قرص فلوکستین موثر برای درمان افسردگی (عوارض فلوکستین)

به گزارش لنجان بلاگ، قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی و اضطراب است. تهوع، سرگیجه، کاهش اشتها، خستگی و میل به خودکشی بعضی از عوارض فلوکستین می باشد.

قرص فلوکستین موثر برای درمان افسردگی (عوارض فلوکستین)

خبرنگاران | سرویس سلامت - فلوکستین یکی از داروهای معروف در زمینه کنترل و درمان اختلالات شخصیتی و همچنین افسردگی و اضطراب است که این روزها در سبد دارویی بسیاری از خانواده ها وجود دارد. بهتر است قبل از مصرف قرص فلوکستین با عوارض احتمالی آن که بعضا خطرناک هم هستند آشنا شوید.

قرص فلوکستین چیست؟

قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارنماینده های بازجذب سروتونین است. داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ازقبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و یاری به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی به خود یاری می نمایند. علاوه بر درمان اضطراب و افسردگی فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون درمان انزال زودرس مردان و کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر این دارو بر روی بیماران مبتلا به افسردگی به لینک زیر رجوع کنید:

تاثیر قرص فلوکستین در درمان افسردگی

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی فلوکستین

موارد مصرف
  • افسردگی
  • وسواس
  • اضطراب
  • سندروم پیش از قاعدگی
  • اختلال خواب
  • سردرد
  • بیماری های روانی
  • اختلال دوقطبی
  • چاقی
  • مسائل جنسی
عوارض تهوع ، خواب آلودگی ، سرگیجه ، کاهش اشتها ، خستگی ، عرق کردن ، ضعف ، کاهش وزن ، اختلال در میل جنسی ، خشکی دهان
تداخل داروییدیازپام ، وارفارین ، دکسترومتورفان

مقدار و نحوه مصرف فلوکسیتین

قرص فلوکستین برای بچه ها بالاتر از دو سال تجویز می گردد. درواقع روانپزشکان معمولا برای درمان افسردگی یا اضطراب در بچه ها اگر احتیاج به دارو وجود داشته باشد، خط اول انتخاب را فلوکستین قرار می دهند. احتیاج بیمار به قرص فلوکستین به عواملی مثل وزن بیمار، سوابق بیماری های قبلی، سابقه مصرف در خانواده بیمار و شدت بیماری بستگی دارد. به طور کلی دوز قرص های فلوکستین موجود در ایران معمولا 10 و 20 میلی گرم هستند که ابتدا با 10 شروع می گردد و در صورتیکه بدن بیمار به دوز بالاتری احتیاج داشته باشد پزشک 20 را تجویز می نماید.

توجه: خیلی از افرادی که این دارو را مصرف می نمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمی شوند اما اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع سیاه و خونی، استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

توجه: این دارو ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مسئله ای نادری بنام سندرم سروتونین گردد. خطر ابتلا به این سندرم نادر زمانیکه از سایر داروهای افزایش سروتونین به همراه این دارو استفاده می نمایید، بیشتر نیز می گردد. اگر مبتلا به هریک از عوارض جدی دارو همچون تپش قلب، توهم، عدم توانایی جهت یابی، تهوع، اسهال، یبوست شدید، کشیدگی عضلات، تب غیرقابل شرح و بی قراری و پریشانی غیرمعمول شدید، به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

فلوکستین و مسائل جنسی!

درباره مفید بودن این دارو برای رفع شدن مسائل جنسی ممکن است افراد تاثیراتی از فلوکستین را مطالعه نمایند که نسبت به مصرف آن راغب شوند، در حالی که ممکن است مطالب متناقض دیگری هم نوشته شده باشد. این است که حتما باید از مصرف خودسرانه انواع داروها پرهیز گردد.

یکی از عوارض قرص فلوکستین ممکن است کاهش میل جنسی باشد که پزشک در صورت لزوم این موضوع را کنترل می نماید. در مواردی هم عکس قضیه اتفاق می افتد. به این صورت که فرد افسرده چندان رغبت و تمایلی به مسائل جنسی ندارد، با مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، طبیعتا میل جنسی او نیز افزایش می یابد. در واقع این افزایش میل جنسی در نتیجه بهبود افسردگی بوده است. اگر افسردگی درمان شده اما میل جنسی کاهش یافته این موضوع دیگر جزو عوارض فلوکستین شناخته می گردد.

هشدارهای مصرف دارو

گفت وشنودهای رایج بین مردم را رها نموده و از مصرف خودسرانه این دارو برای درمان چاقی، افزایش نشاط، اختلالات خواب یا بهبود عملکرد جنسی پرهیز کنید. همه تاثیرات فلوکستین باید طبق نظر پزشک باشد. اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت نماینده ای به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن در نظر گرفته نمی گردد.

نکاتی در رابطه با مصرف قرص فلوکستین

  1. در بیمارانی که احتمال دست زدن به خودکشی وجود دارد دارو باید در مقادیر کم در اختیارشان باشد.
  2. اثرات درمانی این دارو معمولا دو تا سه هفته بعد از شروع درمان ایجاد می شوند.
  3. وزن بیمار در طی درمان هفته ای یک بار چک گردد.
  4. جهت جلوگیری از تسکین بیش از حد در طول روز بهتر است دارو قبل از خواب تجویز گردد.
  5. بیمار را از نظر بروز واکنش های حساسیتی و راش و کهیر تحت نظر بگیرید.
  6. مصرف این دارو در دیابتی ها ممکن است باعث اشکال در کنترل قند خون گردد.
  7. بدلیل اینکه این دارو باعث بی اشتهایی می گردد مصرف این دارو در بیماران بی اشتها با احتیاط صورت پذیرد.
  8. اگر شما مبتلا به دیابت هستید، فلوکستین ممکن است بر روی سطح قندخون شما تاثیر بگذارد، به همین دلیل سطح قندخون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آن ها را با پزشکتان درمیان گذارید.

توصیه های دارویی که باید بدانید

  • به بیمار توصیه کنید دارو را مطابق با تجویز پزشک مصرف نماید و در صورت فراموش نمودن یک نوبت دارو به محض به یادآوردن آن را مصرف کند و از دوبرابر نمودن دوز دارو پرهیز کند.
  • به بیمار هشدار دهید تا معین نشدن اثرات دارو از رانندگی و سایر امور احتیاجمند هوشیاری بپرهیزد.
  • به بیمار توصیه نمایید. درصورت بروز سردرد، بی اشتهایی، تهوع، اضطراب و بی خوابی به پزشک مراجعه کند.
  • به بیمار تذکر دهید در صورت شک یا تصمیم به بارداری به پزشک خود اطلاع دهد.

ارتباط میان مصرف فلوکستین و میل به خودکشی!

مصرف قرص فلوکستین ممکن است در شروع فرایند بهبودی، افکار و میل به خودکشی ایجاد کند. به همین دلیل از طرف سازمان دارو و غذای آمریکا در بروشور داخل دارو این موضوع را به صورت هشدار مطرح نموده اند، پزشک هم در هنگام تجویز، این هشدار را به خانواده ها می دهد. البته این موضوع در خصوص افزایش افکار مربوط به خودکشی است نه اقدام به آن؛ به این صورت که فرد ممکن است به خودکشی فکر کند اما هرگز فکر خود را عملی نکند.منبع: setare.com
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 811

به "قرص فلوکستین موثر برای درمان افسردگی (عوارض فلوکستین)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص فلوکستین موثر برای درمان افسردگی (عوارض فلوکستین)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید