احتیاج دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به 800 دستگاه تبلت

به گزارش لنجان بلاگ، خبرنگاران/اصفهان رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان از احتیاجسنجی حدود 1200 دستگاه تبلت در استان برای دانش آموزان استثنایی اطلاع داد و گفت: دانش آموزان استثنایی در 3 اولویت دسته بندی شده اند و حدود 800 دستگاه تبلت دانش آموزی ضروری است تا احتیاج دانش آموزان استثنایی استان را رفع کنیم.

احتیاج دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به 800 دستگاه تبلت

محسن الماسی در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: اگرچه با آغاز همه گیری کرونا در سال گذشته آمادگی لازم وجود نداشت، اما با آسیب شناسی و برنامه ریزی دقیقی که انجام شد، سال جاری مشکل خاصی وجود ندارد و همه دانش آموزان استثنایی در استان از آموزش ها استفاده می نمایند.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز 4 هزار و 832 دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی استان ثبت نام نموده و تعدادی هم منتظر نوبت سنجش تخصصی و تایید نهایی هستند، گفت: این دانش آموزان در گروه های مختلف کم توان ذهنی و اوتیسم، معلولان جسمی حرکتی، ناشنوا و کم شنوا و نابینا و کم بینا طیف بندی می شوند.

طراحی اطلس یادگیری برای دانش آموزان استثنایی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی برای مدارس استثنایی استان اطلس یادگیری طراحی کردیم، توضیح داد: در ابتدای سال تحصیلی مدیران مدارس با هماهنگی و نظر والدین آنالیز کردند که آیا دانش آموز تمایل به حضور در مدرسه دارد یا آموزش غیرحضوری و یا تمایل به آموزش ترکیبی حضوری و غیرحضوری دارد. حدود 60 درصد دانش آموزان روش ترکیبی حضوری و غیرحضوری را انتخاب کردند و با هماهنگی مدیران، در ساعتی به مدارس می رفتند و از آموزش ها استفاده می کردند تا اینکه با تصمیم ستاد مقابله با کرونا آموزش حضوری مدارس تعطیل شد.

وی با بیان اینکه پس از تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا و تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، درسنامه های مکتوب آماده و تحویل والدین شد تا دانش آموزان بتوانند در منازل خود از آموزش ها استفاده نمایند و اخلالی در آموزش آنها اتفاق نیفتد، اضافه کرد: با این وجود آسیب هایی در حوزه آموزش دانش آموزان استثنایی به ویژه در آموزش مجازی وجود دارد.

آسیب های آموزش مجازی برای دانش آموزان استثنایی

الماسی نبود زیرساخت های لازم و پراکندگی زیاد دانش آموزان در انواع معلولیت ها را از جمله مسائل آموزش دانش آموزان استثنایی برشمرد و اضافه کرد: کوشش اداره آموزش و پرورش استثنایی و همکاران ما در مدارس این بوده که تا جایی که امکان دارد از بستر مجازی و کانال های مختلف به خصوص شبکه شاد استفاده گردد باوجود همه مسائل و ضعف هایی که در حوزه آموزش استثنایی دارد تا دانش آموزان از آموزش عقب نمانند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان به تهیه و تدوین محتواهای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی اشاره و اظهار داشت: با برنامه ریزی هایی که اجرا شده دانش آموزان در زمان معین در کلاس های آنلاین حضور پیدا نموده، تکالیف خود را انجام می دهند و بازخورد آموزش ها از اولیا گرفته می گردد، بنابراین چرخه آموزش در جریان است و امیدواریم در ادامه مسئله ای به وجود نیاید.

وی با این وجود تاکید نمود که آموزش مجازی جای آموزش حضوری به ویژه برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را نمی گیرد و گفت: وقتی دانش آموز در کلاس درس حضور پیدا می نماید می توان متناسب با شرایط و احتیاج او محتوای درسی را ارائه کرد، ولی در فضای مجازی باید محتوای عمومی برای همه دانش آموزان ارائه کرد که مغایر با تفاوت های دانش آموزان و احتیاجهای آنها است، با این وجود کوشش می کنیم اجازه ندهیم خللی در فرایند آموزش دانش آموزان استثنایی ایجاد گردد.

الماسی سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش را بر استفاده از شبکه شاد برای آموزش غیرحضوری دانش آموزان بیان کرد و اضافه کرد: در کنار استفاده از شبکه شاد، مدارس استثنایی گروه هایی در سایر پیغام رسان ها تشکیل دادند تا اگر اخلالی در شبکه شاد به وجود آمد دانش آموزان از تحصیل بازنمانند.

اولویت اول سلامت دانش آموزان استثنایی است

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان آموزش حضوری دانش آموزان استثنایی را احتیاجمند رفت و آمد به مدرسه و از بین رفتن فاصله اجتماعی دانست و گفت: در ابتدای سال تحصیلی به مدیران مدارس استثنایی اعلام کردیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و برنامه زمان بندی، آموزش حضوری دانش آموزان را نیز در دستور کار قرار دهند، به ویژه در مناطق روستایی که پوشش اینترنت و سخت افزار لازم در اختیار نبود، ولی در مجموع تابع ستاد ملی کرونا هستیم و اولویت اول سلامت دانش آموزان است.

وی با اشاره به درخواست استفاده از بستر رادیو و تلویزیون برای آموزش دانش آموزان استثنایی باتوجه به پوشش بالای 90 درصدی، گفت: متاسفانه همکاری لازم انجام نشد، فقط با پیگیری های مکرری که انجام شد مدرسه ایران در شبکه آموزش یک مترجم برای آموزش بعضی دروس با زبان اشاره برای دانش آموزان ناشنوا گذاشته اند ولی برای دانش آموزان نابینا و کم توان ذهنی و اوتیسم محتوای خاصی طراحی نشده است.

الماسی در مورد دسترسی دانش آموزان استثنایی به گوشی هوشمند و تبلت نیز گفت: کوشش مدیران اولویت بندی دانش آموزان بوده تا براساس اولویت، احتیاجسنجی نموده و با یاری خیران سخت افزارهای مورد احتیاج دانش آموزان استثنایی را تامین کنیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان به احتیاجسنجی حدود 1200 دستگاه تبلت در استان برای دانش آموزان استثنایی اشاره و توضیح داد: دانش آموزان در 3 اولویت دسته بندی شدند؛ اولویت اول دانش آموانی هستند که به هیچ گونه وسیله ارتباطی دسترسی ندارند، اولویت دوم دانش آموزانی که از تلفن همراه بقیه اعضای خانواده یا اقوام استفاده می نمایند و اولویت سوم دانش آموزانی هستند که از تلفن همراه پدر و مادر استفاده می نمایند.

وی با اعلام اینکه تقریبا 70 درصد دانش آموزان استثنایی در اولویت اول پوشش داده شدند، گفت: به دنبال تکمیل اولویت اول و پوشش اولویت دو هستیم و قدم بعدی برای اولویت سوم است. در مجموع حدود 800 دستگاه تبلت دانش آموزی دیگر ضروری است تا احتیاج دانش آموزان استثنایی استان را رفع کنیم.

کمبود نیروی انسانی در حوزه آموزش استثنایی

الماسی همچنین در مورد نیروی انسانی مورد احتیاج برای آموزش استثنایی در استان، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی داریم، اما با به کارگیری همکاران بازنشسته، حق التدریس و خرید خدمات آموزشی خوشبختانه در حال حاضر به لحاظ نیروی انسانی مشکل خاصی در استان نداریم و با برگزاری کارگاه های توانمندسازی و ظرفیت علمی بالا و انگیزه درونی که در همکاران بوده با عشق به دانش آموزان استثنایی آموزش می دهند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان از توانبخشی به عنوان مشکل اصلی دانش آموزان استثنایی یاد کرد و گفت: اداره آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش دانش آموزان، در زمینه توانبخشی دانش آموزان نیز فعالیت می نماید، این در حالی است که توانبخشی مستلزم آموزش حضوری است.

وی شرح داد: توانبخشی یک برنامه چندین جلسه ای است که حداقل 10 جلسه گفتاردرمانی یا کاردرمانی احتیاج دارد، اما با توجه به محدودیت هایی کرونایی امکان ارائه این خدمات در مدارس وجود ندارد و استفاده از خدمات توانبخشی در خارج از مدارس نیز مستلزم پرداخت هزینه از سوی خانواده ها است که معمولا رغبتی برای این فرایند انجام ندارند.

الماسی بهبود مسائل آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی را احتیاجمند زمان و برنامه مستمر دانست و گفت: نمی توان انتظار داشت مسائل دانش آموزان به سرعت رفع شده و شکاف آموزشی پر گردد.

توجه خانواده ها به سن طلایی در آموزش بچه ها با احتیاجهای خاص

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان خواهان توجه خانواده ها به سن طلایی در آموزش بچه ها با احتیاجهای خاص شد و گفت: اگر خانواده ها کودک معلولی دارند باید قبل از سن مدرسه به اداره آموزش استثنایی مراجعه نموده و پیش ثبت نام انجام دهند، حتی از سن دو سالگی ثبت نام این بچه ها را انجام می دهیم چون هدف مداخلات به هنگام برای توانمندسازی است تا زمانی که کودک به سن مدرسه می رسد بتوانیم خدمات آموزشی ارائه کنیم.

وی تاکید بر مداخلات قبل از مدرسه برای بچه ها با احتیاجهای خاص را با هدف اطلاع خانواده ها از مسائل فرزندان و دریافت خدمات یاری آموزشی و ارتقا علمی مادر و فرزند دانست تا زمانی که کودک وارد مدرسه می شوند مسائل کمتر و آمادگی بیشتری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 773

به "احتیاج دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به 800 دستگاه تبلت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به 800 دستگاه تبلت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید