علت قربانیان زیاد کرونا در آمریکا؛ ناتوانی ابرقدرت جهانی در مقابل کرونا

به گزارش لنجان بلاگ، شرایط شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده بعنوان پیشرفته ترین کشور دنیا از کنترل خارج شده، مقامات نمی توانند تصمیمات درستی برای مقابله با این بیماری اتخاذ نموده و سیستم پزشکی آمریکا هم آمادگی درمان صدها هزار بیمار را ندارد.

علت قربانیان زیاد کرونا در آمریکا؛ ناتوانی ابرقدرت جهانی در مقابل کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری نووستی روسیه در تحلیلی نوشته است: دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گفت که تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده از پنج هزار نفر فراتر رفته است و بیش از 215 هزار نفر در این کشور به این عفونت آلوده شده اند.

براساس اطلاعات این دانشگاه که بر اساس آمارهای فدرال و محلی تهیه شده، تعداد موارد تایید شده آلودگی به ویروس کرونا در ایالات متحده 215.417 نفر و تعداد کشته ها 5116 نفر بوده است.بیشترین مرگ و میر هم در شهر نیویورک - با آمار 1374 نفر ثبت شده است.

بیماری همه گیر COVID-19 در ایالات متحده، بر خلاف هشدارهای داده شده، از کنترل خارج شده است. مقامات نمی توانند با گستردگی شیوع این عفونت مقابله نمایند و سیستم پزشکی آمادگی درمان صدها هزار بیمار را ندارد.

حال سئوال اینجاست که چرا توسعه یافته ترین کشور دنیا برای مقابله موثر در برابر ویروس کرونا آماده نبود؟

آمریکایی ها همیشه در خط مقدم مبارزه با بیماری همه گیر دنیای قرار داشتند. شیوع بیماری هایی مانند سارس، زیکا و آبولا، اگر در داخل ایالات متحده تأثیر میگذاشت، می توانست امنیت ملی این کشور را تهدید کند، ولی تا به امروز چنین نبود.

آمریکا ، به تعبیر آندرس فوگ راسموسن دبیرکل پیشین ناتو، توسط همسایگان دوست و ماهی ها - کانادا ، مکزیک و دو اقیانوس عظیم دنیا، احاطه شده است.

ایالات متحده چندین دهه است که نه با دشمنان واقعی و نه با ویروس ها در جنگ نبوده است ، و اکنون که تهدید از درون این کشور ناشی می گردد، مقامات آمریکایی به سادگی نمی داند چه کاری باید انجام دهند.

دیدگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ، دقیقاً همزمان با گسترش شیوع این بیماری همه گیر به سرعت تغییر نموده است. در اواخر ماه ژانویه ، هنگامی که نخستین مورد آلودگی به کرونا ثبت شد، تا اواسط ماه مارس، در حالی که کمتر از صد کشته در آمریکا وجود داشت ، ترامپ همچنان اطمینان می داد که همه چیز تحت کنترل است ، خطر ابتلا به عفونت بسیار کم است و به محض گرم شدن هوا، این ویروس از بین خواهد رفت. ولی وی اخیراً گفت: من می دانستم که این یک بیماری همه گیر است، مدتها قبل از این تعیین بود ، فقط کافی بود به شرایط کشورهای دیگر نگاه کرد.

در حال حاضر ، ایالات متحده از نظر تعداد مبتلایان به کرونا، در صدر کشورهای دنیا قرار گرفته است - بیش از 215 هزار نفر آلوده هستند و تعداد قربانیان آن از پنج هزار نفر گذشته است و شهر عظیم و پرجمعیت نیویورک هم به کانون اصلی این بیماری همه گیر تبدیل شد و مقامات آن ظرف چند روز کنترل اوضاع را از دست دادند.

ارزیابی اشتباه مقامات آمریکایی از تهدید آمیز بودن ویروس کرونا

به گفته بعضی کارشناسان آمریکایی، مقامات واشنگتن شش هفته را از دست دادند. این امکان وجود داشت که از قبل تست های کرونا ، ماسک ها، لباس های محافظ مناسب برای پزشکان و جمع آوری وسایل تهویه مکانیکی و غیره ... از قبل تدارک و برنامه ریزی میشد، ولی با سهل انگاری این کارها انجام نگرفت.

حتی در حال حاضر هم، مقامات مسئول آمر یکایی بحرانی بودن کمبود تجهیزات پزشکی را تشخیص نمی دهند. وقتی فرماندار ایالت نیویورک اعلام می کند که این منطقه حداقل به 30 هزار دستگاه تهویه احتیاج دارد، ترامپ اعتقادی به این مسئله نداشته و می گوید که این ارقام بسیار زیاد هستند.

هرچند مسلماً تنها رئیس جمهوری آمریکا در نابسامانی کنونی در مقصر نبوده، ولی مواضع وی هم اوضاع را تشدید می نماید. در سال 2018، تیم کنترل بیماری های همه گیر که توسط باراک اوباما تشکیل شده بود، لغو شد. ترامپ معتقد بود که در صورت لزوم استخدام افراد برای این کار، مسئله ای نخواهد بود.

عدم هماهنگی اقدامات از جمله دیگر عوامل تاثیر گذار بر شیوع کروناست

یکی دیگر از عوامل منفی برای مقابله با گسترش بیماری کرونا در ایالات متحده، شکاف موجود در جامعه آمریکاست . این شکاف نه تنها سیاسی، بلکه در بخش مراقبت های بهداشتی نیز دیده می گردد. به اعتراف مقامات مسئول، علت اصلی بحران کنونی فقدان یک سیستم پزشکی یکپارچه است: هر یک از بیمارستان ها برای خود کار می نمایند. ا کثریت قریب به اتفاق بیمارستان ها در ایالات متحده خصوصی هستند و به هیچ وجه وابسته به ایالت ها یا یکدیگر نیستند. هم شبکه های عظیم و هم بیمارستان های محلی کوچک وجود دارد. این در حالی است که در شرایط کمبود عمومی تختخواب ، تجهیزات پزشکی و تجهیزات حفاظتی ، هر کدام طبق قانون هر کس به فکر خودش باشد روی می آورند و در تلاشند تا لوازم مفقود شده را به تنهایی تهیه نمایند.

با این حال ، بعضی بیمارستان ها به قدری کوچک هستند که امکان مراجعه به ارائه دهندگان خدمات و تهیه تجهیزات را ندارند. بعضی از آنها به دلیل کمبود بودجه ، در حال تعطیل شدن هستند.

انتظار می رفت ترامپ قانون صنعت دفاعی را تصویب کند. این امر باعث می شد در شرایط زمان جنگ فراوری و عرضه تجهیزات لازم به بیمارستان ها افزایش یابد.

در اواخر ماه مارس ، بیش از صد نفر از کارمندان سابق شورای امنیت ملی از رئیس جمهوری خواستند تا این قدم را بردارد. جواب کاخ سفید بعد از چند روز بعد شنیده شد: رئیس جمهور به جنرال موتورز دستور داد که دستگاه های تهویه بیشتری فراوری نمایند. با این حال ، به گفته منابع خبری موثق، این شرکت هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه دریافت ننموده است.

خدمات پزشکی در آمریکا برای همه مردم نیست

یکی دیگر از نقاط آسیب پذیر سیستم درمانی در ایالات متحده که دائماً بحث های سیاسی را نیز بوجود می آورد، سیستم بیمه است.

در شرایطی که برای بسیاری از کشورها ، دسترسی به دارو یک مشکل است و بیماری های همه گیر در مرحله نخست اهمیت قرار می گیرند. آمریکایی ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد: دسته نخست شهروندان ثروتمندی هستند که صرفاً بیمه می خرند. قیمت آن هم به چیزهای زیادی بستگی دارد: اینکه در کدام ایالت باشند و قوانین آن چگونه باشد، محل کار و درآمد شخص. این دسته از آمریکایی ها به طور متوسط 440 دلار در ماه برای بیمه شخصی و حدود 1،168 دلار برای بیمه خانواده پرداخت می نمایند.

در این حالت مشتری معمولاً هزینه ای برای خدمات پزشکی پرداخت نموده و سپس بازپرداخت دریافت می نماید. با این حال ، با یک بیماری جدی ناگهانی ، همه قادر به جمع کردن مبلغی که بیشتر از بودجه جیب شان باشد، نیستند. و شرکت فقط بخشی از هزینه ها را که معمولاً 80 درصد است، بازپرداخت می نماید.

دسته دوم فقیران آمریکایی هستند. افرادی که زیر خط فقر زندگی می نمایند و حق بیمه پزشکی Medicaid دارند. خدمات مراقبت پزشکی برای این افراد رایگان یا کم هزینه برای میلیون ها آمریکایی فراهم است که البته واضح است که از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

این برنامه معیارهای خاص خود را دارد: درآمد ، اندازه خانواده و محل زندگی. بعضی ایالت ها در پی همه گیری ویروس کرونا اعلام نموده اند که بیمه پزشکی به طور عادی کار خود را ادامه خواهد داد.

آسیب پذیرترین شرایط مربوط به بیش از 27.5 میلیون آمریکایی است که اصلاً بیمه ندارند. به عبارت دیگر ، 8.5 درصد از مردم اصلاً شانس استفاده از خدمات پزشکی را ندارند. البته آنها می توانند به اورژانس بروند و در صف قرار گیرند، ولی این هم تضمین نماینده چیزی نخواهد بود.

دقیقاً برای این گروه بود که اوباما قصد داشت اصلاحات بهداشتی Obamacare در نظر بگیرد که در صورت اجرای طرح وی، تا 95 درصد از شهروندان آمریکایی می توانستند بیمه درمانی دریافت نمایند.

کنگره آمریکا این اصلاحات را در سال 2010 تصویب کرد ، ولی قانون اساسی آن مدتها مورد بحث قرار داشت و مخارج آن در بودجه بیش از حد اشتباه تخمین زده شد. در نتیجه ، دونالد ترامپ پس از تصدی مقام ریاست جمهوری در سال 2017 ، لغو این طرح بهداشتی مهم را شروع کرد. در دسامبر سال 2018 ، دادگاه فدرال تگزاس این اصلاحات را غیرقانونی گفت.

البته هنوز هم شهروندان بالای 65 سالی در ایالات متحده وجود دارند که حق بیمه درمانی ایالتی دارند. هزینه این بیمه در هر ماه حدود 250 دلار است ، این مبلغ از حقوق بازنشستگی این افراد کسر می گردد. با این حال ، این بیمه تمام هزینه های پزشکی را پوشش نمی دهد.

با این وجود ، در خصوص میلیون ها آمریکایی که قادر به پرداخت حتی حق بیمه ابتدایی نیستند، آنها هم مانند دولت ایالات متحده نمی دانندکه در شرایط بحرانی کنونی، باید چکار نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 298

به "علت قربانیان زیاد کرونا در آمریکا؛ ناتوانی ابرقدرت جهانی در مقابل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت قربانیان زیاد کرونا در آمریکا؛ ناتوانی ابرقدرت جهانی در مقابل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید