آنالیز شیائومی ردمی 12؛ گوشی مالی عجیب

به گزارش لنجان بلاگ، با وجود اینکه در حال حاضر بیشتر تمرکز ردمی معطوف به گوشی های میان رده است، اما همچنان مدل های مالی و مقرون به صرفه قیمت را کنار نگذاشته. شیائومی ردمی 12 که حدود 2 ماه از معرفی آن می گذرد، مقرون به صرفه ترین گوشی نو این شرکت محسوب می گردد و جایگزین ردمی 10 عرضه شده در سال 2021 است. باید خاطرنشان کنیم سال گذشته شیائومی گوشی ردمی 11 را راهی بازار نکرد. ردمی 12 از نظر مشخصات سخت افزاری در کمال تعجب تفاوت زیادی با ردمی 10 ندارد. در ادامه نکات مثبت و منفی این گوشی می پردازیم.

آنالیز شیائومی ردمی 12؛ گوشی مالی عجیب

تعیینات گوشی شیائومی ردمی 12

نام گوشیردمی 12
وزن198.5 گرم
نمایشگر6.79 اینچ

IPS LCD با رفرش ریت 90 هرتز و رزولوشن 1080 در 2460

سیستم عاملاندروید 13
تراشهمدیاتک هلیو G88
حافظه رم4 و 8 گیگابایت
حافظه داخلی128 و 256 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهبله
دوربین های اصلیدوربین اصلی 50 مگاپیکسلی

اولترا واید 8 مگاپیکسلی

ماکرو 2 مگاپیکسلی

دوربین سلفیسنسور 8 مگاپیکسلی
کیفیت فیلمبرداری1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ18 وات

طراحی و کیفیت ساخت

ردمی 12 از نظر طراحی بسیار بهتر از ردمی 10 است. به عنوان مثال به جای استفاده از پنل پشتی پلاستیکی، حالا شاهد استفاده از پنل پشتی شیشه ای هستیم. افزایش میزان بدنه و نمایشگر، منجر به افزایش قابل توجه وزن این گوشی شده است اما شیائومی پیروز شده وزن این گوشی را پایین تر از 200 گرم نگه دارد.

با وجود اینکه وزن بیشتر این گوشی به خصوص در زمانی که در جیب قرار می گیرد به خوبی احساس می گردد، اما در عوض زمانی که گوشی در دست شما واقع شده است، حس خوبی را به کاربر انتقال می دهد. با توجه به رواج استفاده از بدنه های مبتنی بر لبه های تخت، این گوشی هم از نمایشگر و لبه های تخت بدنه استفاده می نماید.

پنل پشتی هم طراحی بسیار ساده ای دارد و دیگر خبری از ماژول دوربین مجزا نیست. در عوض هرکدام از دوربین ها به صورت جزیره های جداگانه کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این نوع طراحی، یادآور گوشی های تازه سامسونگ است. در بخش پایینی بدنه می توانیم پورت USB-C و حفره های مربوط به اسپیکر را مشاهده کنیم. برخلاف ردمی 10، امکان استفاده از دو سیم کارت و کارت حافظه وجود ندارد. بنابراین در صورت بهره گیری از کارت حافظه، باید به استفاده از یک سیم کارت بسنده کنید. خوشبختانه در بدنه این گوشی، جک هدفون هم تعبیه شده و بنابراین می توانید به راحتی از هدفون های سیمی استفاده کنید.

همانطور که گفتیم، نمایشگر این گوشی از نوع تخت است و با توجه به قیمت آن، ضخامت حاشیه های اطراف نمایشگر نرمال محسوب می گردد. به طور کلی شیائومی ردمی 12 از نظر کیفیت ساخت هیچ ضعف خاصی ندارد و ضمناً بهره گیری از پنل پشتی شیشه ای-با توجه به محدوده قیمتی گوشی-به یکی از ویژگی های بسیار مجذوب نماینده آن تبدیل شده است.

نمایشگر

شیائومی برای این گوشی از نمایشگر 6.79 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2460 و رفرش ریت 90 هرتز استفاده نموده است. به طور کلی در مقایسه با نمایشگر 6.5 اینچی ردمی 10، افزایش میزان نمایشگر کاملا محسوس است. در این نمایشگر خبری از قابلیت های مربوط به HDR نیست که طبیعتا در یک گوشی مالی قرار نیست چنین تعیینه هایی ارائه گردد.

بر اساس تست های اجرا شده، حداکثر روشنایی نمایشگر به 540 نیت می رسد که به عدد 550 نیت اعلام شده از طرف شیائومی نزدیک است. با توجه به اینکه در بدنه خبری از سنسور تشخیص روشنایی محیط نیست، این کار به وسیله دوربین سلفی صورت می گیرد که در کل عملکرد ضعیف تری نسبت به سنسور روشنایی دارد. با توجه به اینکه حداکثر روشنایی نمایشگر چندان بالا نیست، برای استفاده در محیط های پرنور تا حدی با مشکل روبرو می شوید.

با وجود اینکه در همین محدوده قیمتی شاهد ارائه نمایشگرهای بهتری هستیم، اما در کل نمایشگر بدی به حساب نمی آید. یکی از نکات منفی عجیب این گوشی، فقدان سنسور مجاورت در بدنه است. این یعنی زمانی که مشغول مکالمه تلفنی هستید، ممکن است نمایشگر گوشی روشن گردد و لمس های تصادفی برای شما دردسر ایجاد کند. تعیین نیست که چرا شیائومی در این گوشی چنین سنسور مهم و البته بسیار ارزانی تعبیه ننموده است.

عمر باتری

شیائومی ردمی 12 از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد و با توجه به استفاده از چیپست معمولی هلیو G88، با عمر باتری بالایی روبرو هستیم. طبق آنالیز سایت GSMArena، باتری این گوشی از نظر پخش ویدیو دوام بالاتری نسبت به ردمی 10 دارد ولی در زمینه وب گردی عملکرد ضعیف تری نشان می دهد. بنابراین با وجود اینکه هر دو دارای تعیینات سخت افزاری یکسان هستند، استفاده ردمی 12 از نمایشگر بزرگ تر منجر به کاهش عمر باتری نسبت به نسل قبلی شده است. اما در نهایت عمر باتری این گوشی رضایت بخش است و در این زمینه مسئله ای ندارد.

شیائومی ردمی 12 همراه با شارژر 18 وات عرضه می گردد. این یعنی اگر گوشی را حدود نیم ساعت به شارژر وصل کنید، درصد شارژ باتری از 0 به 30 درصد می رسد. بعلاوه برای شارژ کامل باتری باید حدود 2 ساعت منتظر بمانید. بنابراین با وجود اینکه از همان باتری نسل قبلی استفاده می نماید و از نظر سرعت شارژ تفاوتی با آن ندارد، اما چند دقیقه زودتر شارژ می گردد.

اسپیکر

یکی از ضعف های مهم شیائومی ردمی 12 نسبت به نسل قبلی، استفاده از اسپیکر مونو به جای اسپیکر استریو است. به همین دلیل علاوه بر اینکه از نظر بلندی صدا حرف زیادی برای گفتن ندارد، بلکه از نظر کیفیت هم نمی تواند رضایت کاربران زیادی را جلب کند. البته با توجه به قیمت این گوشی، طبیعتا قرار نیست یک گوشی با اسپیکر فوق العاده راهی بازار گردد.

نرم افزار

شیائومی ردمی 12 با رابط کاربری MIUI 14 مبتنی بر اندروید 13 راهی بازار شده است. برخلاف ردمی 10 که هیچ آپدیت مهمی برای آن منتشر نشده، شیائومی وعده داده که ردمی 12 اندروید 14 و 15 را دریافت خواهد نمود. علاوه بر این قرار است تا ژوئن 2027 هم برای این گوشی آپدیت های امنیتی منتشر گردد.

با توجه به اینکه با یک گوشی مالی سروکار داریم، بعضی قابلیت های MIUI در آن دیده نمی گردد ولی در کل بیشتر قابلیت های نرم افزاری این رابط کاربری در دسترس کاربران ردمی 12 واقع شده است.

عملکرد

از نظر عملکردی، این گوشی مجذوب نمایندهیت خاصی ندارد. هلیو G88 قلب تپنده آن است که یک تراشه بسیار قدیمی محسوب می گردد که در سال 2021 معرفی شده. این چیپست از فناوری ساخت 12 نانومتری استفاده می نماید که نسبت به چیپست های تازه، این فناوری ساخت ضعف های زیادی دارد. با وجود اینکه شیائومی ردمی 12 یک گوشی مالی محسوب می گردد، اما استفاده از چیپست قرار گرفته در نسل قبلی که دو سال قبل راهی بازار شده، اصلا قابل قبول نیست.

در کنار این چیپست، 4 تا 8 گیگابایت رم و 128 تا 256 گیگابایت حافظه داخلی قرار گرفته است. با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه، می توانید ظرفیت حافظه گوشی را افزایش دهید ولی باید خاطرنشان کنیم حافظه داخلی این گوشی از فناوری قدیمی eMMC 5.1 استفاده می نماید و خبری از حافظه UFS نیست.

چیپست این گوشی در تست تک هسته ای و چند هسته ای گیک بنچ 6 به ترتیب امتیاز 436 و 1380 را کسب نموده است. برای مقایسه باید بگوییم که گلکسی A14 برای هر دو تست پیروز شده امتیاز 694 و 1839 را از آن خود کند. بنابراین همانطور که می بینید، این گوشی نسبت به رقبای هم رده خود از نظر عملکردی حرف کمتری برای گفتن دارد.

دوربین

این گوشی هم مانند نسل قبلی از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، اولترا واید 8 مگاپیکسلی و ماکرو 2 مگاپیکسلی بهره می برد. البته برخلاف ردمی 10، دیگر خبری از سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی نیست. در ادامه به عملکرد تمام دوربین ها می پردازیم.

دوربین اصلی

با وجود اینکه دوربین اصلی از نظر سخت افزاری هیچ تفاوتی با دوربین اصلی ردمی 10 ندارد، اما از نظر عکاسی عملکرد بسیار بهتری دارد. تصاویر ثبت شده با این دوربین به میزان کافی شفاف و شارپ هستند و از گستره دینامیکی خوبی بهره می برند. در کنار این موضوع، باید به مجذوب نماینده بودن رنگ های ثبت شده هم اشاره کنیم. در محیط های داخلی عکس ها با نویز روبرو می شوند ولی روی هم رفته کیفیت عکس ها هماهنگی زیادی دارد.

دوربین اولترا واید

با وجود اینکه گوشی های مالی از نظر دوربین اولترا واید حرف زیادی برای گفتن ندارند، اما این دوربین می تواند عکس های با کنتراست مناسب و رنگ های مجذوب نماینده ثبت کند. البته گستره دینامیکی عکس ها نسبتا محدود هستند ولی طبیعتا از یک دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو این گوشی از سنسور 2 مگاپیکسلی استفاده می نماید که از قابلیت فوکوس ثابت بهره می برد. مانند بسیاری از دوربین های ماکرو موجود در گوشی ها، این دوربین هم نمی تواند عکس های خوبی بگیرد و عکس های ثبت شده با آن فاقد جزئیات زیاد و رنگ های زنده هستند. بنابراین عملا این دوربین استفاده چندانی ندارد.

عکاسی در محیط های کم نور

دوربین اصلی

متاسفانه عملکرد دوربین اصلی این گوشی در محیط های تاریک، ضعیف تر از نسل قبلی است. همانطور که در تصاویر زیر می توانید ببینید، عکس ها گستره دینامیکی چندانی ندارند و از نظر جزئیات هم ضعیف عمل نموده اند.

حتی با فعال کردن حالت شب هم کیفیت عکس ها به طور قابل توجهی بهبود پیدا نمی نماید. در قسمت های روشن جزئیات کم است و به طور تعیین قسمت هایی از عکس ها حالت آب رنگی پیدا نموده اند. علاوه بر این با فعال سازی این حالت، بخش های تاریک عکس ها روشن شده اند و نویز موجود در عکس ها افزایش پیدا نموده است.

دوربین اولترا واید

به طور کلی در محیط های تاریک، اصلا استفاده از دوربین اولترا واید این گوشی را توصیه نمی کنیم. ضمناً برای این دوربین خبری از حالت شب هم نیست.

دوربین سلفی

با توجه به قیمت این گوشی، در زمینه عکس های سلفی عملکرد رضایت بخشی دارد. البته اگر عکس ها رنگ و کنتراست بهتری داشتند، بهتر می شد ولی در نهایت همین عکس های فعلی هم می توانند رضایت کاربران را جلب نمایند.

مهم ترین رقبا

همانطور که گفتیم، ردمی 12 تا حد زیادی همان ردمی 10 محسوب می گردد که حالا از بدنه بزرگ تر و طراحی متفاوت بهره می برد. اما طی این دو سال، بدون شک رقبا بیکار نبوده اند و گوشی های مالی مجذوب نمایندهی راهی بازار نموده اند.

از بین رقبای مهم این گوشی، می توانیم به گلکسی A14 اشاره کنیم که در حال حاضر با قیمت پایین تری نسبت به ردمی 12 در بازار ایران به فروش می رسد. گلکسی A14 علاوه بر اینکه از چیپست بهتر دایمنسیتی 700 بهره می برد و از اینترنت 5G پشتیبانی می نماید، در زمینه دوربین، اسپیکر و عمر باتری هم حرف بیشتری برای گفتن دارد. به همین دلیل برای بسیاری از کاربران، خرید گلکسی A14 منطقی تر است.

یکی دیگر از رقبای مجذوب نماینده این گوشی، ردمی نوت 12 است که با وجود اینکه مانند ردمی 12 فقط از اینترنت 4G پشتیبانی می نماید، اما در عوض دارای چیپست بهتر اسنپدراگون 685 است و در کنار سرعت شارژ بالاتر، از نمایشگر OLED با رفرش ریت 120 هرتز بهره می برد. این گوشی هم نسبت به ردمی 12 مجذوب نمایندهیت بیشتری دارد.

در نهایت باید به ریلمی C55 اشاره کنیم که از نظر سخت افزاری شباهت زیادی به ردمی 12 دارد. تنها مزیت مهم این گوشی نسبت به شیائومی ردمی 12، پشتیبانی از شارژ 33 وات است. بنابراین بین این دو گوشی شاهد تفاوت زیادی نیستیم و انتخاب بین آن ها تا حد زیادی سلیقه ای است.

سخن پایانی

با وجود اینکه شیائومی ردمی 12 به عنوان یک گوشی مالی حرف زیادی برای گفتن دارد، اما استفاده از چیپست قدیمی هلیو G88 به مهم ترین نقطه ضعف آن تبدیل شده است. از سوی دیگر، باید به فقدان اسپیکر استریو اشاره کنیم که این تعیینه در نسل قبلی وجود دارد.

در کل نمی توانیم مجذوب نماینده بودن طراحی این گوشی، عمر باتری مناسب و عملکرد خوب دوربین در محیط روز را کتمان کنیم. ولی با توجه به اینکه در همین محدوده قیمتی گزینه های مجذوب نمایندهی به فروش می رسد، ابتدا بهتر است اولویت های خود را تعیین کنید و از بین همین گزینه های مجذوب نماینده در بازار ایران دست به انتخاب بزنید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت خوب و پنل پشتی شیشه ای
  • نمایشگر بسیار بزرگ
  • عملکرد خوب دوربین اصلی و اولترا واید در طول روز
  • عمر باتری مناسب
  • حافظه پایه 128 گیگابایتی

نکات منفی

  • عملکرد ضعیف دوربین در محیط های کم نور
  • فقدان اسپیکر استریو
  • وجود گوشی های هم قیمت با چیپست بهتر
  • فقدان سنسور تشخیص روشنایی و سنسور مجاورت

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مرداد 1402 بروزرسانی: 13 مرداد 1402 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1641

به "آنالیز شیائومی ردمی 12؛ گوشی مالی عجیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز شیائومی ردمی 12؛ گوشی مالی عجیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید