دریاچه گهر ، فیروزه ای در دامان اشترانکوه

به گزارش لنجان بلاگ، دریاچه ای که آسمان را در خود جای داده است، در دامنه رشته کوه های زاگرس، دریاچه ای شفاف است که اگر بر ساحل ماسه ای آن بایستید، میتوانید بستر دریاچه را ببینید. به خاطر زلال بودن آب دریاچه است که تصویر آسمان آبی دورود، بر آن نقش بسته است. به دریاچه گهر سفر کنید تا بدانید چرا به آن نگین اشترانکوه هم می گویند. خوش اقبالی با اشترانکوه همراه بوده است که با یک زمین لرزه، بستر این دریاچه در آن تشکیل شده است. برای آشنایی بیشتر با طبیعت این منطقه با خبرنگاران همراه باشید تا به لرستان سفر کنیم.

دریاچه گهر ، فیروزه ای در دامان اشترانکوه
دریاچه گهر

دریاچه گهر کجاست؟

این نگین اشترانکوه، در 35 کیلومتری جنوب شرق دورود و 121 کیلومتری خرم آباد، مرکز استان لرستان واقع شده است. این دریاچه، دارای دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک است و ارتفاع آن 2350 متر بالاتر از سطح دریاست.

مساحت سطح آبی دریاچه گهر بزرگ، حدود 100 هکتار است. عمق آن در بخش های مختلف بین 4 تا 28 متر تغییر می نماید. این منطقه در سال بین 500 تا 900 میلیمتر بارش دارد که بیشتر آن برف است. اگر در زمستانی پر برف به آنجا بروید، دریاچه ای یخ زده را می بینید که مناظری بدیع آن را در آغوش گرفته اند. بستر این دریاچه سنگی است و آب آن از رودخانه تاپله تامین می گردد. به علاوه در خروجی دریاچه چشمه های زیرزمینی هم در این دریاچه وجود دارند که حجم خروج آب از دریاچه را افزایش می دهند.

2 کیلومتر بعد، گهر کوچک با آبی شفاف و بستری باتلاقی شکل گرفته است که 5 هکتار مساحت دارد. می توانید شنای انواع ماهی ساکن دریاچه را در آن تماشا کنید.

دریاچه ای شیرین، میان یک کوهستان

دریاچه گهر ، یکی از مهم ترین دریاچه های آب شیرین در ایران است. این دریاچه، اکوسیستم انواع مهم گونه های گیاهی و جانوری است. بلوط، بادام، گلابی و پسته وحشی، گردو، انجیر و زالزالک از جمله گونه های آشنا برای شما خواهد بود. گل های شقایق، لاله واژگون، زنبق، تاج خروسی و اختر، همراه قدم های شما اطراف دریاچه اند.

دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است. این منطقه زیستگاه جانوران وحشی بسیاری از جمله خرس قهوه ای، کفتار، روباه، بز، قوچ، آهو، پلنگ، گرگ، و خرگوش است. پرنده هایی مثل کبک، شاهین، عقاب، زرد پره سرسیاه، سار، دم جنبانک ابلق، سهره پیشانی سرخ، سهره طلایی نیز در این منطقه زندگی می نمایند. اگر کمی خوش شانس باشید، شاید برخی از آن ها از فاصله ای مطمئن ببینید. در این منطقه، پلنگ ایرانی نادر هم دیده شده است. به یاد داشته باشید که شکار این حیوانات نه تنها آسیبی جدی به محیط زیست است، بلکه غیرقانونی نیز هست.

به علاوه بستر دریاچه، محل زیست آبزیانی مانند ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز، لاک پشت، قورباغه و … است. خبر خوب این که ماهی گیری با قلاب با اخذ مجوز، ممکن است. در فصل ماهی گیری اگر کمی مهارت و شانس با شما همراه باشد، می توانید 3 قزل آلا را مهمان سفره تان کنید.

چطور به دریاچه گهر برویم؟

دو راستا مختلف از دورود و الیگودرز برای رسیدن به دریاچه وجود دارد. اما آخر همین بخش، یکی را به شما پیشنهاد می کنیم و امیدواریم شما هم قبول کنید.

اول، راستا دورود. چند راه مختلف دارید که خود را به شهرستان دورود، در 85 کیلومتری خرم آباد برسانید. ماشین شخصی پیش پا افتاده ترین انتخاب شماست. اما بد نیست بدانید دورود یک ایستگاه قطار هم دارد. اگر از تهران سفر می کنید، بلیط آن را می توانید از راه آهن جنوب تهران تهیه کنید.

بعد از رسیدن به دورود، باید روستاهای درب آستانه، و شاه پیرولی را پشت سر بگذارید تا به چشمه خیوه برسید. از این چشمه تا کنار دریاچه، 18 کیلومتر است که باید پیاده یا با قاطر آن را طی کنید. حدود 5 ساعت طول خواهد کشید که با پای پیاده به کنار دریاچه برسید. یکی از دلایل بکر ماندن دریاچه، همین سخت بودن راستا رسیدن به آن برای انسان است.

دریاچه گهر

راستا الیگودرز تا دریاچه، در مجموع 5 ساعت است. سه ساعت و نیم را می توانید با ماشین در جاده ماشین رو طی کنید. 5 روستا و یک دشت لاله واژگون سر راهتان خواهد بود. وقتی به تپه تاپله رسیدید، پیاده روی شروع می گردد. 7 کیلومتر که می توانید آن را در کمتر از دو ساعت طی کنید.

پیشنهاد ما این است که راستا دورود را انتخاب کنید. درست است که پیاده روی بیشتری دارد، اما امنیت آن بالاتر است. سالانه 70 هزار نفر از دریاچه گهر تماشا می نمایند، که بیشترشان از راستا دورود می فرایند. ناگفته نماند که در هر دو راستا، زیبایی های بی کران طبیعت هم قدم شما خواهند بود. برای راستا دورود می توانید قاطر هم کرایه کنید که هزینه آن تا کنار دریاچه 70 هزارتومان است.

برترین زمان سفر به آسمان در دامان کوهستان

بهار و تابستان، برترین فصل سفر به دریاچه هستند. البته تا 15 خرداد، سفر به دریاچه ممنوع است مگر این که مجوز داشته باشید. بعد از 15 خرداد می توانید در دریاچه ماهی گیری کنید. نگران گرمای راستا هم نباشید. سختی راستا، با تماشا اولین چشم انداز دریاچه از جانتان رخت می بندد.

لوازم سفر و اقامت در کنار دریاچه

رسیدن به کنار دریاچه گهر ، از شما بسیار انرژی خواهد گرفت. پس بهتر است شب را کنار دریاچه کمپ بزنید. چه پیشنهادی از این بهتر که طلوع آفتاب را کنار ساحل ماسه ای دریاچه تماشا کنید؟ محل هایی برای کمپ کنار دریاچه معین شده است که هم برق دارند و هم امنیت.

برای کمپ کنار دریاچه، حتما با خود چادر ببرید. شاید ایده خوبی نباشد که با وجود گرازهای وحشی زیر سقف آسمان بخوابید. کفش مناسب پیاده روی، چراغ قوه، زیرانداز و پانچو و وسایل پخت و پز و لباس گرم در فهرست لوازم ضروری هستند. یک سوپرمارکت کوچک هم در کنار دریاچه هست که خوردنی هایتان را تامین می نماید. کیسه زباله را هم نباید فراموش کنید تا این منطقه همچنان تمیز و بکر باقی بماند.

جاذبه های تمام نشدنی لرستان

دشت لاله های واژگون

بعد از بازدید از دریاچه گهر ، می توانید دره زیبای نی گاه دورود و دشت لاله های واژگون در روستای گشان الیگودرز را هم ببینید. آبشار بیشه گرمه در راستا رود سزار نیز از جمله پدیده های طبیعی دورود است. لرستان سرزمینی خواهد بود که ملاقات آن را فراموش نخواهید کرد.

عکس کاور از علی شریفی

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1475

به "دریاچه گهر ، فیروزه ای در دامان اشترانکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه گهر ، فیروزه ای در دامان اشترانکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید