خبرنگاران بیم و امیدهای مهار کرونا در باشت

به گزارش لنجان بلاگ، گچساران - خبرنگاران- شهرستان کوچک باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد در مقوله مهار ویروس کرونا بیم وامیدهای زیادی دارد که نیازمند تعامل بیشتر مردم و مسئولان برای کنترل این ویروس عالم گیر است.

خبرنگاران بیم و امیدهای مهار کرونا در باشت

به گزارش خبرنگاران،این شهرستان با وجودی که نخستین مورد مرگ بیماری کووید 19 کهگیلویه و بویراحمد را ثبت کرده اما با بیماریابی های فراوان و همدلی مردم و مسئولان هم اکنون در شرایط زرد این ویروس واقع شده است که می تواند امیدبخش باشد.

آن طور که مسئولان بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد می گویند: باشت از نظر نرخ مرگ و میر بیماری کووید 19 در کشور و استان شرایط بهتری دارد که این هم می تواند خبرخوبی برای ساکنان این شهرستان کوچک باشد.

اما گردشگرپذیر بودن منطقه، ارتباط های قومیتی با گچساران که در شرایط قرمز ویروس کرونا واقع شده است،در پیش بودن انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و دورهمی های تبلیغاتی و قرار داشتن در جهت جاده ترانزیتی جنوب از تهدیدهایی است که احتمال تغییر رنگ ویروس کرونا در باشت را زیاد کرده است.

در نشست ستاد کرونای این شهرستان 22 هزار نفری که روز یکشنبه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار گشت سایه روشن های مهار ویروس کرونا در باشت بررسی شد.

نگرانی ها

شهردار باشت با اشاره به گذشت بیش از یک سال از انتشار ویروس کرونا و اطلاع رسانی های فراوان می گوید: هنوز برپایی آیین های شلوغ در این شهر مشاهده می شود.

لطف الله موسوی معتقد است برای محدودیت دسترسی به آرامستان های این شهر باید فکری اساسی شود.

وی گفت: هم اکنون با بستن جاده سعی می شود از حضور شهروندان در آرامستان ها پیشگیری شود اما بیشتر مردم بدون توجه به مراقبت های بهداشتی جهت مانع ایجاد شده تا آرامستان را پیاده می پیمایند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در پیش بودن روزهای انتها سال و رسم زیارت مردگان در این روزها گفت: احتمال تبدیل این مناطق به کانون های انتشار ویروس کرونا و جان باختن زیاد است به همین خاطر شهرداری ها باید برای پیشگیری از تجمعات همه تلاش خود را بکار گیرند.

آذر صفایی نیا با اشاره به درگیر بودن دانشگاه علوم پزشکی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا گفت: مهار ویروس کرونا نیازمند ادامه هم افزایی همه دستگاه های اجرایی و مشارکت شهروندان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: شهروندان و مسئولان باشت فریب رنگ بندی را نخورند و امکان قرمز شدن شرایط ویروس کرونا در شهرستان بسیار محتمل است چون مناسبت های اجتماعی و قومیتی شهروندان باشتی قوی با گچساران قرمز زیاد است که این امر می تواند بسیار تهدیدزا باشد.

محمدمهدی بانشی از شهروندان خواست با خودداری از انجام سفر و شرکت در برنامه های دسته جمعی نظیر چهارشنبه سوری و زیارت اهل قبور به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

امیدها

وی تاکید کرد: درصد مرگ بر اثر ویروس کرونا در کشور 3.8 درصد است و این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد 1.4 درصد و در شهرستان باشت یک درصد است.

بانشی بیان نمود:شهرستان باشت با ثبت 11 مورد مرگ بر اثر بیماری کووید 19 دارای شاخص بهتری نسبت به کشور و استان است.

بانشی تاکید کرد: بیماریابی خوب و انسجام اعضای ستاد کرونای کهگیلویه و بویراحمد منجر به کسب این موفقیت شده است.

وی خواستار انجام تست ها در ورودی شهرهای باشت و گزارش روزانه آن به ستاد مرکزی کرونای کهگیلویه و بویراحمد شد.

کرونا به روایت آمار

فرماندار باشت هم گفت: از اسفندماه سال گذشته تا به امروز بیش از یکهزار و 100 شهروند آلوده به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شده اند.

سید مسعود حسینی گفت: در 13 ماه گذشته 6هزارتست کرونا در باشت اجرا شده است.

به گفته حسینی موردی از شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در این شهرستان گزارش نشده است.

فرماندار باشت،تعطیلی و محدودیت در فعالیت های مکان های ورزشی،زیارتی،صنوف پرخطر،برپایی ایستگاه های غربالگری از جمله تلاش های مسئولان باشت برای کنترل بیماری کرونا در یک ساله گذشته ذکر کرد.

وی گفت: هم اکنون شرایط بیماری ویروس کرونا در باشت زرد است.

راهبردهای مهار کرونا در باشت

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت:این شهرستان اداره تعزیرات حکومتی ندارد اما با کمک نیروهای شهرستان گچساران امر نظارت ادامه می یابد.

براتعلی صالحی افزود:با متخلفانی مراقبت های بهداشتی در حوزه بازار و اصناف به شدت برخورد خواهد شد.

وی بیان نمود: تیم های کشیک نوروزی برای نظارت بر بازار و اصناف ساماندهی شده است.

برنامه تحقق فاصله گذاری در بقاع متبرکه

علیزاده ،رییس اداره اوقاف وامورخیریه باشت با اشاره به اینکه هنوز دستورالعملی برای تعطیلی بقاع متبرکه در عید نوروز امسال ابلاغ نشده گفت: افزایش نیروهای خادم برای تحقق فاصله گذاری اجتماعی از برنامه های پیش بینی شده برای پیشگیری ویروس کرونا در این مکان های مقدس است.

برخوردهای قانونی

دادستان باشت نیزگفت: براساس مصوبه های ستاد کرونا با هر نوع تجمع به ویژه در مقوله نشست های شبانه تبلیغاتی و انتخاباتی برخورد خواهد شد.

سید علی حسن رجایی منفرد گفت: ضابطان قوه قضائیه آماده ادامه همکاری با ستاد کرونای باشت برای برخورد با تبلیغات و سایر تجمعات است.

شهرستان باشت 22 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 906

به "خبرنگاران بیم و امیدهای مهار کرونا در باشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیم و امیدهای مهار کرونا در باشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید