رودخانه سیروان هورامان و تجربه قایق سواری در موج های خروشان

به گزارش لنجان بلاگ، رودخانه سیروان هورامان در جنوب غربی استان کردستان قرار گرفته است و از جلوه های طبیعی گردشگری بحساب می آید. این رودخانه، طولانی ترین رودخانه کردستان بوده و ساکنان محلی و گردشگرها به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. رودخانه سیروان با موجهای خروشان و جریان پر آبی که دارد، مناسب قایق سواران حرفه ای است. اطراف این رودخانه آب و هوای معتدلی دارد و چشمه های فراوان، چراگاه های سرسبز و باغهای آباد زیادی در حاشیه این رودخانه بوده که برای هر گردشگری می توانند جذاب و دیدنی باشند. با ما در این مقاله جذاب همراه شوید تا به شما اطلاعاتی را درباره ماهیگیری در رودخانه سیروان و همچنین عمق رودخانه سیروان بدهیم.

رودخانه سیروان هورامان و تجربه قایق سواری در موج های خروشان

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

فهرست مطالب

گونه های جانوری و گیاهیموجهای خروشان رودخانهاهمیت رودخانهراستا دسترسی به رودخانه

گونه های جانوری و گیاهی

در حاشیه رودخانه سیروان هورامان، گونه های جانوری و گیاهی زیادی دیده می شوند. این همه سرسبزی و خرمی برای رشد و زندگی گیاهان و جانوران مناسب هست، بطوریکه گیاهان گرانبهایی در منطقه رشد می نمایند از جمله ریواس، پیچک، کرس، بنا، هاز، شنگ، به ره زا، هاله کوک، ترشکه، ته ره ژه ره ژا، قازیاخه، گیلاخه، نرمیله، ده مه رواسله، بنا شوانه، کنگر، سپل، سیدران، گوزروانه، لو، زرده لو، چنور، سیاولو، که ما، قومامه، توسی و گلهای بسیار خوشبویی مانند شب بو، نرگس و میخک.

موجهای خروشان رودخانه

موجهای خروشان، جریان دائمی و پرآب و عمق رودخانه سیروان باعث شده که مقصد گردشگران ورزشی هم باشد. رودخانه سیروان هورامان محل تمرین قایق سواران حرفه ای استانی بوده و آنقدر خاص است که مسابقات ملی و بین المللی هم در آن برگزار می شوند. شنا کردن و ماهیگیری در رودخانه سیروان خطرناک بوده و اگر جز ورزشکاران مبتدی بحساب می آیید، بهتر است بی گدار به آب نزنید. این رودخانه با کسی شوخی ندارد و جوانان حرفه ای تر از شما و اهالی بومی در این موجهای خروشان گرفتار و غرق شده اند.

اهمیت رودخانه

این رودخانه پر آب و زندگی بخش، از اتصال آب بخشهای مختلف جنوب غربی، غرب و مرکز استان بوجود آمده است. رودخانه هایی مانند قشلاق، گاوه رود و گردلان از راستای طولانی و پیچ در پیچ می گذرند و زمینهای کشاورزی زیادی را آبیاری می نمایند. اگر بخواهیم اورامان را به دو بخش تقسیم کنیم، این خط مرزی، رودخانه سروآباد خواهد بود. سیروان با گذر از راستای طولانی، به رودخانه لیلی می رسد و از آنجاست که به کردستان عراق وارد می گردد. انتهای این راستا طولانی، بعد از اتصال به رودخانه دیاله، رود دجله بوده که از رودهای پر اهمیت عراق بشمار می رود. این رودخانه آنقدر با اهمیت بوده که در کناره شمالی آن مقبره سلطان اسحاق قرار گرفته است؛ مقبره ای که نشان از حضور بیشمار مردم در کنار آن بوده است.

راستا دسترسی به رودخانه

منطقه اورامان از غرب به عراق، از شمال به کردستان و از جنوب به جوانرود می رسد. اگر در جاده ای که به مریوان می رسد، حرکت کنید، 75 کیلومتر با آن فاصله دارید. همانطور که گفتیم، اورامان توسط رودخانه سروآباد به دو قسمت تقسیم می گردد و رودخانه سیروان هم در نزدیکی اورامان، این ناحیه را از سروآباد جدا می نماید. راه بهتری هم برای رفتن به سیروان هست: روستاهای اسپریز و هجیج. فاصله بین آنها راستای است که از کنار رود پر آب سیروان می گذرد؛ راستای که جاده ای شنی بوده و نه تنها زیبایی های رودخانه را می بینید، بلکه می توانید در یکی از این دو روستا اقامت هم داشته باشید.

بیشتر بخوانیدسفر به اورامان | معرفی جاذبه های گردشگری اورامانمنبع: همگردی
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 608

به "رودخانه سیروان هورامان و تجربه قایق سواری در موج های خروشان" امتیاز دهید

2 کاربر به "رودخانه سیروان هورامان و تجربه قایق سواری در موج های خروشان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه سیروان هورامان و تجربه قایق سواری در موج های خروشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید