طرز تهیه بلال کبابی

به گزارش لنجان بلاگ، بلال کبابی بر روی اجاق گاز یا آتش ذغال درست شده و با آب نمک مزه دار می شود. البته با حذف آب نمک، می توان بر سلامتی این ماده غذایی اضافه نمود و از خواص بی نظیر دانه های ذرت برخوردار شد.

طرز تهیه بلال کبابی

خبرنگاران | سرویس آشپزی - بلال یکی از غلاتی است که از گذشته های دور در مکزیک و پرو کشت می شده و در واقع زادگاه اصلی آن آمریکای مرکزی است. به مرور زمان پای انواع این گیاه به کشور های آسیایی باز شد و به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در کشور های عربی مورد استفاده قرار گرفت. دانه های ذرت حاوی مقادیر زیادی گوگرد، فسفر، کلر، سیلیس، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است و به همین جهت برای سلامتی مو و ناخن مورد توجه قرار می گیرد.

این ماده غذایی به دلیل برخورداری از ریزمغذی ها می تواند یک میان وعده مفید و مغذی باشد و مصرف یک فنجان دانه ذرت در میان وعده های غذایی می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. دانه های ذرت پخته را می توان در غذا های زیادی همچون ، سالاد الویه، سالاد ماکارونی و ... استفاده کرد و بر ارزش غذایی آن ها اضافه نمود. هرچند ذرت به تنهایی نیز یک ماده غذایی مفید است و اگر به صورت کبابی درست شود می تواند به عنوان یک عصرانه خوشمزه و یا یک شام سبک مورد استفاده قرار گیرد.

طرز تهیه بلال کبابی

مواد لازم
بلال2 عدد
آب جوش1 پارچ
نمکبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. پوست بلال ها را از قسمت غلاف سر آن بکشید تا جدا شود، همه مو های بلال را به طور کامل جدا کرده و سر آن را نیز با چاقو جدا کنید، ولی دسته بلال ها را نبرید.
  2. بلال ها را روی حرارت ملایم اجاق گاز یا روی آتش ذغال قرار داده و به کمک دسته آن ها بچرخانید تا همه دانه های ذرت به طور یکنواخت کباب شوند.
  3. آب جوش را در یک پارچ با دیواره بلند بریزید و نمک را به آن اضافه کنید. آب نمک را هم بزنید تا نمک در آب جوش حل شود.
  4. بلال ها را پس از کباب شدن در آب نمک موجود در پارچ قرار دهید و پس از چند ثانیه به صورت داغ سرو کنید.

دانه های ذرت مانند سبزیجات و میوه جات قادرند آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین کنند. پلی فنل موجود در دانه های ذرت با از بین بردن رادیکال های آزاد، می تواند خطر بروز بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های متابولیکی مثل دیابت را کاهش دهد. هرچند بلال به تنهایی یکی از مواد غذایی پرخاصیت است، ولی روش طبخ و اضافه نمودنی هایی که برای مزه دار کردن آن مورد استفاده قرار می گیرند، سلامتی و خواص آن را تحت تاثیر قرار می دهند. اضافه نمودن موادی همچون نمک، کره و سس هایی که همراه با بلال مصرف می شود، ارزش غذایی آن را کاهش داده و زمینه چاقی و بیماری های متابولیکی را فراهم می سازد.

اگرچه پختن دانه های ذرت باعث کاهش ویتامین C موجود در آن می شود، ولی خاصیت آنتی اکسیدانی آن حتی پس از پختن و حرارت دیدن حفظ شده و تا 53 درصد افزایش می یابد. پختن ذرت باعث می شود مواد مغذی موجود در آن مانند کاروتنوئیدها، آزاد شوند و در واقع همین کاروتنوئید ها هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند. حرارت دادن و پختن دانه های ذرت علاوه بر افزایش آنتی اکسیدان ها، منجر به آزاد شدن اسید فرولیک در آن شده که خواص زیادی برای سلامتی دارد. البته باید این نکته را در نظر داشت که مصرف ذرت مثل هر ماده غذایی دیگری، برای همه افراد و در هر شرایطی مناسب نیست و مصرف بیش از حد و انحصاری آن باعث کمبود ویتامین B. و عدم جذب آن می شود. از طرفی ذرت سرخ شده و کبابی برای افراد مبتلا به سرماخوردگی مناسب نیست و افراد مبتلا به واریس باید در مصرف آن احتیاط کنند. همچنین زیاده روی در مصرف ذرت باعث ناراحتی های گوارشی و سوء هاضمه می شود.

منبع: setare.com
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 856

به "طرز تهیه بلال کبابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بلال کبابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید