خبرنگاران رییس دانشگاه فردوسی مشهد: وقف به استقلال پژوهش کمک می رساند

به گزارش لنجان بلاگ، مشهد- خبرنگاران- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: احتیاج است تا یکایک جامعه نیکوکار به حوزه علم و پژوهش یاری نمایند تا فعالیتهای پژوهشگران کمتر به بودجه دولتی وابسته باشد.

خبرنگاران رییس دانشگاه فردوسی مشهد: وقف به استقلال پژوهش کمک می رساند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

دکتر محمد کافی یکشنبه شب در مراسم عزاداری ایام آخر ماه صفر در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی اضافه کرد: به خاطر مسائل موجود در کشور کمتر از نیم درصد از حدود سه درصد بودجه دولتی که برای مراکز علمی و پژوهشی در نظر گرفته می گردد به این مراکز رسیده است و به همین دلیل، جامعه علمی به خوبی نتوانسته نتایج کارهای خود را در اختیار جامعه قرار دهد تا باعث تحول و پیشرفت کشور گردد.

وی ادامه داد: دولت ها با توجه به نیازهای کشور مجبور هستند تا بودجه مصوب را کاهش دهند و به همین دلیل مراکز تحقیقاتی دچار مشکل هستند و بهتر است این مراکز خیلی کم به بودجه های دولتی وابسته باشند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: افرادی که دل در گرو ایران دارند باید ملزومات گسترش علم و فناوری را نیز در اختیار پژوهشگران قرار دهند چرا که با پیشرفت فناوری، بسکمک از تحقیقات و پژوهشهای محققان به نتیجه رسیده است و نتایج فعالیتهای آنها اکنون در اختیار مردم قرار گرفته است و شاید کمتر به جهت دستیابی آن توجه داشته باشند.

کافی اضافه کرد: اگر به تاریخ کهن ایران بنگریم شاهد هستیم که افتخارات بسکمک در حوزه های مختلف علم مانند کشاورزی، طب، استفاده از منابع آب همچون قنات و گیاهان زراعی اهلی شده توسط ایرانیان به دست آمده و در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در گذشته دانشمندان ایرانی مانند شیخ بهایی در مدارس علمیه اسلامی پرورش یافته و سپس در حوزه های دیگر علوم به پژوهش پرداخته و تاثیر می گذاشتند ولی اکنون به دلیل گسترش علم و شهر نشینی، دانشگاهها وظیفه تحقیق و توسعه علم در حوزه های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی را بر عهده دارند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر انجمن یاوران علم و فناوری با همکاری دانشگاهیان و اداره اوقاف شکل گرفته است و درخواست می گردد تا مردم با کمکهای خود و وقفهای مربوط به این انجمن در جهت تعالی علم در کشور کمک رسان باشند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 615

به "خبرنگاران رییس دانشگاه فردوسی مشهد: وقف به استقلال پژوهش کمک می رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس دانشگاه فردوسی مشهد: وقف به استقلال پژوهش کمک می رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید