان به طرف خوزستان جریان می یابد. البته رودخانه زز آن چنان از زلالی برخوردار است که همه گردشگران را به آب تنی در این رودخانه تشویق می نماید.

مکان های تفریحی زیادی در پیرامون سپیددشت وجود دارد که عبارت اند از: دره اناران، کومو، رونه، بوتک، گازه، خشکی، آبسرده، کسمت، چلقادی، امارت، باکش و غیره.

پارک ساحلی سپیددشت از دیگر مکان های گردشگری و طبیعی سپیددشت است که در محل پیوند دو رودخانه زز و تیره ساخته شده و مثل یک شبه جزیره، از سه جهت از طریق آب محاصره شده است و تنها از یک جهت به خشکی راه دارد و از طریق پلی به سپیددشت متصل می گردد.

این پارک طبیعتی زیبا و کوهستانی دارد و بعلاوه رودخانه ها و جنگل های طبیعی سرسبز در پیرامون خود داشته که باعث ایجاد فضای زیبا و یگانه به منظور گذراندن اوقات فراغت ساکنین سپیددشتی و جلب جهانگرد شده است.

مردم شهر سپیددشت اکثرا به زبان های لری بالاگریوه ای و لری بختیاری صحبت نموده و بیشتر آن ها از ایل پاپی و بختیاری های چهارلنگ هستند. طایفه های گوناگونی مانند فولادوند، گراوند، لت کله، کرنوکر، خاج خورده، گرپی، حاجیوند، سالاروند، خورشیدوند، پاپی، خانجمالی و … در این شهر مستقر هستند. بیشتر مردم سپید دشت به کارمندی و مغازه داری مشغول هستند، اما کارهایی در زمینه زنبورداری، پرورش ماهی قزل آلا، کشاورزی و دام داری انجام می دهند.

قرار گرفتن بر جهت راه آهن تهران-جنوب یکی از خصوصیات شاخص شهر سپیددشت است که حتی از دلیل های عمده تشکیل این شهر شده است. سپیددشت در محدوده اداره کل راه آهن لرستان و کیلومتر 981+507 محور تهران-خرمشهر واقع شده است. سپیددشت سومین ایستگاه از دورود است که در فاصله 42 کیلومتری آن واقع شده است. بعلاوه یازدهمین ایستگاه تا اندیمشک بوده و 837/166 کیلومتر از آن فاصله دارد. از نظر تقسیمات خط، این ایستگاه در محدوده حوزه 11 و قطعه 31 واقع شده است. ایستگاه های اطراف آن از طرف شمال، بیشه با فاصله 329/13 کیلومتری و از طرف جنوب چمسنگر با فاصله 995/17 کیلومتری است.

سپیددشت به عنوان گلوگاهی بین شهرهای خرم آباد، دورود، منطقه شول آباد الیگودرز و اندیمشک قرار گرفته است. زیستگاه ماهی کور که فقط در منطقه سیرم واقع در استان لرستان و منطقه ای از کشور استرالیا واقع است، در نزدیکی این شهر واقع شده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر / lornewsagency.blogfa.com / respina24.com / fa.wikipedia.org
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1370

به "سپید دشت، شهر آبشارهای لرستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "سپید دشت، شهر آبشارهای لرستان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سپید دشت، شهر آبشارهای لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید